Eerste cijfers – sociaal loket drukker dan verwacht

Aan de eerste maand Sociaal Loket heeft B&W een goed gevoel overgehouden. Het was er drukker dan verwacht, maar “het is gelukt de Aalsmeerders snel en adequaat van dienst te zijn”. Mocht de drukte aanhouden, dan “wordt gekeken naar structurele uitbreiding”. Dat schrijven de wethouders Ad Verburg (zorg, CDA) en Gertjan van der Hoeven (jeugdzorg, AB) in een vorige week verstuurde brief aan de gemeenteraad.

Per 2 januari kunnen inwoners bij het sociaal loket in het gemeentehuis terecht. Voor álle vragen op het gebied van zorg, welzijn, wonen, werk- en inkomensondersteuning, schuldhulpverlening. In totaal belden burgers 409 keer op en kwamen ze 245 keer op bezoek.

In beide gevallen is dat hoger dan de gemeente vooraf had ingeschat. Gemiddeld waren er dagelijks 22 telefoontjes, waar er 20 verwacht waren (+10%). Elke dag kwam er omgerekend 13 keer bezoek, terwijl er met 10 bezoeken rekening was gehouden (+30%).

Zorgvuldig helpen
De medewerkers van het sociaal loket streven ernaar mensen die in eerste instantie aan de telefoon geen gehoor krijgen, nog diezelfde dag terug te bellen. “Dat is niet in alle gevallen gelukt,” melden de wethouders, doelend op de drukke beginperiode van januari. Wel werd er binnen 24 uur met de bellers contact opgenomen.

Ze wijzen erop dat de loketmedewerkers gezien de aard van het werk  “de tijd nodig hebben om de mensen zorgvuldig te woord te staan”. Daardoor zullen ze niet elk telefoontje direct kunnen oppakken.

Bijgeschoold
Alle medewerkers zijn bijgeschoold in de nieuwe taken die het rijk de gemeente per begin dit jaar toegeschoven heeft. Ook hebben ze geleerd hoe klanten te benaderen. Dat wil volgens B&W niet zeggen dat ze er meteen in slagen elke vraag in één keer te beantwoorden.

Maar inwoners hebben er kennelijk begrip voor dat sommige vragen “eerst grondig uitgezocht” worden voor het antwoord komt. Zeker nu het sociaal loket zich nog in de opstartfase bevindt.

Sociale teams
Over de gemeentelijke Sociale Teams, die al in november van start gingen, meldt B&W dat ze inmiddels 81 gezinnen en individuele personen in behandeling hebben. De teams, die voor iedere klant een vast aanspreekpunt hebben, worden ingezet als mensen er niet meer zelf uitkomen bij ingewikkelde, meestal meervoudige, sociale problemen.

De contactpersoon kan zo nodig andere deskundigen inschakelen, zoals een huisarts, een maatschappelijk werker of sociaal-psychiatrisch verpleegkundige. Bij sociale teams, zo geeft de raadsbrief aan, gaat het doorgaans om langer lopende dossiers, die voorheen bij de diverse zorgaanbieders waren ondergebracht.

Altijd geholpen
Door de taakverschuivingen in de zorg van rijk naar gemeente is het nog “niet altijd direct duidelijk” wie verantwoordelijk is voor het oplossen van zorgvragen van inwoners. B&W staat op het standpunt dat dat “niet ten koste mag gaan van de Aalsmeerders die zorg nodig hebben”.

De gemeente regelt in voorkomende gevallen dat de vereiste zorg geleverd wordt. Wie verantwoordelijk is en wie de rekening krijgt, zoekt ze dan in tweede instantie uit.

● Het 'Sociaal Loket' bevindt zich in de burgerzaal van het gemeentehuis. Openingstijden: maandag t/m donderdag 8.30-12.30 u
● Het loket is telefonisch bereikbaar via gemeentelijke servicelijn (0297 387575 of verkort nummer 140297). Mailadres sociaalloket@aalsmeer.nl
● Klik hier voor meer informatie over sociaal loket

(Foto's AV-archief en gemeente)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin