(Advertorial) Door Conny Vos. In de complexe wereld van belastingen en regelgeving is MJK Advies een onmisbare partner voor veel bedrijven en particulieren. Vanuit het kantoor op de Zwarteweg geven Erwin Jansen, Rob de Jong en Laurens van Kessel deskundige begeleiding en passend advies bij het doen van belastingaangifte, het bijhouden van de salarisadministratie en het opstellen van de jaarcijfers. Veel klanten weten hen te vinden en door de groei zijn ze op zoek naar nieuwe financiële experts.

“Ons werk heeft misschien een beetje een suf imago,” begint Laurens, “maar het is hier geen dag suf of saai. Zowel bedrijven, ZZP-ers als particulieren kunnen bij ons terecht om zich te laten ontzorgen.” “Mensen laten veel geld liggen,” noemt Erwin, “het systeem is zo onoverzichtelijk. Er zijn veel aftrekposten en toeslagen die opgevoerd kunnen worden waarvan mensen niet weten. Negen op de tien ouders hebben recht op een kindgebonden budget en ook komen veel mensen in aanmerking voor zorgtoeslag.” Laurens ziet dat bij vooral bij veel ZZP-ers moeite hebben met de belastingopgave. “Ik heb hier nog nooit een ZZP-er gehad die zelf helemaal foutloos de IB-aangifte heeft gedaan.” Erwin reageert: “Soms zijn we troubleshooters. Het liefst worden we vanaf het begin betrokken, dan denken we mee hoe het beter kan. Als ik zie dat de personeelskosten te hoog zijn ten opzichte van vergelijkbare bedrijven, dan probeer ik bij te sturen. Dat stukje advies geven is onze meerwaarde.”
Logo in cacao
MJK Advies staat dichtbij haar klanten. “Sommige bedrijven vinden het prettig als je op locatie komt,” vertelt Rob die vooral grote ondernemingen als klant heeft, “ze vinden het leuk om te laten zien wat ze doen en dan heb ik een ook een beter beeld van. Het gaat niet alleen om de cijfers, maar ook om de mensen.” Andere klanten komen liever naar kantoor. Erwin, Laurens of Rob gaat dan in een van de drie spreekkamers om tafel zitten om, onder het genot van een kopje cappuccino met het logo in cacao, de jaarcijfers door te nemen. “Klanten worden bij ons niet in een wachtruimte gezet, maar kunnen gewoon binnenlopen. We werken in een open kantoortuin en er heerst een informele werksfeer.”
Weinig verloop
Er zijn momenteel achttien professionele medewerkers werkzaam op kantoor en er is een vacature voor twee ervaren assistent-accountants. “Er gaat nu iemand weg die hier vanaf het begin in 2017 werkt,” verduidelijkt Laurens, “verder is er weinig verloop. Twee keer per jaar doen we iets leuks als team. Elke dag op een vast tijdstip gaat het personeel met elkaar aan tafel waar ze een verzorgde lunch krijgen.” “En waar we dan even niet over werk kletsen,” voegt Rob toe.
Bedrijfssokken
Het logo van MJK Advies is opvallend goed zichtbaar. “In ons logo staat de watertoren, die staat precies tussen onze woonplaatsen in. De toren heeft drie ramen dat vertegenwoordigt onze drie pijlers: administratie, belasting en advies,” legt Laurens uit, “en we zijn met z’n drieën partner. Het logo is te vinden op onze pennen, waterglazen en elke werknemer heeft een mok met het logo en de eigen naam.” Erwin trekt even zijn broekspijpen omhoog om te laten zien dat hij zelfs bedrijfssokken draagt. “We hebben ook een elektrische auto met ons logo erop rondrijden. Mensen vinden het leuk om foto’s te sturen als ze onderweg onze auto zien.”
De mannen vinden het van belang om maatschappelijk betrokken te zijn. “We hebben een actief sponsorbeleid. We dragen de lokale sportverenigingen een warm hart toe. Alle drie bekleden we bestuurlijke functies, veelal als penningmeester. Verder steunen we de stichting Anders Amstelland en zijn we betrokken bij Aalsmeer Lokaal, die verbinding met Aalsmeer vinden we belangrijk.”
Kijk hier op de website van MJK Advies om te solliciteren of voor meer informatie.
(Foto’s: MJK-Advies)