Covid-19, beter bekend als het corona-virus, houdt de gemoederen flink bezig. Ook nu twee inwoners van Aalsmeer zijn getroffen door het virus. Corona heeft echter niet alleen impact op onze lichamelijke gezondheid en gemoedstoestand. Beurzen vallen om, economische groei stagneert en vliegtuigen blijven leeg. Zorgen deze lege vliegtuigen ook voor minder vliegbewegingen? Het antwoord op die vraag kan met een volmondig ‘nee’ worden beantwoord. De kisten blijven leeg, maar worden niet aan de grond gehouden. Luchtvaartmaatschappijen zijn ‘als de dood’ start- en landingsrechten te verliezen en vliegen daarom stug door.
Luchtvaartmaatschappijen kunnen hun start- en landingsrechten verliezen wanneer zij minder dan 80 procent van de aan hen vergunde landingsrechten benutten. Ook Schiphol past die regel toe. Omdat Schiphol al jaren aan het plafond van het aantal vliegbewegingen zit, zijn de zogenoemde ‘slots’ letterlijk goud waard. Luchtvaartmaatschappijen vliegen dus liever met een leeg toestel van A naar B, dan zij het riskeren slots kwijt te raken. Dat kost de maatschappijen nu heel erg veel geld, maar regeren is vooruitzien. Het verliezen van een slot kost veel meer geld, op de langere termijn.
Onder de loep
Dat omwonenden onnodig ladingen met fijnstof over zich heen gestrooid krijgen is van ondergeschikt belang, zo lijkt het. De economische belangen wegen zwaarder. De Haagse politiek en de Europese organisatie van slotcoördinatoren (EUACA) zouden nu graag zien dat tijdelijk wordt afgezien van de strenge 80 procent norm en daarmee te bewerkstelligen dat er geen lege toestellen opstijgen en landen. Minister van Nieuwenhuizen is daarom gevraagd een voorstel in te dienen bij de Europese Commissie. Wanneer de corona-crisis achter de rug is, kunnen de maatschappijen gewoon weer gebruik maken van hun slots. Groen Links denkt daar overigens anders over. De partij vindt het een goed idee om na deze episode de regels onder de loep te leggen, slots niet terug te geven en zo te zorgen voor minder vliegbewegingen.
Tekst Mariëlle Wegman, foto archief AalsmeerVandaag