Schiphol wel of niet ná 2023 terug naar oude niveau?

Nog altijd staan er vliegtuigen geparkeerd op de Aalsmeerbaan

Hoe ziet de luchtvaartwereld eruit als de coronacrisis voorbij is? De discussie over de groei van Schiphol naar 540.000 vliegbewegingen lijkt totaal niet meer relevant in het licht van de huidige situatie. Onze politiek verslaggever Joop Kok dook een aantal kranten in en verzamelde verschillende meningen van mensen die dicht bij het vuur zitten. Te beginnen met Schipholbaas Dick Benschop die in dagblad Trouw zijn visie geeft.

Benschop verwacht dat de luchthaven Schiphol qua vliegbewegingen pas in 2023 weer terug is op het oude niveau. Intussen wordt er volgens hem een pas op de plaats gemaakt: “Precies waar de omgeving vanwege de overlast al zo lang om vraagt.” En als er weer groei van aantallen vluchten en passagiers plaatsvindt, dan wil hij stapsgewijs groeien.”Ik wil gecontroleerd herstel. Dus niet direct weer het plafond bereiken, maar in gecontroleerde stappen. Dat kan jaren duren. Ondertussen gaat de vlootvernieuwing gewoon door. Vliegtuigen worden schoner en stiller. Dat biedt kansen,” meldt Benschop in het dagblad.

Ramkoers
Daar denken Dewi Zloch van Greenpeace en Matt Poelmans van de bewonersdelegatie van de Omgevingsraad Schiphol (ORS) in een reactie op NH nieuws totaal anders over. Als het aan Greenpeace ligt zal Schiphol ook na 2023 niet meer naar die 500.000 vliegbewegingen per jaar mogen terug groeien. “Schiphol ligt al jaren op ramkoers met het klimaat en met alle omwonenden die grote overlast hebben van alle vliegtuigherrie,” zegt campagneleider Dewi Zloch tegen NH Nieuws, “Greenpeace vraagt dan ook al lang om structureel klimaatbeleid voor dit grootste taxfree tankstation van Nederland. Nu er bijna niet gevlogen wordt grijpt CEO Dick Benschop dit moment terecht aan om alle groeiplannen in de ijskast te zetten.”

Nieuw pad inslaan
Het is volgens Zloch aan Schiphol om met een plan te komen dat de schade voor mens, natuur en klimaat inperkt. “Dat betekent niet terugkeren naar het oude, met 500.000 vluchten, waarvan een aanzienlijk deel over korte afstanden. Duurzame luchtvaart is voorlopig nog een sprookje en daarom is het tijd om te stoppen met meerdere keren per dag naar Brussel, Londen of Parijs te vliegen. We moeten volop inzetten op de trein en ander groen vervoer. Schiphol kan de focus op groei en meer vluchten eindelijk loslaten. Laten we een nieuw pad inslaan.”

Verder kijken
“De coronacrisis dwingt ons tot een nieuwe discussie,” zegt Matt Poelmans tegen NH Nieuws. “We moeten deze situatie aangrijpen om te kijken hoe het verder moet met de luchtvaart en wat Nederland nodig heeft.” Als het aan de bewonersdelegatie ligt, zal na de coronacrisis het aantal vliegbewegingen op Schiphol niet verder komen dan 400.000 per jaar.

Oefening in hoop
Columnist Bert Wagendorp gaf in de Volkskrant van afgelopen maandag het volgende commentaar: “Schiphol en KLM willen zo snel mogelijk terug naar de tijd van voor de coronacrisis. Ze wensen geen blijvende veranderingen maar restauratie en schermen daarbij met dubieuze cijfers over hun economisch belang.”

Wopke Hoekstra, gesel der Italianen, zou zijn strengheid volgens Wagendorp nu op de Nederlandse luchtvaartsector moeten richten: “Hou op met je krankzinnige groeimodellen, kom met realistische plannen en besef dat je deel moet gaan uitmaken van de transitie naar een duurzame samenleving. Niet met een paar door de pr-afdeling bedachte ideetjes over biokerosine, gerecyclede koffiecups en fluisterstille vliegtuigen, maar echt. Anders geen garanties.”

Hij eindigt als volgt: “Iets in mij zegt dat het niet gaat gebeuren. Maar de corona­crisis is een oefening in hoop, dus je weet maar nooit…”

Tekst Joop Kok, foto’s Arjen Vos

Lees vorig bericht

Voorbereidingen busstation en fietstunnel van start

Lees volgend bericht

Borden moeten veilig varen bevorderen


2 Reacties

  • Hartstikke goed artikel, Joop en Arjen, dit is actueel en relevant nieuws voor Aalsmeerders met intelligente conclusies!

  • mooie verhalen van schiphol.
    en gij geleuven het
    henk de vries

Plaats reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *