Ingezonden brief Stichting Oud Aalsmeer

Enige tijd geleden lieten wij u weten dat de Aardbeienbrug vervangen zou worden door een replica. 'Retine Quod Habes' (de gemeentelijke spreuk: behoud wat gij hebt) riepen wij hier nog.

Zowel op sociale media als op de website zelf riep het artikel wat kritische kanttekeningen op. Kritiek die, zo blijkt, onderschreven wordt door Stichting Oud Aalsmeer. De gemeente wordt op de vingers getikt, u kunt de ingezonden brief hier zelf lezen.

Foto voorpagina: de Aardbeienbrug vanaf het water (archief AalsmeerVandaag)

(advertentie)

6 reacties

  1. Helemaal gelijk Gerard, maar al te streng in de leer zijn is ook niet zalig makend.

  2. Wat niet weet, wat niet deert ?

    Geachte heer Trommel, is dat nu juist niet waarom er zoveel ,namaak, is onder de kunst en monumenten.

    Respectloos omgaan met je erfgoed en gebrek hebben aan historisch besef. – Behoud wat gij hebt –

  3. Dit is toch even een leer momentje, wat niet weet wat niet deert.
    Als je een monument vervangt voor een replica, hang het niet aan de grote klok en zeg dat je wat noodzaklelijke balken vervangen hebt

  4. Joop, prachtig verwoord en een onvoorwaardelijk moment van steun aan dit monument.

    Jouw beschreven waarheid, is niet ver verwijderd, van de echte waarheid voor een kunstenaar: Bezieling, ontaard in opperste staat van bewondering voor echtheid bij de liefhebber.

  5. Het gemis aan bezieling, aura en historische ervaring van replica’s.
    Er is een Duits bedrijf, Dietz-Replik, dat schilderijen maakt die nauwelijks van het origineel zijn te onderscheiden, zelfs de dikte van de verf is in overeenstemming met het origineel. Er zijn coverbands die, technisch gezien, de oorspronkelijke nummers beter uitvoeren dan de oorspronkelijke musici.
    Er zijn auto’s, bijv. Volkswagen Beetle en Fiat 500, die gebaseerd zijn op oorspronkelijk iconische ontwerpen. En toch ontbreekt er iets. Gerard Zelen noemt dat het onovertroffen monument van bezieling van de kunstenaar zelf. In eerste instantie las ik, in plaats van monument, moment van bezieling. Waarschijnlijk onbedoeld, maar hoe treffend dat hij van het woord moment mon(u)ment maakt. Tijd en zijn persoonlijke beleving in één woord gevangen. Dat is wat een oorspronkelijk (kunst)werk met je doet: het oplossen van de tijd en het ondergaan van een geheel eigen beleving. Hoe kan dat? In het in 1936 klassiek geworden geschrift ‘Het kunstwerk in het tijdperk van zijn technische reproduceerbaarheid’ noemt filosoof Walter Benjamin dit unieke effect op de toeschouwer het aura van een kunstwerk.
    Cultuurhistoricus Johan Huizinga spreekt van een ‘historische sensatie’ wanneer het tijdsverschil lijkt weg te vallen en je heel even één bent met het verleden.
    Hoe groot, om welke reden dan ook, de verleiding mag zijn om de Aardbeienbrug te vervangen door een replica, tóch blijft het gevoel knagen dat deze replica iets essentieels zal missen, iets dat we ‘bezieling’, ‘aura‘ of ‘historische ervaring’ zouden kunnen noemen. Even ver verwijderd van het origineel als de beetle van de kever en mac jigger van de rolling stones.

  6. Alhoewel ik niet genoeg in deze materie ben ingevoerd om er een oordeel over te mogen uitspreken naar beide kanten toe, toch verdient alleen al deze ingezonden brief als signaal van de Stichting Oud Aalsmeer een publieke ondersteuning van mijn kant.

    Hoe treffend de Nachtwacht ook door kunstenaars kan worden na geschilderd ,als bijna echt, , het origineel blijft een onovertroffen monument van bezieling van de kunstenaar zelf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *




banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin