OVA effent pad voor ‘Ondernemend Aalsmeer’

De aloude OVA (Ondernemers Vereniging Aalsmeer) maakt een doorstart. Komende woensdagavond vindt in The Beach de eerste algemene ledenvergadering plaats van 'Ondernemend Aalsmeer', zoals de nieuwe overkoepelende bedrijvenclub gedoopt is. Voorzitter wordt John Jansen van ATP.

Zijn medebestuursleden zijn Remco Cardol (Flynth), Mike Slagt (Crown), Jeroen Kuin (All About Hair) en Arjen Spierings (DFG). De leden-ondernemers moeten hun benoeming op 26 maart nog wel bekrachtigen.

Sluimerend bestaan
In een brief aan de ondernemers erkent het oude bestuur dat de OVA de afgelopen twee jaar “een sluimerend bestaan” heeft geleid. “Door diverse omstandigheden,” luidt de verklaring, zonder nadere uitleg. Het is tijd voor een wisseling van de wacht, aldus de OVA, die woensdag dan ook graag het stokje doorgeeft.

Enkele leden namen vorig jaar het initiatief om de OVA te reanimeren. Dat vond volgens het bestuur “grote weerklank binnen ondernemend Aalsmeer”. Bij het peilen onder ondernemers merkten de initiatiefnemers dat er “grote behoefte” is aan een “overkoepelende” organisatie.

Meer dan belangenbehartiging
“Maar wel één die meer doet dan traditionele belangenbehartiging.” Ondernemend Aalsmeer mikt op een “centrale rol bij het aanjagen van belangrijke lokale thema's als toerisme, watersport en bereikbaarheid”. Bovendien gaat de organisatie maandelijks netwerkbijeenkomsten voor ondernemers organiseren en komen er themabijeenkomsten waarin kennis- en informatieoverdracht centraal staan.

De eerste ledenvergadering van Ondernemend Aalsmeer in The Beach begint woensdag om 20.00 uur.

Ondernemersclubs: geen visie, geen continuïteit, geen daadkracht, geen vuist, geen autoriteit

ANALYSE ●   Het is alleraardigst dat Ondernemend Aalsmeer dadelijk start op dezelfde plek waar de OVA zo'n beetje haar eigen doodvonnis tekende. Het waren op 8 november 2011 de laatste oprispingen van een club die zichzelf allang overleefd had. Peper in de reet hielp niet meer.

Prominent gastspreker Frits Huffnagel, VVD'er en in die dagen citymarketing-goeroe, probeerde die novemberavond in The Beach het vuur bij de OVA nog op te rakelen. Hij strooide met gratis tips om Aalsmeer te 'slijten'. “Aalsmeer associeer je met bloemen, bloemen, bloemen. Dat onderscheidt je. Daar moet je te koop mee willen lopen. Doe dat dan ook,” zei Huffnagel ferm.

Maar, zo vervolgde hij, buit ook de, volgens hem te onbekende, Westeinderplassen goed uit. En haal als buur alles uit de kast om de ligging bij Amsterdam te kunnen verzilveren. “Maar wordt dat gepromoot? Volgens mij niet,” zei hij. Huffnagels woorden waren welbeschouwd een vlammende grafrede voor de OVA. Daarna werd het stil.

Veel bombarie
Andere ondernemers waren zich intussen gaan roeren. Tot ontzetting van de OVA  ontstonden er netwerkorganisaties, buiten haar om. DoetZaken was de eerste. Met veel bombarie het toneel betredend, maar snel weer in de vergetelheid rakend en inmiddels geruisloos opgeheven.

@BorrelAalsmeer, dat eind 2012 opkwam, bestaat nog. Deze organisatie trekt vooral (jonge) ondernemers die net gestart zijn en drijft op de gratis entree van de maandelijkse netwerkborrels. Maar is ze levensvatbaar? Op veel kleinere schaal zijn er de maandelijkse Open Coffee op een vroege vrijdagochtend en de Twitterhap voor dinerende ondernemers.

Machteloze wethouder
Intussen doet de 'faciliterende' gemeente weinig of niks. Natuurlijk lobbyt ze zo her en der achter de schermen. En de, machteloze, wethouder Ad Verburg van economische zaken maar overal rondbazuinen dat de Aalsmeerse economie zo dynamisch is. Waar hij kan, roemt hij de ondernemingszin van plaatsgenoten en zegt hij “trots” te zijn op de relatief grote bedrijvendichtheid van Aalsmeer.

Zo af en toe komt er wat van de grond. Een voorbeeld is het oprichten van de ondernemersfondsen in het Centrum en de Ophelialaan. Het tweede liep soepel, het eerste was een crime. Nog steeds zijn er heel wat winkels in de Zijdstraat furieus over het 'verplichte' geldpotje.

Mensen met ballen
Op een bijeenkomst in De Nieuwe Meer eind januari, waar over glorieuze Westeinderplannen werd gefilosofeerd, kwam naar voren waar het in ondernemend Aalsmeer aan ontbreekt: doortastendheid. Op de eeuwige vraag wie de eerste stap moet zetten om iets van de grond te tillen, reageerde prompt Kuin, beoogd bestuurslid van de OVA nieuwe stijl. “Je moet mensen met ballen hebben die iets gaan dóén,” vond hij.

Maar het gaat natuurlijk niet alleen om het doen. Een beetje visie, met een sterk gevoel voor de realiteit, kan ook geen kwaad. Die ontbreekt hier. Het zijn allemaal losse clubjes die op gezette tijden gezellig babbelen, onder het genot van een biertje of glas wijn. Ondernemers in Aalsmeer: ieder voor zich en god voor ons allen, buiten het eigen bedrijf houdt de wereld op, uit op eigen gewin. Het mag ook niks kosten. De goeden niet te na gesproken.

Schone taak
De lokale ondernemersorganisaties samenvattend: geen visie, geen continuïteit, geen autoriteit, geen daadkracht, nooit een vuist. Dat de zieltogende OVA aanvankelijk de ledenvergadering van de nieuwe club (na twee vergaderloze jaren) uitgerekend op 19 maart gepland had, de avond van de verkiezingen, was symptomatisch. Gelukkig was er op tijd een wakkere geest in hun midden die aan de bel trok.

Komende woensdag is het woord aan Ondernemend Aalsmeer. Er rust een verdraaid schone taak op de schouders van de vijf nieuwlichters die de leiding op zich gaan nemen. Veel treuriger kan het in elk geval niet worden.

Foto's: netwerkende ondernemers bij @BorrelAalsmeer. (foto's Arjen Vos)

4 reacties

  1. Dank Han Carpay voor de vermelding van @BorrelAalsmeer in het artikel. Wel wil ik opmerken dat er niet alleen jonge of net gestarte ondernemers komen. Er komen juist veel ondernemers die al jaren aan het ondernemen zijn en niet alleen uit Aalsmeer maar ook uit de Haarlemmermeer, Amstelland en andere steden in de Randstad. Dus ook interessant voor de winkeliers en ondernemers uit Aalsmeer en Kudelstaart.
    Daarnaast drijft de borrel niet op de ‘gratis entree’ maar op het unieke format waarbij de netwerkers ook een stukje entertainment krijgen aangeboden, diverse ondernemers daadwerkelijk een podium en daarnaast ook mee nemen in alle communicatie (ook via Social Media).
    Elke keer is het thema anders en worden er prijzen verloot etc. Mensen willen vermaakt worden en daarin onderscheiden wij ons van al die andere netwerkborrels. Dat is ook onze kracht en komen er tussen de 100 – 160 deelnemers naar @BorrelAalsmeer. De deelnemers ervaren het als een ‘avondje uit’ waarbij ook business wordt gegenereerd. Het format van ‘Netwerken met een knipoog’ gaat nu ook naar Amsterdam en richting Utrecht en er zijn al aanvragen voor andere steden. Dit versterkt alleen maar het concept van Netwerken met een knipoog en wordt voor ondernemers / netwerkers alleen maar interessanter en is de kracht van netwerken.

  2. Neutraliteit is héél ver te zoeken in dit stukje. Wat een ongelooflijk negatieve weerspiegeling van zaken. Ik hoop voor de ondernemers in Aalsmeer dat het allemaal niet zo verschrikkelijk is als hier wordt beschreven en vind het ook erg makkelijk oordelen (“Het mag ook niks kosten”…? Hoezo?).

  3. Zou deze azijnpisserij nou echt wat bijdragen aan een beter ondernemersklimaat in Aalsmeer?
    Wellicht is dit artikel een inspiratiebron om te bewijzen dat dit niet zo is…, hopelijk zijn er meer inspirerende bronnen die de ondernemers die wel willen energie geven.

  4. ‘Analyse’ staat er boven het tweede deel van dit artikel, dat had m.i. beter ‘commentaar’ kunnen zijn. Een naam van de commentator ontbreekt helaas.
    Het zou Aalsmeer Vandaag sieren als het voor een echte analyse zou proberen de zaken genuanceerd voor te spiegelen, in plaats van eenzijdig commentaar te geven zonder werkelijk onderzoek te hebben gedaan naar de behaalde resultaten en oorzaken.

    [Noot van de redactie:
    Je hebt gelijk, de naam van de analist/commentator had erbij moeten staan: Han Carpay]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *




banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin