Fietsbrug Uiterweg kost zeven miljoen

(Foto archief AV/Arjen Vos)

Door: Klaas Leegwater. Als de gemeente er voor kiest om tijdens de uitvoerige reconstructie van de Uiterweg een definitieve beweegbare fietsbrug te laten plaatsen over de Ringvaart, hangt daar een prijskaartje van zeven miljoen aan vast. Althans op dit moment, gezien de prijsontwikkelingen van materialen kunnen de kosten de komende jaren verder oplopen. Dit kwam naar voren tijdens een presentatie van ‘Verbeterplan Uiterweg’ die dinsdagavond voor de gemeenteraad werd gehouden. 

Zoals AalsmeerVandaag al eerder berichtte gaat de Uiterweg de komende jaren flink op de schop. De weg moet over een lengte van 400 meter worden opgehoogd, de rioolpersleiding en beschoeiing vervangen, een damwand geslagen, en wordt een mantelbuis voor glasvezelnetwerk aangelegd. Op termijn moeten ook de Zwetbrug en Topvoortsebrug vervangen worden.

(Foto archief AV/Arjen Vos)

Nieuw riool
De werkzaamheden worden gefaseerd uitgevoerd. Een deel van de eerste fase start maandag 17 oktober met het aanleggen van een nieuw riool tussen Zijdstraat en de kruising Grundelweg. De werkzaamheden duren ongeveer vier weken. Het verkeer wordt in die tijd omgeleid via Grundelweg en Praamplein. In januari wordt de eerste fase vervolgd met het slaan van een damwand en onderhoud aan de Dirk Baardse brug.

Geheel of gedeeltelijk afsluiten
Bij de andere twee fases kan men opteren om de Uiterweg wel of niet geheel af te sluiten voor verkeer. De mogelijkheden zijn verwerkt in verschillende varianten die dinsdagavond, gehinderd door technische problemen, werden uitgelegd door projectleider Ton Rohde en Jeroen Polderman van ingenieursbureau Infra & Verkeer. Aan elke variant kleven voor- en nadelen wat betreft kosten, uitvoering van werkzaamheden en de periode van overlast. 

Robuust
Polderman adviseerde te kiezen voor de ‘robuuste variant’ met een haalbaarheidsonderzoek naar een definitieve beweegbare fietsbrug aan het einde van de Uiterweg over de Ringvaart. Een brug die tijdens werkzaamheden aan de weg ook gebruikt kan worden voor autoverkeer. De projectkosten van deze variant zijn hoog, ongeveer het dubbele van een ‘minimale variant’ met een tijdelijke beweegbare brug.

Foto archief AV/ Laurens Niezen Fotografie

Hulpdiensten
De onderhoudskosten van de robuuste variant zijn echter lager en mogelijk kan er bij een definitieve fietsbrug subsidie worden verkregen van Vervoerregio Amsterdam en een bijdrage van gemeente Haarlemmermeer. Polderman: “De robuuste variant is duur en vergt een lange procedure, maar het is een investering in de toekomst omdat een nieuwe beweegbare fietsbrug na afronding van de werkzaamheden ook gebruikt kan worden voor hulpdiensten. Dat verhoogt de sociale veiligheid op de Uiterweg.”

Participatie
Judith Keessen van Absoluut Aalsmeer merkte op dat zij graag ziet dat in het voortraject de bewoners van de Uiterweg goed worden betrokken bij de plannen. “Er wonen daar zeshonderd mensen, ik weet dat er bewoners zijn die goede ideeën hebben hoe werkzaamheden op de weg aan te pakken. Ik had graag in deze presentatie iets willen horen over participatie,” aldus het raadslid dat aan de Uiterweg woont. Polderman zegde participatie toe, maar dat de focus nu eerst op het haalbaarheidsonderzoek lag.

Een haalbaarheidsonderzoek naar een beweegbare fietsbrug, waar de gemeenteraad nog over zal moeten beslissen na een collegevoorstel, zal ongeveer een jaar in beslag nemen. Na een Europese aanbesteding duurt het dan circa vijf jaar voordat de brug gerealiseerd is. 

Document presentatie’Verbeterplan Uiterweg’
Zie ook: Sneller internet Uiterweg..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *




banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin