In afwachting van een structurele oplossing dit najaar bekijkt gemeente Aalsmeer samen met de provincie Noord-Holland of er op korte termijn tussentijdse maatregelen gerealiseerd kunnen worden bij het veelbesproken viaduct op de Hornweg. Gedacht wordt onder meer aan extra waarschuwingsborden. Dit laat verantwoordelijk wethouder Robert van Rijn (VVD) via een woordvoerster weten. Aanleiding is het hoge aantal klemrijders onder het viaduct in de afgelopen maand.
Nadat begin juni een chauffeur van Connexxion zijn elektrische lijnbus klem reed onder het viaduct en daarmee het aantal klemrijdingen sinds de aanleg in 2011 op ruim tweehonderd bracht hebben zich in zes weken tijd zeker vijf nieuwe gevallen voorgedaan. Half juli zelfs twee bestelauto’s op één dag, het laatste ‘slachtoffer’ was vorige week een bestelbus van supermarktketen Albert Heijn. Tot dusver geen groot lichamelijk letsel, materiële schade is in bijna tien jaar evenwel aanzienlijk.
Mogelijke verklaring van de hoge frequentie klemrijders de afgelopen periode is volgens de gemeente de omleiding op de Burgemeester Kasteleinweg. Vooral toeleverings- en werkverkeer neemt de Hornweg als alternatieve route. De chauffeurs, veelal geen Aalsmeerders, lijken niet op de hoogte van de lage doorrijhoogte van het viaduct en missen door onoplettendheid de waarschuwingsborden. Nu de teller het getal van 210 in rap tempo nadert, zinspeelt de gemeente dus op het nemen van tussentijdse maatregelen.
Wegversmalling weghalen
In een eerder gepubliceerd artikel op AalsmeerVandaag over de onophoudelijke problemen rond het viaduct adviseerde verkeersdeskundige Max van Kelegom om in elk geval de wegversmalling bij het viaduct weg te halen. “Dat is echt een crime. Weggebruikers concentreren zich op de wegversmalling en op eventuele tegenliggers, de aandacht op de belangrijke waarschuwingsborden verslapt.” Of het verwijderen van de wegversmalling onderdeel uitmaakt van de mogelijk tussentijdse maatregelen is onduidelijk.
Naar aanleiding van de vele klemrijders en de groeiende bezorgdheid van omwonenden gaf wethouder Van Rijn in juni tegenover AalsmeerVandaag aan samen met de bewoners te willen zoeken naar een definitief antwoord op het probleem. “Er moet nog dit jaar een fundamentele oplossing komen.” Sluiting van het viaduct voor autoverkeer sloot Van Rijn niet uit. “Maar dat is een uiterste mogelijkheid.”
In augustus zal de gemeente de mening peilen van de bewoners aan de Hornweg waarna Van Rijn later in gesprek zal gaan met de omwonenden. Van Rijn eerder: “Ik wil een zo breed mogelijk draagvlak creëren voor een oplossing. Ik ga geen maatregelen nemen waar bewoners en ondernemers niet achter staan. Maar ik zeg wel dit: ik hoop dat er de durf is om een stevige beslissing te nemen.”
Uitneembare fietsonderdoorgang Aalsmeerderbrug
De stremming op verschillende kruispunten van de Burgemeester Kasteleinweg zal het komend jaar aanhouden. Er wordt gewerkt aan de aanleg van een hoogwaardige openbaar-vervoerverbinding en de herinrichting van de weg tussen Aalsmeer en Schiphol-Zuid (HOVASZ). Zes kruispunten op de N196 (oude 201) in Aalsmeer worden ingericht als rotonde met in het midden een busbaan. Momenteel wordt het kruispunt Zwarteweg onder handen genomen.
Bij rotonde Zwarteweg zal tevens een nieuw busstation worden aangelegd, bij kruispunt Legmeerdijk komt een fietstunnel en onder de Aalsmeerderbrug wordt een wandel- fietsonderdoorgang gerealiseerd. De onderdoorgang zal uit drie delen bestaan, waarvan één deel uitneembaar om een paar keer per jaar ruimte te maken voor scheepswerf Gouwerok als een groot schip de werf moet uitvaren.
Volgens de huidige planning wordt de busbaan volgend jaar mei opgeleverd, het gehele HOVASZ-project zal naar verwachting in het najaar van 2021 klaar zijn. Totale kosten zo’n dertig miljoen euro waarvan Vervoerregio Amsterdam twintig miljoen voor haar rekening neemt. Het andere deel wordt bekostigd door Provincie Noord-Holland en de gemeenten Haarlemmermeer, Aalsmeer en Uithoorn.
Tekst: Klaas Leegwater, foto’s viaduct archief AalsmeerVandaag
Gerelateerde artikelen:
Bewoners Hornweg, er moet nu echt iets gebeuren
Sluiting viaduct als uiterste optie
3 reacties
Uiteraard moet er een passende oplossing komen voor dit viaduct echter en dat zien wij allemaal om ons heen, dat 90% van bestuurders van bezorgdiensten e.d. het druk hebben met hun navigatie, de oortjes in de oren goed doen en nog steeds denken dat het dak van hun auto het dak is van hun gehele bus, het zijn “denk ik” vaak bestuurders die ingezet worden om tijdelijk te helpen en gewoon niet opletten!! Ook komen de bezorgers niet hier uit de buurt. Vorige week kwam ik zelfs een bestuurder tegen met een koptelefoon op in de auto!!! Het ligt toch echt aan de bestuurder zelf!! Ik weet dat we niet mogen wachten totdat het echt fout gaat – lees zwaargewonden of erger- Als eerst alle werkgevers eens beginnen met een grote sticker in de buurt van de KM teller met daarop de hoogte, zoals KAV autoverhuur dat vroeger in alle busjes had!! En misschien moeten de bezorgdiensten ook maar eens een extra omschrijving bij hun afleveradressen zetten ivm toegankelijkheid, alles moet tegenwoordig snel, digitaal, etc etc dus een extra regel met vetgedrukte tekst moet makkelijk kunnen!!!!
“Van je fouten moet je leren” is een bekend gezegde. In dit geval moet de gemeente Aalsmeer de aanleg van dit buitengewoon lage viaduct gewoon toegeven. En zo snel mogelijk de weg gaan verdiepen zodat niemand zich nogeens klem kan rijden onder het viaduct. Alle andere ideeën over deze absurde situatie moet men vergeten. De weg omgaand verdiepen is de enige juiste aanpak. Dus: niet denken maar doen. Kom op, gemeente Aalsmeer!
De ellende bij het hornweg viaduct is eenvoudig op te lossen door het te verdiepen. Zoniet dan versmalling weghalen en stoplicht plaatsen met de vermelding dat men een te hoog voertuig heeft of te hoog goederen vervoer. Plaats ruim voor het viaduct een hoogtemeter en als deze constateert dat een voertuig te hoog is, springt het stoplicht op rood met de vermelding. Bij geen foute meting blijft het stoplicht op groen of uit. Na enkele minuten zou het stoplicht dan weer automatisch op groen of uit kunnen. De foute vervoerder is dan wel op de hoogte.