Varende boswachter sleept zinkend bootje naar Ringvaart

De varende boswachters van de gemeente hebben begin afgelopen week een zogenaamd vaartuigwrak van de Heerlijkheid vlak bij de Grote Brug naar de Ringvaart bij Schiphol-Oost gesleept. Het was bedoeld als een vriendelijk gebaar. De verwaarloosde boot lag er al tijden en de gemeente had met de eigenaar afgesproken dat hij het onooglijke bootje bij Schiphol-Oost op zou halen. Het wrak bleek echter zo lek dat het aangekomen bij de Dijk in Oost meteen naar de bodem van het kanaal zonk.
 
De gemeente heeft daarop onmiddellijk de provincie gewaarschuwd omdat de provincie verantwoordelijk is voor het beheer van de Ringvaart. De provincie heeft op haar beurt het wrak snel laten bergen door de firma Otto. Dit omdat de Ringvaart een belangrijke doorgaande vaarroute is. De eigenaar van het rotte scheepje is tot nu toe in geen velden of wegen te bekennen.
 
Doorn in het oog
In de Algemene Politie Verordening staat dat een vaartuigwrak een vaartuig is dat vaar-technisch in onvoldoende staat van onderhoud en tevens in een kennelijk verwaarloosde toestand verkeert. De handhavers van de gemeente signaleren de afgelopen jaren nog steeds boten die te lang afgemeerd liggen in het prachtige gebied van de Westeinderplas en de Bovenlanden. De her en der illegaal verspreid liggende boten verstoren het beeld van de ongerepte natuurgebieden. Het is algemeen bekend dat het wethouder Jop Kluis die en water en toerisme en natuur en recreatie en milieu in portefeuille heeft, zulke landschapsvervuiling een doorn in het oog is.
 
Voorkom zinken
Dat is ook een voorname reden dat er voor een tijdelijke proefperiode varende boswachters zijn aangesteld. Volgens een voorlichter van de gemeente is het regel dat deze handhavers de eigenaren van zulke scheepjes proberen te achterhalen. Op de boten zelf worden ook wel mededelingen geplakt om de eigenaren er op te wijzen dat ze hun boot moeten weghalen. De bedoeling is dan om in overleg met die eigenaar het wrak te verwijderen. Of zoals het in de APV staat: het is, anders dan in jachthavens en -werven, verboden met een kajuitboot gedurende langer dan 48 uur achtereen aan of nabij de oevers ligplaats in te nemen of te doen innemen of toe te laten dat ligplaats wordt ingenomen. Er staat ook dat dat booteigenaren er voor moeten zorgen dat hun boot niet vol kan lopen met water en zodoende niet kan zinken.
 
Kostenpost
Met het bootje dat handhaving als geste naar Schiphol-Oost heeft gesleept, was alles mis wat er aan verwaarlozing te bedenken valt. De eigenaar zou het bootje zelf naar de Amsterdamse grachten varen. Er zaten echter flinke gaten in de zijkant en dat is mogelijk de oorzaak dat het scheepje naar de bodem verdween.
 
Die Amsterdamse grachten gaat het scheepje nooit meer halen. Het slepen naar Schiphol-Oost was een gebaar van de varend boswachter, maar het opruimen van het wrak heeft natuurlijk kosten veroorzaakt. Wie dat gaat betalen kon de voorlichter van de gemeente niet aangeven. Mogelijk krijgt de eigenaar alsnog een proces-verbaal aan z’n broek. Voor meer informatie over te lang afgemeerde kajuitboten kunt u, bij voorkeur per email, contact opnemen met handhaving.buitenruimte@amstelveen.nl.
 
Tekst Jan Daalman, foto's door diversen via WhatsApp ontvangen en verstuurd.
 
(advertentie)

2 reacties

  1. De gemeente laat weten dat het in dit geval niet om de varende boswachters ging maar om de varende handhavers. Een klein verschil. De boswachters varen in een groene boot, de handhavers in een blauwe.
    Verder brengen we graag nog even de spelregels voor reacties onder de aandacht: alleen reacties onder vermelding van een bestaande (achter)naam en met achterlating van emailadres (niet zichtbaar voor de lezers) geven we een plek.

    Arjen Vos, hoofdredacteur AalsmeerVandaag

  2. Petje af voor het mooie verhaal achteraf maar het zou de gemeente sieren om toe te geven dat hier gewoon een domme fout is gemaakt. Dat is niet erg, dat kan gebeuren. Dat er een probleem is met weesboten is een feit. Dat dat onze gemeenschap heel veel geld gaat kosten is geen leuke boodschap maar helaas wel waar. Er zijn wettelijke procedures om een boot te onteigenen en te laten slopen maar dat is een lang traject met hoge kosten. Het geen hier eigenlijk had moeten gebeuren. Een boswachter die een boot “uit liefdadigheid” , op zondagochtend buiten de gemeentegrenzen sleept, met een boot die daar niet voor is ingericht en wat dus ook niet mag is al vreemd verhaal. Dat een boswachter en natuurliefhebber deze dan (waarschijnlijk uit onwetendheid) laat zinken waardoor er liters diesel en olie in het water terechtkomen is helemaal niet fraai. Ik kan me voorstellen dat er voortaan weer binnen de lijntjes gekleurd wordt maar het verhaal hierboven is net even te mooi geschreven. Misschien is het een idee om voortaan eerder en harder af te rekenen met eigenaren van dit soort scheepjes. Deze was immers al jaren in beeld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel