Door: redactie. Royal Schiphol Group publiceert vandaag de halfjaarcijfers over de eerste zes maanden van 2020. De gevolgen van de COVID-19-pandemie voor de luchthavens van Royal Schiphol Group en voor de luchtvaartsector als geheel, zijn volgens de nationale luchthaven ongekend. In de eerste zes maanden van 2020 registreerde Schiphol een afname van het aantal passagiers met 62,1 procent tot 13,1 miljoen. In het eerste half jaar van 2019 vlogen er nog 34,5 miljoen mensen van en naar Schiphol. Het aantal starts en landingen op Schiphol daalde de eerste zes maanden met 52,1 procent naar 115.952 tegen 242.107 in 2019. Het vrachtvolume zakte met 14,5 procent naar 656.000 ton tegenover 767.000 ton in de eerste helft van 2019.
Het nettoresultaat voor de eerste helft van 2020 kwam uit op een verlies van 246 miljoen euro, vergeleken met een winst van 133 miljoen euro in de eerste helft van 2019. Schiphol Group paste zich aan op de nieuwe situatie door af te slanken en een deel van de terminal op Schiphol gedurende de eerste maanden van de crisis te sluiten. Terwijl de luchthaven open bleef, werden de bedrijfslasten teruggedrongen. Schiphol Group is in aanmerking gekomen voor de eerste Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid en heeft een aanvraag ingediend voor NOW2. De impact op de werkgelegenheid is nog onzeker, maar verwacht wordt dat het zal gaan om enkele honderden functies op het totale personeelsbestand van ongeveer 3.000.
Tijd voor reflectie
De luchthaven zegt de huidige crisis aan te grijpen als mogelijkheid voor reflectie: “We zullen ons niet alleen aan de nieuwe omstandigheden aanpassen, maar hebben ook een duidelijke ambitie om zaken beter aan te pakken; ‘building back better’ in plaats van teruggaan naar ‘business-as-usual’. We kunnen stappen zetten om de wijd gedeelde ambitie te realiseren om door duurzame luchtvaart Nederland te verbinden met de wereld met een multimodaal Schiphol terwijl de kwaliteit van de leefomgeving verbetert.”
De luchthaven zegt de huidige crisis aan te grijpen als mogelijkheid voor reflectie: “We zullen ons niet alleen aan de nieuwe omstandigheden aanpassen, maar hebben ook een duidelijke ambitie om zaken beter aan te pakken; ‘building back better’ in plaats van teruggaan naar ‘business-as-usual’. We kunnen stappen zetten om de wijd gedeelde ambitie te realiseren om door duurzame luchtvaart Nederland te verbinden met de wereld met een multimodaal Schiphol terwijl de kwaliteit van de leefomgeving verbetert.”
Zo heeft Schiphol samen met Luchtverkeersleiding Nederland een programma aangekondigd met nieuwe maatregelen die geluidshinder moeten beperken; minderhinder.nl. Na de openbare raadpleging wordt de definitieve versie van dit programma later dit jaar aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat gepresenteerd. Ook geeft Schiphol aan dat het verder onderzoek wil doen naar de mogelijke rol van de hyperloop als alternatief voor vluchten op de korte afstand. En er is een proef begonnen met een duurzaam sleepvoertuig voor vliegtuigen, de zogenaamde Taxibot. Hiermee wordt 95 procent brandstof bespaard ten opzichte van het gebruik van vliegtuigmotoren voor het taxiën.
Foto archief AV
55