Alleen onorthodoxe aanpak leegstand Zijdstraat helpt

Winkeliersorganisatie Meer Aalsmeer van Aalsmeer-Dorp wil de winkelleegstand in de Zijdstraat serieus gaan aanpakken. De ondernemers zijn al jaren niet blij met de vele lege panden en ook het publiek stoort zich eraan. Vooral het gedeelte tussen Weteringstraat en Dorpsstraat ziet er weinig aanlokkelijk uit.

Is er perspectief? Heus wel. Meer Aalsmeer heeft winkelprojectadviseur Nico Mol in de arm genomen om een mooi, breed gedragen plan op te stellen, een groep enthousiaste mensen samen te brengen die aan de slag gaat, en financieringsmogelijkheden op een rijtje te zetten.

Reële kansen
De ooit zo aantrekkelijke, drukke Zijdstraat komt volgens hem “niet vanzelf” terug. “Er zijn rigoureuze, onorthodoxe maatregelen nodig” om de winkelstraat en de naaste omgeving nieuw elan te geven. Maar somber wilde Mol, die maandagavond in de raadskelder van het gemeentehuis een dertigtal winkeliers en pandeigenaren een voorproefje van zijn ideeën gaf, beslist niet zijn. “Vergeleken met het landelijk gemiddelde valt de leegstand niet tegen en de bevolking groeit,” stelde hij zijn gehoor gerust.

En ja hoor, er zijn wel degelijk kansen. De “toeristisch-recreatieve ambities” van Aalsmeer bieden de nodige nieuwe mogelijkheden, de Zijdstraat met omliggende straten is het “hoofdwinkelgebied” van de gemeente en het is in potentie een “visitekaartje” voor Aalsmeer.

Plus- en minpunten
Het centrumgebied heeft in Mols ogen diverse kwaliteiten die verder uit te buiten zijn. Het ligt dicht aan het water, je kunt er gratis parkeren, de historische structuur is “leuk”, je hebt een centraal gelegen Molenplein, er wonen best welvarende mensen en de evenementenkalender is lang.

Minpunten zijn dat Albert Heijn en Deen aan de achterzijde van de Zijdstraat liggen (anders is er vanzelf meer loop), dat de inrichting en aankleding van de straat gedateerd zijn en dat het Molenplein “nauwelijks benut” wordt.

Bovendien is de concurrentie van omliggende boodschappencentra “fors”, mist de Zijdstraat “verblijfshoreca”, is er een beperkt aantal mode- en kleinschalige speciaalzaken en ontbreken internetgerelateerde zaken. De bewegwijzering op de provinciale wegen in de regio – het wordt vaak geroepen – noemde hij een “drama”.

Aalsmeer-app
Mol gaf de ondernemers enkele schoten voor de boeg voor ze met eigen suggesties mochten strooien. Volgens hem zou het instellen van een digitaal consumentenpanel, dat mee nadenkt over verbetering van de winkelstraat, wenselijk zijn. Kan simpel en kost weinig. Een must vond hij een Aalsmeer-app met alles over het consumentenaanbod in het centrum.

Met een “grootschalige trekker” in het pand van Van der Zwaard, aan de Dorpsstraatzijde, zou in Mols ogen de “hele straat” een impuls krijgen. De winkeliers, die vele ideeën spuiden, zagen het meeste heil in een grootschalige sport- of witgoedzaak op die plek.

Flexibele huur
Wat zou een manier zijn om snel verbetering te krijgen? Meerderen pleitten voor flexibele en tijdelijke huur. “Er zijn mensen die eens iets willen proberen en een paar vierkante meter willen hebben,” wist een winkelier.

“Bijvoorbeeld webshopeigenaren die een stukje fysieke winkelvloer willen om producten te kunnen laten zien.” Meerdere bedrijfjes onder één dak dus, zodat ze ook onder meer kassa's, andere voorzieningen of openingstijden kunnen bundelen. Of shop-in-shops, zoals de Bijenkorf dat doet.

Straatmanager
Veel behoefte bleek er maandagavond te bestaan aan een zogenoemde straatmanager. Iemand die bekend is met de wensen van de winkeliers, makkelijk bij ze binnenloopt en actief de boer op gaat om ondernemers te werven voor de Zijdstraat. “Dat kunnen we zelf niet, want we zijn allemaal bezig onze eigen toko overeind te houden,” aldus een ondernemer.

Er waren veel meer aanbevelingen. Een greep: reëlere huurprijzen. Meer horecagelegenheden en dan zéker op het Molenplein, inclusief terrassen. Meer standplaatsplekken, die volgens Mol “reuring en beleving” geven. Een soepeler parkeerrouting. Andere functies voor lege panden, zoals bed & breakfast. Verruiming van de aanlegtijd op botenligplaatsen.

Doorpakken
De aanwezigen waren het erover eens dat er snel iets moet gebeuren. Als adviseur Nico Mol over een maand of twee een voorzet voor een verbeterplan klaar heeft, volgt een nieuwe presentatie voor Meer Aalsmeer en ook de betrokken ondernemers.

“In het voorjaar moeten we onze schouders eronder zetten,” daarvan waren de aanwezigen overtuigd. “We moeten nu echt gaan doorpakken,” stelde een winkelier het scherp. De wil was er in elk geval maandag in de raadskelder.

Foto's, van boven naar beneden: ooit de schoenenwinkel van Van Wirdum, tot voor kort een outletstore, momenteel weer leeg maar wel weer verhuurd; de fietsenwinkel van Waning is een publiekstrekker; binnenkort sluit ook Daan Sprey zijn fietsenwinkel. (foto's Arjen Vos)  

10 reacties

  1. Ik stel voor om De Oude Veiling steen voor steen naar de Zijdstraat te verplaatsen! Dan maken we van de Marktstraat gewoon weer woonstraat! Misschien moeten we gewoon een Zijdstraat in Hoofddorp beginnen! Met Meer Hoofddorp!

  2. Beste Raymond, okee, je daagt me uit, om te reageren. Heel goed van je om met open vizier te komen. Mijn enige antwoord op jouw vraag is: de bouw ligt op zijn gat en vele bedrijven moeten er helaas hun deuren door sluiten. Ik heb zelf een schildersbedrijf, waar ook in onze branche klappen vallen. Maar toch mag ik zeggen dat ik me goed kan redden. En waarom? Net zo als jij, door hard te werken en geluk te hebben dat de klanten ons nog steeds weten te vinden, ondanks de ‘slappe tijd’ in de bouw en de moordende concurrentie. Het is geen bla,bla..bla. Het is gewoon mouwen opstropen en werken voor de kost, met inderdaad een meer dan positieve instelling naar morgen. Ik ben bijna 65, maar ik hoop nog enkele jaren door te gaan. Met de wetenschap: ik vind het nog steeds leuk en ik hoop dat door mij ook mijn personeel zijn werk nog lang kan behouden.

  3. Gerard, als er iemand een positieve instelling heeft, dan ben ik het wel. Ik heb tijdens de crisis, die wij onszelf aanpraten, een bedrijf overgenomen, oude huis verkocht etc. etc. en mijn positieve instelling was niet eens denken aan een crisis of internet, mijn instelling was je huiswerk doen, analyses maken, en vooral kijken naar de behoefte van de klant en daarbij de concurrentie. En als mijn bedrijf niet uniek was, met een uniek product, met vrijwel geen concurrentie, dan had ik het nooit gedaan. Rest mijn vraag aan jou: wat is jouw bijdrage geweest? Maar dit gejijbak even terzijde. Kom eens met wat inhoudelijke reacties op mijn opmerkingen. Kreten als: kop op, we gaan ervoor, visionaire sprong voorwaarts, bla bla bla. Concreet worden graag. Cijfers, onderzoeken. Wetenschap! Geen emotionele windowdressing.

  4. Beste John, ook voor jou geldt hetzelfde. Wat is te laat! We zijn inderdaad ’te laat’ als we nu niks doen. Onze kinderen zullen ons het straks na ons niet in dank afnemen, dat wij nu als verslagen mussen wegkruipen in onze winterse holen. We hoeven geen Amstelveen of Hoofddorp te worden, integendeel. De Zijdstraat zal straks voor Amstelveen en Hoofddorp en wijde omgeving een voorbeeld zijn, waar de ‘deadman walking’ en de kneuterigheid de Zijdstraat uit zijn getrapt en plaats hebben gemaakt voor een grote visionaire blik naar voren. Mensen, hou op met dat denken in een negatieve spiraal. “Mag het een onsje meer?”

  5. Eens te meer blijkt ‘ieder aanbod schept zijn eigen vraag’ een axioma te zijn. Niet vijf jaar zoals Ray veronderstelt maar vijfendertig jaar geleden is het mis gegaan in en rond de Zijdstraat in Aalsmeer-Centrum. In die tijd heeft het toenmalige CAV-complex aan de Van Cleeffkade voor 6 miljoen gulden te koop gestaan. Het Vroom & Dreesmann-concern kocht het complex en wilde daarin een overdekt winkelcentrum vestigen met uiteraard daarin prominent een V&D-vestiging. Doordat de meeste Aalsmeerse winkeliers toen de hakken in het zand hebben gezet won de Aalsmeerse kneuterigheid het van de visioniaire blik van V&D. Het is nu veel te laat om succesvol een klein-Amstelveen of klein-Hoofddorp te worden.

  6. Ik ben bang dat Raymond gelijk heeft, maar dat sluit niet uit dat er niets aan die leegstand in de Zijdstraat gedaan kan worden. Ik zou voorstellen om alle winkels en restaurants die nu in de Marktstraat zitten (uitgezonderd misschien Joppe) over te sluizen naar de Zijdstraat en de Marktstraat primair voor wonen te houden. Plaats de restaurantjes rond het Molenplein met de mogelijkheid van een buitenterras en creëer daar een gezellig uitgaansgebied.

  7. Positieve grondhouding. Beste Ray, jouw stelling vertegenwoordigt helaas voor een groot gedeelte de afspiegeling van de huidige ontwikkelingen in ‘kopersland’ en dus waar. Maar niet helemaal, gelukkig. Zolang we supernegatief blijven denken over ons eigen product-De Zijdstraat hier in Aalsmeer, wordt het nooit meer wat. Het gaat niet om wie de goedkoopste is, maar wel wie de beste service en kwaliteit biedt aan zijn klant. Ik voorspel, in tegenstelling tot jou, dat alle internetbedrijven, zoals Bol.com enz, het toch gaan verliezen. Het publiek wilt uiteindelijk weer terug naar ‘ouderwets’ gezellig winkelen. De Zijdstraat gaat er zeker van meeprofiteren, maar wel met de nodige aanpassingen en een positieve grondhouding.

  8. Met belangstelling het artikel gelezen. Wat ik mis is een analyse van het bestaansrecht van winkels en winkelstraten in het algemeen. En dan met name een analyse van de huidige consument. Zit de consument te wachten op een winkelstraat? Is het traditionele “winkelen” nog wel van toepassing? In hoeverre heeft de consument EN niet te vergeten de producent nog wel de winkelier nodig voor de aan- en verkoop van producten? We zitten midden in een ongekende revolutie en ik zie dat er nog steeds “ouderwets” gedacht wordt. Er zitten straks 3 grote supermarktketens op een steenworp afstand van elkaar. Deze supermarkten bepalen de winkelstraat. AH/BOL.com, Deen en Lidl. Deze mogen uiteraard ook op zondag open. Ze verkopen steeds meer producten die je vroeger niet in de supermarkt zag. Je kunt straks je bij BOL.com gekochte wasmachine ophalen bij AH. Dát is dus de toekomst. Kleine winkeliers zijn ten dode opgeschreven als ze niet zeer exclusief zijn EN een toegevoegde waarde hebben die je niet in een supermarkt of via internet kunt krijgen. Ik lees iets over gezellig winkelen… wat is winkelen tegenwoordig? Advies vragen, producten aanraken en bekijken, vervolgens via je iPhone ergens in Nederland of daarbuiten de goedkoopste aanbieder zoeken. En die zit echt niet in Aalsmeer. Winkelen is nog niet een aankoop doen. Tel daarbij op dat we overbewinkeld zijn in Nederland en mijn conclusie is dat de Zijdstraat al een jaar of 5 “deadman walking” is. Natuurlijk ben ik volgens velen supernegatief. Het zij zo. de tijd zal het leren.

  9. Toon lef en visie. Hoe triest kan een winkelgebied er uitzien. Het is niet echt uitnodigend om in de ‘Kalverstraat’ van Aalsmeer te gaan winkelen. De twee bijgeleverde foto’s geven precies weer waar het probleem zit. De eerste foto: op dit moment is de Zijdstraat een ‘boodschappen’-gebied. Even snel op de fiets wat halen. Het echtpaar fietstwinkelend er doorheen. Echt rust nemen ze niet om te kijken. Winkelen is in mijn optiek: rustig lopen/wandelen over en door een winkelpromenade, zonder gestort te worden door wat voor ‘voorwerp’ dan ook. Neem de tijd en de kooplust neemt toe. De tweede foto: een desolate indruk van lege panden, met ‘nee’ verkopen. Wie voelt zich hierdoor als winkelend publiek aangetrokken? Winkelen is in mijn optiek: rustig lopen/wandelen over en door een aantrekkelijk vol bezette winkelpromenade. Kan het anders?? Natuurlijk!! Toon visie en durf: maak van een boodschappenstraat met fiets als gast een aantrekkelijke winkelparadijs/promenade. Laat de horeca los op het publiek. Gun de kleine ondernemer ook zijn kans, om naar zijn eigen kunnen te exploiteren. Promoot de Zijdstraat tot het gevoel van ‘Kalverstraat’ van de Haarlemmermeer. Laat de fiets staan op een centraal punt en ga ‘lopen kijken’. Wees trots op ‘onze’ hoofdstraat en lok de winkeliers met aantrekkelijke ‘voordelen’. Zo zijn er nog tal van kleine en grote maatregelen te nemen. Onorthodox zou ik deze maatregelen niet noemen, wel getuigend van visie en lef.

  10. Helder artikel, goeie analyse. Ik wens alle ondernemers veel succes en hoop dat er een goed plan op tafel komt waar eensgezind aan gewerkt gaat worden. Ondertussen natuurlijk ook de oproep aan alle inwoners om onze middenstand in leven te houden, dus op naar het dorp!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel