Agriwerker Aalsmeer, brengt werkgevers en -zoekenden bij elkaar

Wim Appelman (foto Ton van Eenennaam)

Door: Hans van der Linden. AalsmeerVandaag geeft met regelmaat een podium aan ondernemers die betrokken zijn bij de Businessclub van FC Aalsmeer. In een kort interview vertellen deze ondernemers wie ze zijn en wat hun motivatie is en geven ze een inkijkje achter de schermen van hun bedrijf. Vandaag de beurt aan Wim Appelman eindverantwoordelijke bij de firma Agriwerker: agrarische vacatures, argo jobs en argi banen in de agrarische sector, agribusiness, landbouw, tuinbouw en veehouderij. Agriwerker Aalsmeer brengt werkgevers en werkzoekenden bij elkaar voor de juiste match.

Wim Appelman
Ik woon sinds 1999 met mijn gezin in Kudelstaart en ben in de Noordoostpolder, in Ens opgegroeid, waar mijn ouders een akkerbouwbedrijf hadden. Aansluitend aan mijn middelbare school, heb ik economie & internationale handel gestudeerd en na diverse jobs te hebben gehad, ben ik mede-eigenaar geworden van een internationaal bedrijf in decoratiegroen. Daar deed ik onder andere de in- en verkoop en personeelszaken. In 2011 ben ik als partner uit dit bedrijf gestapt. Later dat jaar kwam Agriwerker op mijn pad. Na de eerste contacten is mij gevraagd om Agriwerker hier in deze regio op de kaart te zetten.

Wat doet Agriwerker en wat maakt jullie uniek?
Agriwerker is een franchiseorganisatie, waarvoor door het hele land 20 zelfstandige bemiddelaars actief zijn. Binnen de organisatie ben ik verantwoordelijk voor groot Aalsmeer. Hier valt onder andere het zuidelijke deel van Noord-Holland en het Westelijke deel van Utrecht onder. Agriwerker doet werving en selectie van vakspecialisten op MBO & HBO-niveau in de tuinbouw, veehouderij en de akkerbouw sectoren. Wij werken zowel voor opdrachtgevers als voor werkzoekenden en ons streven is, dat een geschikte kandidaat in loondienst bij een bedrijf komt te werken. Ook is er de mogelijkheid dat wij kandidaten bij bedrijven detacheren of op uitzendbasis laten werken. De backoffice van Agriwerker is landelijk geregeld vanuit Leeuwarden. Zij verzorgen centraal o.a. Marketingactiviteiten en administratieve ondersteuning. Tussen de verschillende landelijke regio’s wordt goed samengewerkt, bij vacatures of geschikte kandidaten. Iedere regio bij Agiwerker kent zo zijn bijzonderheden. Agriwerker en ik persoonlijk zetten mensen goed in hun eigen kracht en geven vertrouwen in de kandidaat. Leuk is om hierbij te melden dat ik met sommige kandidaten waarvoor ik de werving en selectie gedaan heb, nog steeds contact heb en opdrachtgever zijn geworden.

Wim, hoe ga je te werk voor een opdrachtgever en wat zijn de uitdagingen?
Om te zorgen dat ik de juiste match kan maken moet ik het bedrijf, de specifieke kenmerken van dat bedrijf, de cultuur en ook de directeur/ opdrachtgever van dat bedrijf goed kennen. Per bedrijf maak ik een bedrijfsprofiel. Dit kan alleen maar door persoonlijke gesprekken. Kandidaten reageren vervolgens op een vacature die wij op onze website, via diverse (vak)media en social media uitzetten. Daarnaast ben ik in de gelukkige omstandigheid dat ik een heel groot netwerk heb.

Het imago van de branche/business is een van de uitdagingen. Dit heeft mede te maken met het huidige onderwijssysteem. Een uitdaging bij werkgevers, is om deze mee te krijgen in het gedachtengoed dat kandidaten niet persé uit de business zelf hoeven te komen. Zogenaamde zij- instromers met heel veel kennis, maar dan niet van die specifieke business, kunnen voor werkgevers heel erg interessant zijn. Sinds enige tijd is Agriwerker Aalsmeer ook actief met, werving en selectie voor logistieke bedrijven, die hier in de regio grote vraag hebben naar mensen met een positieve houding ten aanzien van werk en de collega’s.

Waarom is Agiwerker Aalsmeer lid geworden?
Ik ben een netwerker pur sang en ben maatschappelijk betrokken. Zo zit ik onder andere in het bestuur van Boerenvreugd, de kinderboerderij naast FC Aalsmeer en doe ik vrijwilligerswerk voor Scouting Tiflo. De BusinessClub heeft een groot en heel divers netwerk en het zou mooi zijn als we meer gebruik van lokale initiatieven zouden kunnen maken. Daarnaast spreekt het initiatief van de BusinessClub met www.werkeninaalsmeer.nl mij voor Agiwerker Aalsmeer sterk aan.

Tot slot Wim, welke boodschap zou jij de lezers van dit artikel nog willen meegeven?
Sommige werving en selectie trajecten duren lang. Het is daarom van belang dat opdrachtgevers het juiste beeld krijgen van het verwachtingsniveau. Die duidelijkheid verschaf ik graag in een persoonlijk gesprek op locatie. Ik ben breed georiënteerd in de agrarische sector en heb een flinke dosis mensenkennis. Hierdoor ben ik in staat een goede match te maken en ontstaan er langdurige relaties tussen werkgevers en werknemers.

Ook lid worden van BusinessClub FC Aalsmeer? Meld je hier aan. Houd tevens onze LinkedIn-Pagina in de gaten voor het laatste nieuws.

Lees vorig bericht

#LoveFloriade rijdt door Nederland

Lees volgend bericht

Column ‘De vlag zwart-groen-rood: niet voor Aalsmeerders, wel rood-wit-blauw..’


Plaats reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *