Aalsmeer telt 260 elektrische personenauto’s

Aanleg van een laadpaal op het Praamplein (Foto archief AV/Arjen Vos)

Door: redactie. Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Op 1 april 2021 reden er in Nederland ruim 177.000 elektrische auto’s en 110.000 plugin-hybride auto’s. Het aantal (semi)publieke laadpunten is doorgegroeid naar ruim 72.000. Maar hoe staat het eigenlijk met elektrische rijden in Aalsmeer? EVplan, het kennisplatform voor elektrisch rijden, zocht het uit.

In Aalsmeer staan 17.187 personenauto’s geregistreerd. Daarvan staan er 260 (1,51 procent) geregistreerd als elektrische personenauto en nog eens 202 (1,18 procent) als plug-in hybride auto. Van alle auto’s in Aalsmeer wordt dus 2,69 procent (deels) elektrisch aangedreven. Dat is hoger dan het landelijke gemiddelde van 2,26 procent.

Laadpunten in Aalsmeer
In de gemeente Aalsmeer zijn er zijn er in totaal 244 (semi)publieke laadpunten voor stekkerauto’s. Dit zijn laadpalen die in principe iedereen kan gebruiken. Er zijn 152 publieke laadpalen. Hier kan iedereen gebruik van maken. Daarnaast zijn er 92 semi-publieke laadpalen. Die bevinden zich op privéterrein maar zijn wel voor iedereen toegankelijk. Denk aan een laadpaal in parkeergarage, een tankstation of hotel. Op dit moment zijn er geen snellaadpunten beschikbaar in Aalsmeer.

Steeds meer elektrische voertuigen
De laadpaaldichtheid (het aantal laadpunten per elektrische auto) ligt in Aalsmeer op 0,53 procent. Dat betekent dat er twee elektrische auto’s per laadpaal in Aalsmeer zijn. Dat is hoger dan het landelijke gemiddelde van 0,3 procent. Omdat de verwachting is dat steeds meer inwoners in Aalsmeer overstappen op een elektrische auto, zullen er ook meer laadpunten bijkomen. Rijd je elektrisch en heb je niet de mogelijkheid om op eigen terrein een laadpaal te plaatsen? En is er nog geen oplaadpunt in jouw directe omgeving? Dan kan je wellicht kosteloos een laadpaal aanvragen bij de gemeente Aalsmeer.

Bij dit onderzoek is gebruik gemaakt van eigen bronnen en openbare overheidsdata (CBS, RDW, RVO, Klimaatmonitor)

Eén reactie

  1. Vreemde berekening bij laadpaaldichtheid.
    Tekst wijkt ook enigszins af van de cijfers.
    Staat misschien de ‘komma’ verkeerd bij percentage?
    Laadpaal en laadpunt is ook niet hetzelfde.
    Per publieke laadpaal zijn meestal twee laadpunten.
    Overigens kan, in geval van nood, iedere 230V wandcontactdoos gebruikt worden als laadpunt…
    Volgende keer misschien ook even een EV gebruiker als bron raadplegen?
    (hier inmiddels de tevreden gebruiker van één van die 260)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel