Pierre’s Pennenstreken: Aanhangsel

We doen net of het niet zo is, maar Aalsmeer is een aanhangsel van Schiphol. Er was een extra, bijzondere, ingelaste protestvergadering van de Aalsmeerse gemeenteraad. Nog nooit gebeurd. Een volle publieke tribune. Mondkapjes. Een unaniem aangenomen motie tegen uitbreiding van het luchtverkeer. Ferme taal.

We hebben wel eens andere geluiden gehoord van het Aalsmeerse gemeentebestuur: ‘Aalsmeer heeft met meer dan 2.500 ondernemers en een ondernemersklimaat van 75 bedrijven per vierkante kilometer goud in handen. Schiphol, de scheepsbouw, logistiek en recreatie en toerisme zijn kansrijke sectoren die van groot belang zijn voor de werkgelegenheid in Aalsmeer en de regio.’ Vol trots wordt gewezen op ons ‘ondernemend bedrijfsleven met internationale topbedrijven, een sterk regionaal MKB, relatief veel lokale starters en de internationale mainports Schiphol en Greenport Aalsmeer.’

Aalsmeer heeft altijd alles gedaan om Schiphol ter wille te zijn. ‘De bestendige gedragslijn was om Schipholparkeren uit de gemeente te weren.’ (zie mijn column ‘ParkeerMeer’) Maar Greenpark is één grote parkeerplaats geworden, door de navelstreng N201 verbonden met de luchthaven.

De ‘2.500 ondernemers’ waren er zonder Schiphol nooit geweest. En de bloemenveiling ook niet.

Nu komt er het bewustzijn dat er tussen al die bedrijvigheid ook nog gewoond moet worden. Voor de jetset is de nabijheid van Schiphol – en de Westeinderplassen! – aantrekkelijk. Niet minder dan 821 miljonairs (2,6 procent) hebben hier een huis, vaak aan het water. Als het je hier te druk, te lawaaiig en te vuil wordt, kan je altijd een vliegtuig pakken naar je tweede of derde huis in het buitenland. Kost bijna niks: een student uit Gouda vloog in zes dagen naar zeven steden – voor nog geen vijftig euro!

Ook de minder draagkrachtige Aalsmeerders laten zich een goedkope vliegvakantie niet ontgaan. Geluidshinder en fijnstof: daar moet nodig wat aan worden gedaan. Door anderen.

Aalsmeer blijft het woonvormig aanhangsel van Schiphol. 

Links:

Raadsvergadering tegen uitbreiding Schiphol

Wethouder Van Duijn tegen uitbreiding

Werkgroep Toekomst Luchtvaart

Economische agenda Aalsmeer

Amstelland-Meerlanden jaagt economie van Metropoolregio aan

Column ParkeerMeer

Goudse student vloog voor 46,99 euro in zes dagen naar zeven steden

Ultrafijn stof rondom Schiphol heeft effect op gezondheid

Miljonairs in Aalsmeer

Tekst Pierre Tuning

(advertentie)

6 reacties

  1. je heb gelijk Pierre
    toch merk je bij de Aalsmeerse politiek dat ze wat Schiphol betreft toch anders beginnen te denken .Al hoewel de s.l.s. gelden mede geld van Schiphol worden toch nog aangepakt. Maar beter ten halve gekeerd dat ten hele gedwaald Ik hoop dat je nog veel mooie stukjes blijft schrijven .Henk de vries

  2. Ik wilde slechts wijzen op de Januskop van het gemeentebestuur, als het over Schiphol gaat: vol trots als het gaat over de ‘economische aanjager’ en krokodillentranen als het gaat over de overlast.

  3. Natuurlijk was en is Schiphol belangrijk .De gasbel in Groningen was en is ook belangrijk maar gaat wel dicht Gelukkig voor de Groningers.Maar is Schiphol nog wel zo belangrijk voor Aalsmeer.Goedkope bloemen uit Afrika via Schiphol naar Flora Holland.Hoeveel bloemen kwekers zijn er nog in Aalsmeer? Greenpark vol met langparkeerders Schiphol
    op die plekken mag vanwege Schiphol niet gebouwd worden.Op veel plaatsen mogen geen woningen gebouwd worden vanwege Schiphol.Duizenden buitenlandse werknemers werken en wonen in Aalsmeer.Aalsmeerders komen bijna niet in aanmerking voor een woning.De hele dag herrie van Schiphol.Regelmatig vortex schade door Schiphol. Schiphol stoot per jaar meer co2 uit dan het hele wagenpark in Nederland.Komt ook de fijnstof nog bij. Is Schiphol dan nog wel zo belangrijk voor Aalsmeer? Henk de Vries

  4. 75 bedrijven per vierkante kilometer (zie: ‘Economische agenda Aalsmeer’). Foutje, bedankt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *




banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin