Waterfront, voor wie en hoe bereikbaar?

Als er één ding duidelijk werd bij het vaststellen van de voorkeursvariant Waterfront afgelopen dinsdag, dan was het wel de vraag wat het college voor ogen heeft. Ziet ze het nieuwe Waterfront als een mogelijkheid om ook regionaal van betekenis te zijn of wil ze het alleen voor de eigen inwoners? En hoe moeten die daar komen? Met de auto of met de fiets? In woorden gaf het College aan zich vooral op de Aalsmeerder te willen richten en stond wethouder van Duijn achter de woorden van Groen Linkser Onno Verbeek om een ontmoedigingsbeleid te voeren om met de auto te komen.

De feiten waren echter anders, op het huidige Surfeiland zijn ongeveer 100 parkeerplaatsen beschikbaar en op hoogtijdagen geeft dat parkeeroverlast in de Hornmeer. Als gevolg van de ontwikkelingen aan het Aalsmeerse waterfront wordt het strand twee keer zo groot. Dit zou, uitgaande van wat aan ruimte beschikbaar is, inhouden dat er meer dan tweemaal zoveel parkeerplaatsen moeten komen. Naast 20 extra parkeerplaatsen op het surfeiland en 50 op de Zwarteweg, lag er een voorstel om een parkeerterrein voor 250 auto’s te creëren achter de bebouwing in Vrouwentroost, de achtertuin van Absoluut Aalsmeer-voorman Dick Kuin,.

Sectie H nr. 1964
Dick kennende weet je dat hij dat niet zonder meer zal accepteren, uitzicht op een stukje landelijkheid zomaar prijsgeven voor auto’s en zonder oog voor de marktwaarde van zijn pand, dat zit niet in hem. Ondanks deze kennis die de wethouders eigen zou moeten zijn, kwam men toch met dit voorstel. Wel op een ‘sneaky’ manier, want wie ziet achter een vergunningsaanvraag nabij Stommeerweg, Sectie H nr. 1964 te Aalsmeer een aanvraag voor een parkeerterrein in Vrouwentroost? Niemand toch?                                                           
Daarnaast wilde de gemeente het stuk land pachten van een eigenares die in Vrouwentroost woont. Een kleine gemeenschap waar niemand zit te wachten op kwade gezichten van de buren. Ondanks deze moeilijk te nemen hobbels lag er een uitgewerkt plan en waren de nodige onderzoeken verricht.  
 
Zorgen over verkeer en parkeren
Alvorens de raadsleden het debat aangingen, was het woord aan vier insprekers. Het ging over de extra overlast die te verwachten is bij een toename aan parkeerplaatsen tijdens evenementen op het Surfeiland, de vraag om een ontmoedigingsbeleid voor mensen met de auto, de nieuwe trailerhelling op het Surfeiland en het parkeerterrein Vrouwentroost.

Toen wethouder van Duijn het woord kreeg gaf hij aan dat er tijdens de participatie, vooral uit de Hornmeer, klachten waren geuit over de verkeersoverlast en parkeerdruk en dat parkeerterrein Vrouwentroost dat zou kunnen verhelpen. Echter, de situatie was veranderd, de gemeente was niet tot overeenstemming gekomen met de eigenaresse en men gaat op zoek naar andere oplossingen.

René Martijn, fractiegenoot van Kuin was blij met deze mededeling. Volgens hem zou gekeken moeten worden naar parkeermogelijkheden aan de Bachlaan en het mogelijk op hoogtijdagen éénrichtingsverkeer maken van het weggedeelte tussen Beethovenlaan en Zwarteweg. Nameten op het internet maakt duidelijk dat met haaks parkeren aan één zijde over de gehele lengte van de Bachlaan er ruimte is voor 200 auto’s, vooral de laatst automobilist moet dan wel een flink eind lopen. Zijn andere voorstel biedt ruimte aan zo’n 70 auto’s. Maar ja, is het dan nog wel interessant om vanuit Kudelstaart naar het ‘vernieuwde’ centrum van Aalsmeer te gaan?

Parkeerterrein Waterlelie?
Wethouder van Duijn kwam nog met een ander idee: op parkeerterrein Waterlelie parkeren en dan met een shuttlebusje naar het Waterfront en zo goed mogelijk de gang van zaken monitoren. Gek dat men steeds denkt dat de Waterlelie zo ver weg ligt, binnendoor ben je in zes minuten bij de watertoren. Om vanaf het midden van het voorgestelde parkeerterrein Vrouwentroost bij het Surfeiland te komen zou je ruim 3,5 minuut nodig hebben. Ik zou het wel weten, maak een boulevard van de Waterlelie naar het Waterfront. Optimale flexibiliteit wat betreft parkeerplaatsen, je kan er met gemak nog uitbreiden. Geeft de bezoeker alsnog de voorkeur aan het parkeren in de buurt, deel, zoals Onno Verbeek van Groen Links voorstelde, parkeervergunningen uit aan de bewoners van de Hornmeer en handhaaf.

Gezien het wegvallen van 250 parkeerplaatsen en het dan maar kijken van hoe dat gaat, kwam bij Jelle Buisma van de PvdA wat ongemakkelijk over. Zijn vraag aan zijn collega raadsleden was dan ook: “Tot hoe ver ga je met te denken dat het zich in de toekomst wel oplost?” Een vraag waar niemand op zat te wachten, men wil doorgaan met de gang van zaken. In de raadsvergadering van 12 december valt de definitieve beslissing.

Tekst Joop Kok; foto's: Joop Kok, satelietbeeld: Google

(advertentie)

4 reacties

  1. Ik ben het met je eens dat de overheid en ook de gemeente een tweeslachtig beleid voert. Met de mond wordt anders beleden dan wat de uitvoeringsplannen laten zien. Over het effect van een parkeerterrein op die plek is niet echt nagedacht. Los van het feit of het nu wel of niet de natuur en het beeld van de geniedijk aantast, auto’s op die plek maken van Vrouwentroost een troosteloze plek. Enkel de liefdevolle armen van een vrouw zouden mij, bij de aanblik daarvan, kunnen troosten.

  2. Hoe tegenstrijdig is de overheid toch. Men wil het auto gebruik tegengaan, Men wil dat men vaker de fiets neemt. Dat men de auto laat staan. De bus neemt. Dat is de theorie. De praktijk is dat men extra parkeerplaatsen voor auto’s wil maken. Hier natuur en monumenten voor wil opofferen. Ipv plannen te maken waarbij men juist maatregelen neemt om het komen en gaan per auto tegen gaat, nee, kom vooral met de auto. Als ik naar het strand ga, moet ik soms een kwartier lopen van de parkeerplaats om op het strand te komen. Moet ik betalen om te parkeren. Maar in Aalsmeer waar iedereen op fietsafstand woont van het surfeiland, waar men bij de Waterlelie kan parkeren (gratis), daar gaan we kijken hoe we de mensen die van buitenaf komen zo dicht mogelijk op het strand gratis kunnen laten parkeren. Ik zou zeggen, maak een plan waarbij je de fietsers en openbaarvervoergebruikers in de watten gaat leggen. En de auto’s dan? Nou kijk eens in Zandvoort. Parkeer daar eens op een plek waar het niet mag… en ervaar hoe een ervaren gemeente met de Dagtourist omgaat die zijn auto verkeerd neer zet…

  3. trouwens dit geld is mede geschonken door schiphol en wij maar tekeer gaan tegen schiphol geheel terecht maar het is wel een dubbel gevoel h de vries

  4. stichting leefomgeving schiphol geeft miljoenen om de leefbaarheid te verbeteren in Aalsmeer. Het zal de leefbaarheid voor de bewoners in de hornmeer vanwege parkeeroverlast zeker niet verbeteren. Ik heb het al eerder gezegd miljoenen ontvangen van leefomgeving schiphol zal uiteindelijk een sigaar uit eigen doos blijken. in de toekomst zullen de bewoners van aalsmeer moeten betalen voor onderhoud en overlast h de vries

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel