Op het internet zijn diverse mogelijkheden om te achterhalen over welke bedrijven recent het faillissement is uitgesproken. Zo kun je als ondernemer ontdekken dat alleen al in Aalsmeer in de afgelopen anderhalf jaar diverse bedrijven het (financiële) loodje hebben gelegd. Wat nu als daar ook een belangrijke klant van jouw bedrijf bij zit, waar je nog wat rekeningen hebt openstaan? De kans is groot dat je in zo’n geval je geld niet meer krijgt. Hoe je in dergelijke situaties het beste kunt handelen, lees je in dit artikel.
Houd contact met de klant
Als een klant zijn factuur niet betaalt, is daar over het algemeen een reden voor. Het kan zijn dat de klant ontevreden is over jouw prestaties en uit boosheid niet betaalt. Het kan ook zijn dat de klant in financiële moeilijkheden zit. In elk geval is het zaak om jouw financiële administratie goed op orde te hebben en direct aan de bel te trekken als e betalingstermijn is overschreden. Stuur geen e-mails met betalingsverzoeken, maar bel de klant even persoonlijk op. Vaak krijg je dan al snel duidelijkheid over de reden voor het niet betalen. Als je slim bent, voorkom je tijdig dat je zelf door wanbetalers in financiële moeilijkheden komt door vooraf een kredietverzekering af te sluiten. Zo dek je de financiële risico’s van failliete debiteuren bij voorbaat af.
Maak je vordering bekend
Bij een faillissement wordt een curator toegewezen die de zaak verder afhandelt. Het is belangrijk dat die curator op de hoogte is van jouw vordering. Je kunt er niet klakkeloos van uit gaan dat jouw factuur al in de administratie was ingeboekt, dus mogelijk weet de curator helemaal niet dat jij op je geld zit te wachten. Vervolgens is het nog maar de vraag of jij jouw deel kunt krijgen. Door verkoop van activa kan de curator vaak wel wat geld loskrijgen, maar het is dan alsnog hoogst onzeker of dat voldoende is om alle schuldeisers tevreden te stellen.
Controleer de kredietwaardigheid
Eigenlijk zouden ondernemers van elke nieuwe klant de kredietwaardigheid moeten checken. Op die manier voorkom je dat je zaken doet met mensen die mooi weer spelen, maar feitelijk niet in staat zijn om grote bedragen aan jou over te maken. Overigens kan een kredietwaardigheidscheck bij je bestaande klanten ook geen kwaad. Er kan immers altijd iets wijzigen, waardoor bedrijven in nood komen.
(Partnerbijdrage: Lequal)