Merendeel bewoners Hornweg wil fietsstraat

Door: Klaas Leegwater. De kans is groot dat de Hornweg in de nabije toekomst van drukke verkeersweg wordt gewijzigd naar fietsstraat waar de auto te gast zal zijn. De gemeente kondigde vandaag in een persbericht een onderzoek aan naar de haalbaarheid van deze optie. Aanleiding is de uitkomst van een peiling in de herfst onder bewoners van de Hornweg. Van de ruim honderd reacties blijkt 58 procent een voorkeur te hebben voor een fietsstraat.

Uit de enquête komt tevens naar naar voren dat iets meer dan de helft (52 procent) van de bewoners die reageerden tegenstander is van sluiting van het veelbesproken viaduct voor gemotoriseerd verkeer. Wethouder Van Rijn sluit die optie echter nog niet uit. “Wij hebben eerder aangegeven de afsluiting alleen te willen als een ruime meerderheid van de omwonenden hiervan voorstander is. Nu dit niet het geval is schuiven we deze oplossing op de lange baan.”

Serieus
De verkeerssituatie op de Hornweg is al lange tijd onderwerp van discussie. Regelmatig schatten autobestuurders de hoogte van het viaduct  (2.50m) verkeerd in dat in bijna tien jaar leidde tot vele aanrijdingen, tot nu toe met voornamelijk materiële schade. Afgelopen zomer besloot Van Rijn nadat het aantal klemrijders tot over de tweehonderd reikte en op nadrukkelijk verzoek van bezorgde omwonenden serieus naar een oplossing te zoeken.  

3000 Auto’s per dag
De verwachting is dat begin volgend jaar de eerste resultaten van het onderzoek naar een fietsstraat, veelal met een brede strook rood asfalt in het midden van de weg, bekend zullen zijn. Voorwaarde is dat er veel minder auto’s op de Hornweg komen en veel langzamer (ongeveer 30km/uur) rijden. Nu rijden er zo’n 3.000 auto’s per dag over het drukste deel van de Hornweg, En dat aantal zal gaan groeien, voorspelt de gemeente. Maatregelen om de weg voldoende autoluw te maken zijn dus nodig.

Gereserveerd
Peter Stokman, bloemsierkunstwinkel aan de Hornweg, die zich eerder keerde tegen mogelijke sluiting van het viaduct uit vrees voor minder klandizie, stelt zich gereserveerd op over een fietsstraat als oplossing. “Ik moet nog zien of dat werkt. Ik ben bang dat op de smalle weg gevaarlijke situaties ontstaan voor fietsers. En dat de gemeente daarom in een later stadium zal overwegen het viaduct alsnog af te sluiten.”

Een andere optie die de gemeente nog in gedachte heeft is de onderdoorgang van het viaduct te verdiepen. De technische en financiële haalbaarheid hiervan wordt opnieuw onderzocht. In 2015 werd hier ook naar gekeken, mede door de hoge kosten (destijds ongeveer 350.000 euro) zag men hier vanaf.

Foto’s archief AV

 

5 reacties

  1. Wat een onzinnig idee om de Hornweg te degraderen tot fietsstraat.
    Ik kan geen enkele steekhoudende reden vinden om dit te doen.
    Dat het fietspad slecht is komt door gebrek aan onderhoud en daar zou men eens wat aan moeten doen.
    Bovendien is het fietspad ondanks dat nog steeds veel beter dan tussen het gemotoriseerd verkeer te moeten rijden. ( zie fietsersbond )
    Er is in het verleden grond voor afgestaan om het fietspad te realiseren en daarom vind ik dat wij recht hebben op het fietspad.
    Dat het fietspad een ramp is is schromelijk overdreven en rugpijn krijg je meer van verkeersdrempels.
    De Hornweg is volgens de normen ook ongeschikt om er een fietsstraat van te maken.
    Ook een maximum snelheid van 30Km/uur is niet vol te houden op zo een lang stuk en ook nergens goed voor.
    Van drempels en andere verkeersremmers is allang bekend dat deze het verkeer niet veiliger maken maar wel iets onveiliger.
    De werkelijke reden voor dit onzalige plan is een financiele en heeft niets met veiligheid of milieu te maken.
    Drempel vind ik een misdrijf voor de mensen met rug of nekklachten en mogen van mij radicaal verboden worden.
    Wat betreft de snelheden moet ik zeggen dat het enige goede middel is een camera.
    Ook de hinder die hulpdiensten als brandweer en ambulance vind ik een groot bezwaar.
    Ik zal dan ook alles in het werk stellen om dit plan van tafel te krijgen desnoods met een advocaat.

  2. Vier keer per week fiets ik over de Hornweg vanwege mijn werk. Ik ben gestopt met gebruik maken van het fietspad omdat dit erg slecht is vanwege alle oneffenheden in het pad. Ik heb er genoeg van om al slingerend steeds alle kuilen, loszittende tegels en plassen als het geregend heeft te ontwijken. Ik gebruik gewoon de rijbaan ondanks dat ik soms verwensingen naar mijn hoofd krijg geslingerd van boze automobilisten dat ik van het fietspad gebruik moet maken. Ik zie ook steeds vaker (electrische)fietsen op de rijweg.

  3. Een fietsstraat lijkt mij geweldig! Het huidige fietspad is een ramp. Niet te befietsen als je rugklachten hebt. Met als bijkomend voordeel dat de auto’s minder makkelijk over de weg racen en dat er meer ruimte komt voor voetgangers.

  4. De Amstelveense kant wordt ook een fietsstraat. Dus 30km per uur.
    Ze kunnen beter een paar drempels neer leggen om de snelheid te remmen.
    Die fietsstraat komt er alleen maar omdat het te duur is om het fietspad op te knappen omdat dat vroeger een sloot was blijft het zakken en er liggen leidingen onder.
    Dus om de zoveel tijd die tegels recht leggen kost te veel geld.
    De reden om te zeggen dat hij te smal is moeten ze wel zeggen.
    Die fietsstraat wordt nog spannend met al die bewoners die hun pad op moeten draaien met de auto als er voor en achter fietsers rijden.
    Zitten ook nog een paar bedrijven en de bezorgdiensten hebben het ook vrij druk op de Hornweg die langs de kant stil staan.
    Dan staan er nog een paar vuilnisbakken elke woensdag en een vrijdag op de fietsstraat die leeg wel of niet om waaien.
    Waar de fietser om heen moet slingeren samen met de auto.
    Dat gaat nog een gezellige boel worden.

  5. Is de andere kant van de Hornweg ook onderzocht? Ik woon zelf aan de “Amstelveen” kant. Met grote regelmaat gebruiken bestuurders van auto’s de weg om te testen, met snelheden van boven de 80 km. per uur. Ik hoop van harte, dat de hele Hornweg wordt aangepakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel