Door: Joop Kok. (Beschouwing) Tijdens de oordeelsvormende vergadering die voor morgen gepland staat, zal Aalsmeer een uitspraak moeten doen of ze trouw blijft aan de Schiphol opstelling: ‘Genoeg is Genoeg’ of dat ze kiest voor Schiphollen. Een week later, op 2 november, is er een speciale raadsvergadering ingelast om een door AA ingediende motie te behandelen die bezwaar maakt tegen de aan Schiphol verleende vergunning om meer vluchten mogelijk te maken dan de 452.500 dat als plafond was gesteld.
Schiphol heeft namelijk voor 25 miljoen euro twaalf boerderijen uitgekocht om stikstofruimte te verwerven en minister Christianne van der Wal is met deze ‘truc’, Schiphol is op afstand de grootste uitstoter van stikstofoxiden, akkoord gegaan. Tijdens de beeldvormende vergadering op 12 oktober, waarover AalsmeerVandaag een beschouwing van dezelfde auteur publiceerde, was de vraag van al of niet bezwaar aantekenen al aan de orde geweest. Zowel Peter van den Nouland (CDA) als Erik Abbenhues (VVD) hadden hier vragen over gesteld. De burgemeester zag dat niet zitten, procederen zag hij toch meer als een taak van de BWA (Behoud Woongenot Aalsmeerbaan). Maar, vroeg Abbenhues die zei geen voorstander te zijn van procederen: “bezwaar maken tegen een vergunning houdt toch niet in dat je naar de rechter stapt?” “Dat is procederen, bezwaar maken, dat is letterlijk procederen,” kreeg hij als antwoord.
Een niet correct antwoord, bezwaar maken betekent namelijk: het verzoek van een belanghebbende om de zaak opnieuw te beoordelen, daar hoeft (nog) geen rechter aan te pas te komen. AA had dat goed doorzien en gaf dat ook aan op de in te dienen motie. Ben benieuwd hoe Abbenhues zal stemmen nu hij dit weet.
Toch zal er politieke moed voor nodig zijn om als raad deze motie aan te nemen. Portefeuillehouder, burgemeester Oude Kotte, heeft recent nog aangegeven een andere koers te willen varen, eentje van het gesprek aan tafel. Het aannemen van de motie zal ervaren worden als een corrigerende tik. Maar wie gelooft er nog in een tafelgesprek, na al die ervaringen aan de Alderstafel of in de ORS (Omgevings Raad Schiphol)? De resultaten zijn steeds hetzelfde: valse beloftes dat de overlast zal krimpen en een ongestoorde groei van Schiphol.
Het bezwaar wordt tevens ondersteund door de PvdA en GroenLinks en moet voor 7 november 2023 zijn ingediend. Het is dan aan stikstofminister Van der Wal om te besluiten wat ze ermee doet. Mocht zij vasthouden aan de vergunning dan kan al of niet besloten worden een rechtszaak aan te spannen.
5 reacties
Zou dit het hete hangijzer zijn waarom de AA fractie met man en macht weggepest moest worden?
Lekker je motie beargumenteren als je de laan uitgewerkt bent??
Advies voor het gesprek morgen: het bestuur van Aalsmeer eet liever gebakjes geloof ik. Met een volle mond bij hen zou er misschien nog een zinnig gesprek gevoerd kunnen worden??
Het geluidsoverlast monitor systeem was precies op tijd voor de lockdowns af, daar was zeker voorkennis bij betrokken (lockstep scenario). Kunnen politici niet gewoon eerlijk zijn?
Maak bezwaar tegen toename aantal vluchten. De grens van het toelaatbare is ruim overschreden. Dat is het minste dat gedaan kan worden.
Het beest dat Schiphol heet (30-10-2023)
Mijn fijnste plek was
een bel van ruime stilte
op het rimpelloze zwarte water
van de grote en de kleine poel.
De schoonheid ervan
is al een hele tijd verdwenen.
meestal vanwege de herrie en de vervuiling.
Alleen in die stille waterspiegel
van de poel
kan Vlieg-tuig nog bedriegen
in stilte vliegen
schoon zijn.
Maar nu stikt het stof
weer schone schijn
want met minder kan het niet
liegt het beest dat Schiphol heet.
Mijn kinderen, mijn kleinkinderen
vragen niet om politiek die zwalkt.
De klimaatcrisis is overal net als dat Vlieg-tuig.
Het overleg is voorbij.
Er is nog maar één tafel over
daar hoeft alleen nog maar die vuist op!
Jan Daalman, Dorpsdichter
Hier zou een referendum binnen Aalsmeer/Kudelstaart een mooi middel zijn om eens te peilen hoe de bewoners er over denken.
Goede samenvatting; Schip-Hollen of Schip-Hold! Wat wil Aalsmeer?