Honderd jaar Zeilmakerij Burggraaf: van handschaar tot snijrobot

Drukte in de hal van Burggraaf

Door: Jan Dreschler. Op 9 december werd bij Zeilmakerij Burggraaf & Zn aan de Turfstekerstraat het honderdjarig jubileum gevierd. Een bijzonder feit, zo benadrukte burgemeester Oude Kotte, want daarmee schaart het bedrijf zich in een illuster rijtje met onder meer carrosseriebouw Burgers, scheepswerf De Vries, WSV De Nieuwe Meer en de IJsclub Uiterweg.

Veel relaties waren op de feestelijke bijeenkomst afgekomen die plaatsvond in het bedrijf zelf. Wie om zich heen keek, zag het meteen: hier wordt hard gewerkt en hier worden mooie dingen gemaakt.
Hans Koning, adviseur van het bedrijf, verrichtte het welkom, maar vertelde ook dat er ondanks de feestvreugde verdriet en ontreddering was, omdat een medewerker afgelopen week was overleden. Er volgde een respectvolle minuut stilte.

Drie generaties Burggraaf

Vier generaties
Bart Burggraaf, huidige directeur/grootaandeelhouder, schetste vervolgens de geschiedenis van het bedrijf. De oorsprong ligt in 1925 in Den Hoef, waar overgrootvader Gerrit Burggraaf zijn werkzaamheden als transporteur beëindigde en begon te handelen in jute zakken. Later stapte het bedrijf over op katoen en uiteindelijk op PVC voor de industriële zeilmakerij.

Het bedrijf verhuisde meerdere malen. In 1933 vestigde het zich aan de Boterdijk in De Kwakel, waar in 1989 fors werd uitgebreid. Toen het bedrijf verder groeide, volgde in 2009 de verhuizing naar de Turfstekerstraat in Aalsmeer.

Na overgrootvader Gerrit kwamen zoon Klaas en daarna weer een Gerrit, de vader van Bart. Bart vormt daarmee de vierde generatie die leiding geeft aan het familiebedrijf. Als vakman in hart en nieren heeft hij een aantal beheerstaken uitbesteed aan zijn adviseur.

Hij vertelde hoe de zeilmakerij zich ontwikkelde van het met de hand knippen van materialen tot het gebruik van moderne snijrobots. Geëmotioneerd sprak hij over zijn vader, die van grote betekenis was voor het bedrijf en vorig jaar overleed. “We missen hem nog elke dag.”

Bart Burggraaf: ‘Klanten zijn je beste ambassadeurs’

Sterke relaties
Het bedrijf onderhoudt langdurige relaties met veel klanten, van wie er ook vele aanwezig waren. “Dat zijn tevens je beste ambassadeurs,” aldus Bart. Hij omschreef de bedrijfscultuur als rechtdoorzee: “een man een man, een woord een woord.”

Innovatie en duurzaamheid staan centraal en er werkt een hecht team van medewerkers met passie voor hun vak. Samen voeren ze de dagelijkse werkzaamheden uit, maar creëren ze ook ware meesterwerken, zoals offshoreverbindingen en mobiele dijken, waarvan voorbeelden op de website te bewonderen zijn.

Met een verzuchting besloot Bart: “Ik houd me liever bezig met zeilen maken dan met lange toespraken houden,” waarna hij de microfoon overdroeg aan burgemeester Oude Kotte.

De burgemeester grapte daarop: “Ik kan geen zeilen maken. Ik ben meer iemand die woorden levert.” En dat deed hij vervolgens ook.

Het eerste boekje uit handen van Miranda Burggraaf

Historische lijn
Maar eerst mocht hij het eerste exemplaar van een fraai boekje in ontvangst nemen waarin de geschiedenis van het bedrijf is vastgelegd. Miranda Burggraaf met wie Bart “lief en leed deelt, zowel thuis als op het werk.” overhandigde het hem. Zij vertelde hoe het selecteren van foto’s leidde tot het ophalen van vele verhalen. Het boekje bevat naast de historische lijn ook bijdragen van trouwe klanten en medewerkers, die spreken van de warme relatie met het bedrijf.

Daarna schetste de burgemeester de bijzondere uitdagingen van een familiebedrijf, waar privé en werk vaak door elkaar lopen. “Het is een kunst om daarmee om te gaan. Dan is het een waanzinnige prestatie om honderd jaar een succesvol bedrijf te runnen.”

Bart, Miranda en de burgemeester

Kristallen vaas
Hij verwees ook naar het bekende gezegde dat de eerste generatie het bedrijf opzet, de tweede het uitbouwt en de derde het geld opmaakt. “Maar hier,” zo zei hij, “staat de vierde generatie aan het roer en het bedrijf is nog steeds zeer succesvol. De gemeente is trots op zulke bedrijven.”

Ter onderstreping bood hij een kristallen vaas aan met daarop de woorden Retine quod habes, het motto van Aalsmeer: ‘behoud wat je hebt’. “Wees er zuinig op, want dat is de beste garantie voor de toekomst.”

Na het officiële deel werd er geproost met champagne en was er nog volop gelegenheid voor onderlinge ontmoeting en gezelligheid

(Foto’s: Jaap Maars, zie ook de galerij onder de advertentie van H2 Makelaars)

 

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *




banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
adv flower art 1
historische tuin
adv NOA tekst
adv wapen v aalsmeer klein
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
adv flower art 1
historische tuin
adv NOA tekst
adv wapen v aalsmeer klein