Lezerspost: ‘Hornweg als fietsstraat? Onzinnig idee’

Door: redactie. Soms reageren lezers onder artikelen die al enige tijd op de website staan. Omdat die stukken zover ‘naar beneden’ zijn gezakt, valt het niet direct meer op dat er onder gereageerd is. Daarom plaatsen we deze reactie van GJ Noordam op het artikel over Hornweg inrichten als Fietsstraat ook als ingezonden brief.

Wat een onzinnig idee om de Hornweg te degraderen tot fietsstraat. Ik kan geen enkele steekhoudende reden vinden om dit te doen. Dat het fietspad slecht is komt door gebrek aan onderhoud. Daar zou men eens wat aan moeten doen. Bovendien is het fietspad ondanks dat nog steeds veel beter dan tussen het gemotoriseerd verkeer te moeten rijden.  Er is in het verleden grond voor afgestaan om het fietspad te realiseren en daarom vind ik dat wij recht hebben op het fietspad. Dat het fietspad een ramp is is schromelijk overdreven en rugpijn krijg je meer van verkeersdrempels. Drempels vind ik een misdrijf voor mensen met rug- of nekklachten en mogen van mij radicaal verboden worden. Van drempels en andere verkeersremmers is allang bekend dat deze het verkeer eerder onveiliger maken dan veiliger. 

De Hornweg is volgens de normen ook ongeschikt om er een fietsstraat van te maken. Ook een maximum snelheid van 30Km/uur is niet vol te houden op zo’n lang stuk en ook nergens goed voor. De werkelijke reden voor dit onzalige plan is een financiële en heeft niets met veiligheid of milieu te maken. Wat betreft de snelheden moet ik zeggen dat het enige middel dat goed werkt een camera is. 

Ook de hinder die hulpdiensten als brandweer en ambulance ondervinden vind ik een groot bezwaar. Ik zal dan ook alles in het werk stellen om dit plan van tafel te krijgen desnoods met een advocaat.

Zie ook de reacties onder dit artikel

Foto archief AV/Arjen Vos

6 reacties

  1. Als regelmatig gebruiker van de Hornweg vind ik een fietsstraat wel een romantisch plan.

    maar…. 30 km heeft ook nadelen!

    Drempels geven herrie en zijn super irritant ook al rij je 30km. Afsluiten bij het viaduct voor auto’s is ook weer zo rigoureus.
    Zonder goed plan dat auto’s en fietsers in harmonie samen kunnen. Lijkt het mij beter om het huidige fietspad op te knappen. Het is nu ook al een prachtige weg met al die bomen!

  2. Wat zitten de mensen toch te zeuren! Heel aalsmeer knapt op door nieuwe wegen en t wordt alleen maar rustiger en mooier! Blijf niet in de ouwe tijd hangen!!

  3. Graag wil ik los van de argumenten “voor en tegen” nog iets opmerken over de interpretatie van de door de Gemeente Aalsmeer gestuurde enquete.

    In het bericht “Meerendeel bewoners Hornweg wil fietsstraat ” op deze site van 11 november 2020 staat de volgende zin;

    De gemeente kondigde vandaag in een persbericht een onderzoek aan naar de haalbaarheid van deze optie. Aanleiding is de uitkomst van een peiling in de herfst onder bewoners van de Hornweg. Van de ruim honderd reacties blijkt 58 procent een voorkeur te hebben voor een fietsstraat.

    Nu is het zo dat in de brief die door de Gemeente Aalsmeer is gestuurd op 18 februari 2021 staat dat er in totaal 300 enguetes zijn verstuurd.

    Simpel rekenwerk levert op dat er 100 van de 300 enquetes zijn ingevuld. Dit is 33 %
    Van deze 100 respondenten zijn er,volgens het artikel, 58 voorstanders van een fietsstraat.

    Volgens mijn logica is de vedeling dan als volgt

    67% (200/300) van de bewoners heeft geen mening want stuurt geen enquete in
    14% (42/300) van de bewoners is tegenstander van de fietsstraat
    19% (58/300) van de bewoners is voorstander van fietststraat

    Met deze uitslag is de uitkomst veel minder evident dan wordt gesuggereerd en kan zonder meer het in het artikel genoemde percentage van 58% voorstanders van tafel geveegd worden.

    Zoals zo vaak in peilingen is ook hier weer een interpretatie gekozen die wellicht de gewenste uitkomst ondersteunt…

    Het lijkt me prima om breed over de inrichting van de Hornweg te praten maar wel op basis van de feiten graag.

  4. ongelooflijk, dat geneuzel over de hornweg,een rustig landelijk weggetje naar hedendaagse begrippen, terwijl er op de van Cleeffkade, stationsweg en stommeerweg regelmatig een verkeerschaos ontstaat.

  5. Even op beide schrijvers een reactie :
    Erna ook ik ben geboren en getogen op deze prachtige weg, maar om fietsers weer net als vroeger tussen de auto’s laten rijden vind ik een heel slecht plan. Het fietspad zou moeten worden opgeknapt, maar daar zit de kneep.
    Fietspad opknappen komt voor rekening van de gemeente, een fietsstraat daarentegen wordt door de provincie betaald. Dus het is een financiële kwestie.
    Misschien moet het plan gesplitst worden, na de rotonde richting Amstelveen fietsstraat, maar vanaf de rotonde richting Aalsmeer het fietspad behouden.
    Het gaat hier niet om de snelheid van de auto’s maar om de veiligheid van de fietsers en die gaat er absoluut op achteruit als je van de hele Hornweg een fietsstraat maakt.
    Daarbij komt nog dat een fietsstraat een bepaalde breedte moet hebben en de Hornweg is te smal en kan dus niet als zodanig gebruikt worden.

  6. Ik wil graag reageren op het ingezonden stuk van dhr. Noordam.
    Zelf ben ik geboren en getogen op de Hornweg en nog altijd woonachtig op deze prachtige weg.
    Het is niet voor niets dat door een enquete de bewoners een fietsstraat willen. Mocht u aan de kant van Amstelveen wonen, kom dan eens een kopje koffie drinken en ervaar hoeveel auto’s er harder dan 50 rijden. Dit is geen uitzondering. Het fietspad is niet te doen, ik rij hier elke dag overheen en dit is echt aan een opknapbeurt toe. Helaas voor dhr. Noordam zullen er bij plannen altijd voor-en tegenstanders zijn, maar om het hele plan onzinnig te noemen, gaat me te ver.
    Ik zou heel blij zijn met een Auto-te-gast straat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel