Nostalgische films laten je alle hoeken van Aalsmeer zien

De laatste trein rijdt in 1972 tussen Linnaeuslaan en Zwarteweg

Door: redactie. Het is nog net niet zo dat mensen vanavond in hun slaapzak voor de deur van Total Copy Service gaan liggen om zeker te zijn van kaartjes voor het Nostalgisch Filmfestival. Maar dat er morgenavond weer een tientallen meters lange rij in de Zijdstraat te zien is, daar kun je vergif op innemen. Zo gaat dat namelijk elk jaar. Want de kaartverkoop is voor Aalsmeerders het begin van de voorpret. De films worden op dinsdag 10 september in de feesttent op het Praamplein zowel in de middag als in de avond vertoond.

Tussen zeven en half negen zitten ze achter de tafel om de kaartjes aan de man te brengen: de commissieleden van de stichting Feestweek Aalsmeer samen met samensteller en presentator Dick Piet. Het is alweer de elfde editie van de filmavond maar vervelen doet het nooit. Ook al gaan er wel eens films in de reprise, het blijft met name voor Aalsmeerders een feest om te zien. Temeer daar dit door de bank genomen de enige gelegenheid is om deze films te bekijken. Ze komen niet op DVD of YouTube en als het aan Dick Piet ligt blijft dat ook zo “om de magie van het moment te behouden.”

Opoe Hazenberg arriveert per taxi bij dochter op de Buurt (1944)

Buurt en Oost
Met dank aan de van diverse kanten beschikbaar gestelde ‘nieuwe oude films’ wordt een tijdreis gemaakt die begint in de jaren ’30 en eindigt in 2009. Daarmee komt Dick Piet tegemoet aan de wens om ook wat recentere films met nostalgie te vertonen.

Een greep uit wat het publiek kan verwachten: de oudste film is een compilatie van opnamen, gemaakt door Aldert Eveleens en zijn zwager Siep Hazenberg. Eveleens brengt het leven en werken op en rond zijn handelskwekerij op de Buurt in beeld. Hazenberg doet hetzelfde, maar dan op en rond zijn kwekerij aan de Aalsmeerderweg, ter hoogte van tuincentrum ‘Het Oosten.’

O ja!
Groot is het O ja!-gehalte in de films uit de jaren ’80 en ’90. Eén van de films laat alle hoeken van Aalsmeer van pakweg dertig, veertig jaar geleden zien. De filmbeelden, gecombineerd met foto’s geeft volgens Dick Piet een haast schokkende kijk op hoe het er hier toen uitzag.

De laatste echte schaatswinter, Molenvliet 2009

De winterfilm (1941-2009) vertoont beelden, die ongetwijfeld bij velen herinneringen oproepen. Ouderen herinneren zich mogelijk nog het ‘zwieren’ op het Molmpoeltje in Oost. Of de ijsbaan op de Ringvaart bij Verhoef in 1963, waar schaatsers hun leven niet zeker waren door op het ijs rondscheurende auto’s.

Jongere ouderen zullen eerder ‘O ja!’ roepen bij het zien van de winterbeelden uit de afgelopen decennia, zoals die van de ijsbaan aan de Jac. Takkade, de Molenvliet, bij Jachthaven Kempers in Kudelstaart, bij Topsvoort op de Kleine Poel en de Westeinderplassen bij de Watertoren. 

Van der Wal
Bijzondere aandacht is er voor een film van garage Van der Wal. Van hoe het garage- en taxibedrijf begon in de Schoolstraat in de jaren ’50 en ’60. Te zien is Jan van der Wal aan de pomp en onder een auto in de werkplaats, maar ook scheurend op een zelf gemaakt motortje door de Schoolstraat. Scheuren in de School- én Dorpsstraat doet in deze film ook Cock du Pau; in de jaren ’60 een succesvol kartracer. Van de Fiat-garage in de Weteringstraat zijn filmbeelden van onder meer de bouw van de showroom op de hoek met de Zijdstraat.

Schinkelpolder
Uit 1971 dateert een VPRO-reportage van de mogelijke plaatsing van brandstoftanks voor Schiphol in de Schinkelpolder. Aanvankelijk was de gemeenteraad van Aalsmeer hierop tegen. Maar toen de oliemaatschappijen een miljoen gulden in het vooruitzicht stelden voor de bouw van een nieuw zwembad in de Hornmeer (‘de Waterlelie’), was er ineens een meerderheid vóór de tanks. De bevolking was hier niet blij mee, omdat de gemeenteraad eerder had besloten tegen uitbreiding van Schiphol te zijn. Voor- en tegenstanders komen in deze reportage aan het woord.

Kassengebied tussen Hogedijk en Aalsmeerderweg (1995)

Brandweer
Een speciaal hoofdstuk is ingeruimd voor een film over de brandweer. Onder meer de verhuizing van de Dorpsstraat naar de Zwarteweg in 1990 en een brand bij de studio’s van  Joop van den Ende in augustus 1992, in de weer bij de studio van Joop van den Ende in de Weteringstraat waar het halve dorp voor uitliep.

‘Is Aalsmeer uitgebloeid?’
Toen in de loop van de jaren ’90 de verpaupering van het kassengebied, met name langs de Oosteinderweg, Aalsmeerderweg en Hornweg steeds zichtbaarder werd, werd in februari 1995 een discussieavond georganiseerd, met als thema: ‘Is Aalsmeer uitgebloeid?’ Voorzitter van de avond was oud-veilingvoorzitter Jan Maarse. Plaats van handeling was voormalige veiling Bloemenlust. In de compilatie van deze bijeenkomst zien we vele bekende oud-Aalsmeerders voorbij komen. Voor hen was het ook toen al een soort van reünie, met een grote dosis nostalgie.

Sinterklaasintocht Machineweg (1995)

Korte films
Korte films die op het programma staan zijn die van de laatste treinrit door Aalsmeer (1972), boerderij De Bruijn aan de Hornweg (jaren ‘70), Carnaval in Kudelstaart (rond 1980), afscheid van pontbaas Cor Bloemer (1992), corsocomité Uiterweg 1980, de proefduik van de eerste aluminium duikreddingsboot van Verhoef in 1962 met als bestuurder Cor Sparnaay (aangevuld met de vorig jaar vertoonde filmbeelden van de proefduik van de nieuwe reddingsboot in 1985), sinterklaasintocht in Oost (1995) en het verlichte (kinder-)corso op het Raadhuisplein in 2004.

Kaartverkoop
Ook na de verkoopavond kunnen liefhebbers bij Total Copy Service, mits niet uitverkocht, terecht voor kaarten. Hoewel de winkel ’s zomers op zaterdag dicht is, gaat deze komende zaterdagmorgen, 24 augustus, speciaal en alleen voor de kaartverkoop open tussen 10 en 12 uur. De toegangskaarten kosten voor zowel de middag- als avondvoorstelling 10 euro, inclusief koffie/thee en garderobe.

2 reacties

  1. Even een reactie op het bericht van Ron Selser. Dit is wat op de website van Haarlemmermeerspoor wordt vermeld en overeenkomt met de informatie die de maker van het filmpje heeft verstrekt:

    Treinstel 146 (Plan U) te Aalsmeer op 8 april 1972. De Plan U reed de route Amsterdam CS – Nieuwersluis – Aalsmeer vice versa als onderdeel van de NVBS excursie, waarbij ook materieel van de Tramweg Stichting (SHM) reed in verband met de sluiting van de lijnen Uithoorn-Aalsmeer/Amsterdam per 28 mei.

  2. Jaa altijd weer fijn om te zien die nostalgische films. Ook ruim veertig jaar geleden al in de Oude Veiling, toen georganiseerd door de Aalsmeerder Courant (God hebbe de ziel van deze heel goede krant). Wat vermeld wordt bij bovenstaande afbeelding klopt niet helemaal. Het goederenvervoer stopte na vrijdag 1 juni 1973. Deze trein, een railbus met twee rijtuigen aangekoppeld was op een zaterdag en zondag in april 1972. Ik woonde twintig meter afstand van de spoorwegovergang Linnaeuslaan. Ik en veel kinderen uit de wijk (ook “grote mensen” trouwens) vonden de dagelijkse goederentrein prachtig. Als we die naderende trein hoorden toeteren (de dieselloc’s serie 2400/2500) of fluiten (loc’s serie 200/300, de Sik) bij overgang Zwarteweg, renden wij naar de overgang Linnaeuslaan. Als jochie van 6 of 7 jaar zag ik een aanrijding met de trein (komende uit de richting Uithoorn) in de ochtend. Bij de overgang Ophelialaan, welke beveiligd was met rode knipperlichten en bellen (AKI, automatische knipperlicht installatie). Een Een witte auto was het het. Niet ingedeukt aan de zijde van de aanrijding, maar rondom allemaal kleine deuken. En heel anders dan nu bij zo’n ongeval… Er kwam slechts 1 politiewagen blauwe VW-bus ter plaatse, wel met sirene. Geen brandweer, geen ambu, geen OvD-G (bestonden nog niet). Drie kwartier later kwam nog wel de Verkeersgroep (niet te verwarren met de Verkeersdienst uit Driebergen) van de Rijkspolitie met de technische patrouillewagen (wat nu VOA verkeersongevallen analyseren wordt genoemd, nee inmiddels weer anders. Deze verkeersgroep surveilleerden met Citroen TY en Ford Taunus en motoren de provinciale- en doorgaande wegen in een heel ruim gebied. Na het politie-onderzoek hielp de inzittende van de aangereden auto deze het Pomplein op te duwen. Na de opheffing van baanvak Aalsmeer Uithoorn kwam elke woensdagniddag gelukkig nog het rangeerlocje de Sik met een aantal wagons naar Aalsmeer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *




banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
adv flower art 1
historische tuin
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
adv flower art 1
historische tuin