Column: ‘Veel verkeer(d) in Aalsmeer (2)’

Private verkeersactie op de Oosteinderweg (Foto archief AV/Arjen Vos)

Door: Wilco Hoogeveen. Enige tijd geleden begon ik mijn betoog hier over de verkeerssituatie in Aalsmeer met de veelbesproken nieuwe Burgemeester Kasteleinweg. Vandaag gaan we vrolijk verder met meer verkeer(ds).

De Oosteinderweg is ook zo’n leuke. Ik heb recht van spreken, want ik rij daar minstens vijf keer per week overheen en weer naar mijn bedrijf. Ergens halverwege mijn route stonden enige tijd geleden ‘toevallig’ twee aanhangwagens breed geparkeerd op de veel te smalle parkeerplaatsen met stickers ‘50’ (en soms zelfs ‘30’) erop geplakt. En direct daar tegenover aan de andere kant van de weg stonden dan toevallig bouwpionnen. Zo werd, vermoed ik, houtje touwtje door de bewoners een hindernis/versmalling gecreëerd om auto’s af te laten remmen. Als automobilist ergerde ik me kapot aan die aanhangers (en sowieso aan al die auto’s die niet half op de stoep parkeren en dus op de weg uitsteken), maar ik snap waar het vandaan komt. Als voetganger kun je er niet langs de weg lopen omdat er auto’s op geparkeerd staan, als fietser kun je er niet fietsen omdat de auto’s rakelings langs je schieten, als automobilist kun je er niet rijden omdat het stikt van de hindernissen en als bewoner kun je er niet wonen omdat er debielen met 80 km per uur langs je huis rijden.

De weg is eigenlijk voor niemand echt geschikt, maar het stikt er wel van de bedrijven en de woningen, dus je kan het ook niet schrappen ofzo. Persoonlijk voel ik wel iets voor eenrichtingsverkeer tussen het centrum en de Machineweg. Dan heb je ruimte om een bredere stoep, een vrij liggend fietspad en iets bredere parkeerplaatsen te maken. Over de hele lengte van de Oosteinderweg gaat dat niet lukken, want dan moet je een kwartier omrijden als je vanaf het eind van de Oosteinderweg richting het centrum wil. Maar Oosteinderweg-Machineweg-Aalsmeerderweg-Stommeerkade is toch een prima route terug? Misschien is dit geen ideale oplossing, maar ik denk al een jaar of zes erover na wat dan wel de ideale oplossing zou zijn en daar kom ik niet uit. We kunnen geen verkeersstroom schrappen op die weg en er is gewoonweg geen ruimte om iets te verbreden, tenzij je de sloot dempt. Iemand nog andere suggesties?

Als je het dan over verkeer hebt moet je ook drempels bespreken. Tenminste, vind ik. Gewoon omdat dat duivelse uitvindingen zijn en de gemeente er blijkbaar juist dol op is. Ik moet regelmatig vanuit het centrum naar Kudelstaart en inmiddels is er geen drempelvrije route meer daar naartoe. Nu is mijn auto ook niet heel fijn afgesteld voor hobbels blijkbaar (‘sportief geveerd’ noemen ze dat) maar als ik spellen of gereedschap bij me heb, weet ik dat het gedurende de reis gegarandeerd door elkaar gesmeten gaat worden. Aan een pan soep transporteren zal ik me dan ook nooit wagen. Of ik ze nou met 10 of met 50 kilometer per uur pak, ze blijven even vervelend. Maar de gemeente smult ervan, blijkbaar. Drempels zijn nooit de oplossing. Ik zei het in mijn vorige column al: hufters blijven hufters. Die rijden te hard met of zonder drempels. Enige verschil is dat ze heel hard remmen voor de drempels, om vervolgens weer heel hard op te trekken ertussenin. Haal die dingen lekker weg. Of vervang ze door drempels waarbij je tanden niet uit je mond klapperen als je erover heen rijdt met de beoogde en toegestane snelheid.

De Legmeerdijk tussen de Burgemeester Kasteleinweg en Kudelstaart hoort ook nog in mijn opsomming. Die moet inmiddels echt tweebaans worden. Het staat daar veel te vaak vast en dat is ook helemaal niet gek gezien de enorme hoeveelheid vrachtwagens en traag agrarisch verkeer, naast de steeds grotere groep YUP’en die in Kudelstaart veel te dure rijtjeshuizen hebben gekocht (stukje jaloezie hier, excuses. Maar ik was hier eerst!!). Kudelstaart is al vrij slecht bereikbaar, zullen we niet de enige ‘grote weg’ ernaartoe ook nog eens laten dichtslibben..?

Wilco Hoogeveen is geboren en getogen Aalsmeerder en met geboortejaar 1990 de junior van de columnistenclub. Met zijn technisch inzicht en creatieve geest schonk hij Aalsmeer escaperooms als Gold Creek, De Torenwachter en andere interactieve spellen. ‘Out of the box’ denken kan hij ook met de pen.

16 reacties

  1. Gebruik de uitdrukkingen “out of the box” en “outside the box” alsjeblieft niet als je ze niet begrijpt.

  2. @Wilco Hoogeveen.
    Hoe je het ook veranderd het is altijd wel voor een groep mensen niet goed, laat het gewoon. Zo als het is, ik fiets er zelf ook vaak en ga gewoon zoveel mogelijk links fietsen zodat er bij tegen liggers niets voorbij kan, wees creatief denk in oplossingen.

  3. @Cor Buis als automobilist valt het mij ook best mee hoor, maar voor fietsers en voetgangers is het best wel een hel…

    @Wim van de Merbel: Dat vind ik ook helemaal geen slecht plan! Niet elk huis heeft evenveel parkeerplekken, maar wellicht dat dit wel de makkelijkste oplossing is om ruimte te winnen…

  4. Hef parkeerstrook op de Oosteinderweg op. Zet de auto’s maar op eigen erf, ruimte zat.

  5. Wandelen over de Oosteinderweg is geen pretje. Stoeptegels liggen schots en scheef, auto’s staan op de stoep. En de heggen zijn veel te breed.
    Misschien kunnen de bewoners daar eens naar kijken?
    Een mooi alternatief voor wandelaars zou de Hoge Dijk zijn. Maar ja, dat schijnt niet te mogen.

  6. Als ik het eerlijk mag zeggen, ik rij al jaren Oosteinderweg maar als je gewoon rustig rijd heb je nergens last van, de hele Oosteinderweg is 5 minuten.
    Je moet je ook niet ergeren aan alles en gewoon rustig door rijden scheelt al heel veel en je hoeft dan niets te veranderen.

  7. Wat zou het fijn zijn als de Oosteinderweg eenrichtingsverkeer zou worden, ben zelf al 6 jr postbezorger en ben inmiddels al 7 keer van mijn sokken gereden, 2 maal aangereden en niet door mensen die op de Oosteinderweg wonen, af en toe sta ik doodsangsten uit als ik zie dat een moeder met kinderwagen over de weg moet vanwege de geparkeerde auto’s op de stoep

  8. De Legmeerdijk is vanaf de Kastelijnweg echt al jaren om te janken. Nu nog gevaarlijker met een benzinestation, domme niet goed afgestelde stoplichten en een 2baansweg die opeens weer overgaat in een 1baans. Zwaar ondoordacht en gevaarlijk ingericht. Wanneer wordt er eens nagedacht en bewoners van Kudelstaart iets gevraagd over hun inzichten en wensen.

  9. Het ontwerp wat is gemaakt voor de kastelijnweg is gewoon niet goed doordacht, de busbaan en de knip moesten er komen en hoe de Aalsmeerders door hun dorp heen rijden was niet belangrijk. Provincie heeft een busverbinding alleen kunnen de mensen uit de regio niks met deze busbaan, 3 x overstappen voordat je op schiphol bent. Greenpark moest de verlegging bekostigen en nu hebben we een megalomaan aan in en export in ons dorp, wat moeten we daarmee? Allemaal extra verkeer en mega veel zonnepanelen waardoor wij niet meer kunnen terugleveren. Ziet er daar supermooi uit maar Aalsmeer is armoe troef !!
    Weg met de knip en weg met het huidige bestuur, ook de Meerlanden moet uit onze gemeente kosten veel te veel geld tov van de markt, je ziet ze nooit en als ze er zijn slopen ze meer dan dat ze mooi maken. E

  10. Na de zoveelste bijna aanrijding met fietsers heb ik het besluit genomen om de Oosteinderweg te vermijden! Stukje omrijden bevalt prima!

  11. Bijna alle Aalsmeerse verkeersmalaise is ontstaan door de herinrichting (=afsluiting) van de Kasteleinweg; dus gewoon even slikken, sorry zeggen en – voor verkeer naar en van het centrum – in de oorspronkelijke staat terugbrengen. Voor doorgaand verkeer is de N201 een ideale weg, waardoor er op de Kasteleinweg sowieso geen grote opstoppingen meer plaatsvinden.
    Oh ja, maar wél snelheidscamera’s op álle wegen naar het centrum! Betalen zichzelf dik terug!

  12. Helemaal mee eens Wilco, paar jaar geleden hebben we dat diverse keren aangegeven bij de gemeente. Maar luisteren, ho maar. We vroegen toen , wij woonden toen tijdelijk in een wisselwoning in de Emmastraat. Daarvoor op de Machineweg. Maar we zijn inmiddels terug naar de nieuwbouw Machineweg. In een appartement , dat heet Prinsessenpad. We vroegen toen al hoe al dat vrachtverkeer moest naar het Greenpeace. Nee hoor dat was geen probleem want dat moest allemaal via de N 201. Nee dus. Het is een drama en ook de auto’s scheuren bij ons langs. Er moeten veel meer snelheidscontroles uitgevoerd worden. Hebben we ook al eens bij de gemeente gevraagd of er geen flitspalen geplaatst kunnen worden. Nou dat was lastig want dat moest via de Provincie aangevraagd worden. Te omslachtig denk.

  13. @Joop Oosterlaak: Had ik niet aan gedacht…. Hopelijk is het doortrekken van de Aalsmeerderweg dan een optie, want ik ben door mijn oplossingen heen verder vrees ik.

    @Jack Verdaasdonk: Mee eens; het is hinderlijk, maar ook gevaarlijk omdat je niet goed kunt zien hoe/wanneer je langs zo’n lossende vrachtwagen kan. Sowieso vind ik de Oosteinderweg vaak te smal voelen voor vrachtverkeer, maar met al die bedrijven (waaronder de mijne) ontkom je er niet aan..

    @Kees Markman: Uiteindelijk moet er geklaagd worden om dingen te veranderen. Ik ben, dat moge duidelijk zijn uit mijn columns, groot voorstander van klagen – maar wel bij voorkeur als dat geklaag gecombineerd gaat met oplossingen. Maar inderdaad, er komt alleen maar meer verkeer. Ik zie helaas geen visie op dat gebied van de gemeente, als ik bijvoorbeeld kijk naar hun plannen voor het Raadhuisplein waarbij NIET rekening wordt gehouden met meer auto’s/verkeer. We kunnen wel minder verkeer willen, maar dat betekent niet dat dat haalbaar/realistisch is.

  14. Beste Wilco, eenrichtingsverkeer zou alleen een mogelijkheid zijn als de Aalsmeerderweg doorgetrokken is naar de Burgemeester Kastelijnweg. Immers de Stommeerkade is verboden voor vrachtverkeer (niet dat vrachtwagenchauffeurs zich daar aan houden overigens).

  15. Wilco, helemaal eens dat de verkeerssituatie in Aalsmeer er niet beter op wordt met al die rotondes en vlaggenzwaaiers. Ook kan ik me vinden in jouw voorstel om op de Oosteinderweg eenrichtingsverkeer in te voeren. Maar ik zou het al een hele simpele verbetering vinden om tussen 8 en 9 een stopverbod op de Oosteinderweg in te voeren. Dagelijks staan er rond die tijd vrachtwagens te lossen op de weg, terwijl kinderen daar om heen moeten slalommen om naar school te gaan.

  16. Top wilco, we blijven klagen, maar we schieten er niets mee op. Ik heb soms het idee dat mensen denken dat aalsmeer een uitrust dorpje is waar niets gebeurd. Maar de verkeers chaos gaat alleen maar groter worden!! Men is goed in stukjes land verkopen en bouwen maar vergeet dat er ook vrachtverkeer heen moet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin