Wethouders: ‘Middenweg straks veiliger dan nu’

Als de voorzieningenrechter eind deze maand de opschorting van de aanleg van het tijdelijke stuk Middenweg teniet zou doen, dan begint de gemeente “de dag erna” met de werkzaamheden. “We gaan meteen aan de slag.” Dat zei wethouder Gertjan van der Hoeven gisternamiddag in een informeel persgesprek over de Middenweg-affaire, waarbij ook zijn collega Ad Verburg aanwezig was.

Van der Hoeven sprak van een “spoedeisend belang”, doelend op de hoognodige ontsluiting van Aalsmeer-Oost. Op 3 oktober 2013 besloot de gemeenteraad tot aanleg van de weg en zowel raadsleden als B&W waren dolblij. Oost zou op korte termijn kunnen beschikken over een snelle, rechtstreekse verbinding met de nieuwe N201.

Rechtszaak
Maar lang duurde de euforie in Oost niet. Want toen vorig voorjaar de voorbereidingen voor de aanleg begonnen, spande belanghebbende Ron Hooyman een rechtszaak aan. Hooyman woont naast de huidige fietsbrug aan de Middenweg, waar ook zijn bloemengroothandelsbedrijf Floraplus is gevestigd.

Tot nader order gaf de voorzieningenrechter hem gelijk op het punt van de verkeersveiligheid. Of de nieuwe weg veilig genoeg is of niet – dat is nog altijd de inzet van het hoog opgelopen conflict tussen Hooyman en de gemeente. De ondernemer betwijfelt dat, de gemeente niet.

Nu gevaarlijk
Het nieuwe wegvak tussen N201 en Machineweg is “veilig”, stelde Van der Hoeven gisteren eens te meer vast. “De weg wordt ook alleen maar veiliger dan hij is. Nu is het er heel gevaarlijk. Straks is het minder gevaarlijk.”

De tijdelijke Middenweg, waarvoor de gemeente geen grond aankoopt, wordt 7.90 meter breed en krijgt aan beide kanten rode fietssuggestiestroken. De fietsbrug wordt vervangen door duikers. “Straks ligt er een weg van 7.90 meter! Zoek maar eens een andere weg in Aalsmeer die zo breed is. De Oosteinderweg bijvoorbeeld is 5.50 meter breed.”

Niet ongebruikelijk
Als de weg klaar is, sluit hij, net als nu het doodlopende stuk, aan op de Machineweg en de Catharina Amalialaan. Wordt dat niet een gevaarlijk kruispunt, zoals wijkbewoners in Oost vrezen? “Het is geen ongebruikelijke kruising,” aldus de wethouder.

“Maar stel dat die onveilig zou zijn, dan moeten we kijken hoe we dat kunnen oplossen. Gezien de verwachte verkeersintensiteit is er volgens onze verkeersdeskundigen echter geen reden aan te nemen dat het er onveilig wordt.”

Onder de rechter
Beide wethouders waren er gisteren op gespitst hún versie van de Middenweg-affaire te laten horen. Aanleiding was een openbare brief die B&W de raadsleden vrijdag gestuurd had.

Daarin wordt herhaald dat B&W zo summier mogelijk in de openbaarheid treedt over de kwestie zolang die “onder de rechter” is. Over onderhandelingen – zoals met Hooyman als er gronden moeten worden aangekocht ten behoeve van de definitieve Middenweg – wordt er sowieso het zwijgen toe gedaan.

Eigen keus
Van der Hoeven en Verburg wezen erop dat Hooyman en de oppositiepartijen VVD, PACT en HAC maandenlang het beeld rond de Middenweg-affaire bepalen. “Daarvoor wordt alles in het werk gesteld,” zei Van der Hoeven.

“Dat de belanghebbende de media opzoekt, is zijn eigen keus. Wíj zijn terughoudend en laten ons ook niet horen via websites of Aalsmeers Burger Forum. Dit is een van onze zeer vele juridische kwesties. Vaak duren ze erg lang; en dit is nog een van de snelste. Nederland is nu eenmaal een rechtsstaat en er staan burgers veel rechtsmiddelen ter beschikking. Wij vinden dat het niet past als B&W om er in het openbaar over te communiceren.”

Nog veiliger
In de ogen van de wethouders is er van alles aan gedaan om aan de bezwaren van Hooyman rond de verkeersveiligheid tegemoet te komen. “We hebben de plannen aangepast en het is nóg veiliger. Dat is gelukt.”

Voor B&W staat het algemeen belang te allen tijde centraal, benadrukken ze. Dat gaat, en dat is niks nieuws, boven het individueel belang van burgers. Van der Hoeven: “We doen niets liever dan de burgers goed te informeren, maar we hebben beperkingen.”

Uitvoeringskwestie
Maar had hij de beeldvorming bij het Aalsmeerse publiek niet positief kunnen beïnvloeden als hij ook zélf op 7 januari met Hooyman was gaan praten? Dat was de dag dat beide kampen, Hooyman c.s. en de gemeente, bij elkaar kwamen om te kijken of ze er samen uit konden komen, na het verzoek daartoe van de rechter.

“Nee, ik vind niet dat zoiets toegevoegde waarde heeft,” stelde Van der Hoeven over een dergelijk “gebaar”. De gemeente was immers uitstekend vertegenwoordigd. “Het is een uitvoeringskwestie.” Daar hoort in zijn ogen de wethouder niet bij aan te schuiven.

● De afgelopen maanden zijn er diverse artikelen over de Middenweg-affaire op deze website verschenen. Zoek rechtsboven op dit scherm op trefwoord 'Middenweg'
● Klik hier voor openbare brief B&W (30 januari) aan gemeenteraad (scroll aldaar naar beneden en klik aan: Raadsbrief inzake voortgang aansluiting Aalsmeer-Oost)

Portretten: Gertjan van der Hoeven (boven) en Ad Verburg. Andere foto's: Middenweg (foto's AV-archief)

 

6 reacties

  1. De wethouder stelt: de middenweg is nu zeer gevaarlijk en wordt zometeen veiliger. De Middenweg is nu een doodlopende weg die daarna alleen voor fietsers toegankelijk is. Als de gemeente haar gelijk krijgt dan word de weg opengesteld en toegankelijk voor fietsers en 5 tot 6000 voertuigen. Leg mij dan eens uit hoe dat dan veiliger kan zijn dan een doodlopende weg.

  2. Verkeersdeskundigen in Aalsmeer? Hoeveel plekken wilt u dat ik aanwijs in Aalsmeer die levensgevaarlijk zijn en de goedkeuring dragen van deze zgn. deskundigen? De Oosteinderweg… als voorbeeld… hilarisch, hoe verzin je het. Maar goed, het zal wel mooi staan op de eerste grafsteen na het eerste ongeluk “eigen schuld”.

  3. De openbare brief van 30 januari is duidelijk. Daarmee had het college in de raad of in een IO (openbaar informatief overleg) kunnen uitpakken, was er geen noodzaak voor een BIO (besloten informatief overleg) en had de heilloze escalatie kunnen worden voorkomen. Politiek gestuntel à la de onhandige ombudsmanwisselpoging?

  4. Jammer dat bij dit informele per gesprek Radio Aalsmeer geen opnames mocht maken. Waarom niet?

  5. Het enige betrouwbare antwoord op ‘dit stuk’ is, om vandaag ook als burger aanwezig te zijn om 16.00 bij vergadering van PACT-HAC …. (VVD) in de kelder van raadhuis.

  6. Oosteinderweg/Middenweg is appels met peren vergelijken. In eerdere rapporten wordt de vergelijking getrokken met de Legmeerdijk , dat lijkt meer reëel, maar daar heb je gelukkig vrijliggende fietspaden. Waar kom je in Aalsmeer een weg tegen die op 1 km 8 bochten heeft, een weg die gebruikt mag worden door LZV-voertuigen (25 mtr lang) en een weg die bestemd is voor veel verkeer, met gevestigde verzamelbedrijven met veel vrachtverkeer zoals Intratuin, Met en Co, Riviera Maison. 7 mtr of 7,90 zoals de gemeente meldt lijkt veel, maar een LZV of trailer die door een bocht gaat op de Middenweg rijdt nog dagelijks door de berm. De gemeente heeft niet voor niets betonblokken naast de weg gelegd om de berm te beschermen. De CROW-richtlijnen adviseren een minimale wegbreedte in dit geval van 9,80 mtr;dat is op 7,90 nog steeds een afwijking van ruim 20% onder de minimale grens.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel