Door: Paul Bras. Mijn vorige column ging over de veranderingen aan de infrastructuur in ons dorp. De wegen rondom Robend en de Bilderdammerweg gingen eind 2024 op de schop. Inmiddels zijn de meeste werkzaamheden afgerond. De nieuwe inrichting heeft een aantal voordelen.
Zo is de situatie op de splitsing van Robend en de Bilderdammerweg een stuk verbeterd doordat het verkeer van de Kudelstaartse weg geen voorrang meer heeft. Voorheen ontstond er regelmatig op het kruispunt van Robend, Kudelstaartse weg en Bilderdammerweg een situatie waarbij het onduidelijk was wie nu voorrang had. Rechts heeft altijd voorrang, maar als je met drie voertuigen tegelijkertijd aankomt, dan kan dat problemen veroorzaken. Dat is nu opgelost. Het verkeer vanaf Robend of de Bilderdammerweg heeft voorrang, vanuit de Kudelstaartseweg moet je even geduld hebben.
Ook het punt van de T-splitsing waar de Einsteinstraat overgaat in Robend is overzichtelijker. Als je voorheen vanaf het Robend richting Kudelstaartseweg/Bilderdammerweg wilde gaan had je een slecht uitzicht op de Einsteinstraat. Nu is die T-splitsing wat ruimer opgezet en is er meer overzicht op aankomende verkeer. Prettig.
Wat ik een minder geslaagd traject vind is de situatie bij de kruising van Robend, Graaf Willemlaan en de Einsteinstraat. Dat is het stuk waar je kunt parkeren om boodschappen te doen in ons winkelcentrum. Voor de veiligheid heeft nu het voetgangers- en fietsverkeer voorrang gekregen op het verkeer dat vanaf Robend komt. Als je echter op Robend vanuit oostelijke richting aan komt rijden, dan is het een onoverzichtelijke situatie. Het is heel moeilijk in te schatten of er fietsverkeer vanaf de Einsteinstraat komt, terwijl de fietsers weten dat ze voorrang hebben. Dus de fietsers rijden door, de automobilist verkent aarzelend het traject. Ik weet niet of dat een verbetering is van de verkeersveiligheid.
Overigens wil ik het graag met u hebben over de parkeermogelijkheden van ons winkelcentrum, en dan met name over de lus voor Albert Hein. De lus voor AH is heel populair. Immers, je parkeert praktisch voor de deur, je hoeft niet ver te lopen, iets wat met een volle boodschappentas wordt gewaardeerd. Maar die parkeerplaatsen zijn vaak bezet als het heel druk is (bijvoorbeeld rond 18 uur, of op de zaterdagen). Daarbuiten zijn altijd voldoende parkeerplaatsen langs Robend of op de Graaf Willemlaan. Maar dan moet je wel een stukje lopen. Ik zie vaak mensen rondjes rijden op de lus, net zolang totdat er een plekje vrij komt. Moet iedereen zelf weten, toch?
Onlangs had ik boodschappen gedaan en wilde ik naar huis rijden, maar werd geblokkeerd door een auto die in de lus stilstond, net zolang totdat iemand zou vertrekken. De rij achter mij groeide binnen een paar minuten aan tot een kleine file. Er werd getoeterd. Voor mij reden om even op het raampje te kloppen van de auto voor mij om te vragen of diegene door wilde rijden. Dit werd met enige onbegrip ontvangen en de situatie werd gered doordat er een auto vertrok en ze kon inparkeren.
Ik zie ook auto’s staan die geparkeerd staan en de motor stationair laten draaien terwijl iemand boodschappen aan het doen is. Dat kost niet alleen brandstof, maar is ook niet heel best voor het milieu.
Zie dit als kleine rimpelingen in het leven van uw columnist die zich af en toe druk maakt om helemaal niets. Maar het leuke van een columnist is dat hij/zij/het een mening heeft en die mag ventileren.
Voor zover het nog mag wens ik alle lezers een gezond en liefdevol 2025. Maak er een gezellig jaar van!
Paul Bras is een geboren en getogen Amsterdammer die nooit gedacht had ooit een Kudelstaarter te worden. Totdat zijn woonplaats een café kreeg, toen was hij om. Zou zelfs van de daken kunnen schreeuwen dat hij daar ‘groos’ mee is. Muzikaal talent maar dat schreeuwt hij dan weer niet van de daken. Bescheiden en zachtmoedig.
2 reacties
Er is genoeg parkeerruimte achter de AH bij Nobelhof!!
Dank voor het laten zien van rimpelingen in het leven. Zo zien we allemaal meer!