Of de wethouder “voorzichtig” kon zeggen hoe lang het duurt voor de beloofde, directe verbinding van Aalsmeer-Oost met de N201 er komt? Het kan vriezen of het kan dooien, daar kwam het antwoord van Gertjan van der Hoeven op neer tijdens het door de VVD aangevraagde interpellatiedebat donderdag.
Het nieuwe stuk Middenweg tussen de nieuwe provinciale weg en de Machineweg zou op dit moment worden aangelegd. De voorzieningenrechter stak er vorige maand echter een stokje voor. Diens voornaamste argument: het zit mogelijk niet goed met de verkeersveiligheid.
Vertrouwen
Van der Hoeven kón de vraag van Ronald Fransen (PACT) over een directe ontsluiting van Nieuw Oosteinde niet concreet beantwoorden. Dit omdat de bestuursrechter nog moet beoordelen of de weg al dan niet aangelegd mag worden. En, stelde de wethouder, “hangende de gerechtelijke procedure doen we er als B&W geen uitspraak over.”
Toch zei hij wel íéts. “Als de rechter positief is, gaan we de volgende dag de weg aanleggen. Als het niet positief is en we gaan in hoger beroep, kan het lang duren. Dat is echter niet de verwachting van B&W. We hebben vertrouwen in de goede afloop, maar de rechter beschikt.”
Geen oordeel
VVD-fractieleider Robert van Rijn vroeg zich in het ingelaste debat allereerst af of het wegtracé veilig genoeg zou zijn. Ook omdat een rapport van Veilig Verkeer Nederland zou aangeven dat dat niet geval is. Dat laatste wenste de wethouder recht te zetten.
Het gaat om een quickscan van Veilig Verkeer Nederland, aangevraagd door Ron Hooyman, wiens woning en bedrijf naast de bestaande fietsbrug liggen. “Zulke quickscans zijn bedoeld om burger en overheid met elkaar in gesprek te laten gaan. Het is géén inhoudelijk oordeel,” benadrukte de wethouder.
Verkeersveiligheid
Verkeersveiligheid staat volgens Van der Hoeven “hoog op de agenda” bij B&W. “We gaan er vanuit dat het ontwerp aan alle veiligheidseisen voldoet en hebben dan ook geen twijfel over de verkeersveiligheid van het verhaal.”
Toch, zo meldde hij de gemeenteraad donderdag, laat hij nagaan of het stuk Middenweg eventueel nog veiliger kan. “Op basis van de signalen die we horen, is het verstandig extra aandacht te geven aan de verkeersveiligheid. We hádden een verkeersveilig ontwerp en het wordt zelfs nog beter.”
Krappe weg
Daarom ook is er inmiddels een brief aan Hooyman gestuurd over het aankopen van “een klein stukje grond” om met het “wegprofiel” wat beter uit de voeten te kunnen. In de gemeentelijke tekening is de weg 7 meter breed ingetekend, terwijl een veilige weg volgens algemeen geaccepteerde normen minimaal 9.80 m breed moet zijn.
In die zeven meter zijn twee fietsstroken inbegrepen. De voorzieningenrechter vond het al met al wat krapjes voor de veiligheid.
Onderhandelingen
Van Rijn was verder benieuwd naar eventuele onderhandelingen tussen de gemeente en Hooyman over de verkoop van zijn gehele perceel. De eerste wens van de gemeente is namelijk het bedrijf en de woning te kopen onder meer om een definitieve weg tussen Oost en de N201 te kunnen aanleggen. Het stuk weg waar nu sprake van is, is tijdelijk.
De onderhandelingen met Hooyman zijn in het slop geraakt door de economische crisis. Die weerhoudt bedrijven ervan zich massaal te vestigen in het Green Park-gebied, waarin Hooymans perceel ligt. “Er is beperkte onderhandelingsruimte omdat de gemeenteraad heeft gezegd dat we eerst geld moeten verdienen in Green Park vóór we iets uitgeven,” legde de wethouder uit.
Geen direct gesprek
Gesprekken en contacten met Hooyman – waar de VVD-leider op aandrong – zijn er volgens Van der Hoeven voortdurend geweest. Er was vorig jaar op een gemeenteraadsvergadering en onlangs in de Nieuwe Meerbode verwarring over ontstaan.
Hooyman had volgens eigen zeggen de wethouder niet gesproken, terwijl de wethouder het tegendeel beweerde. Nu vertelde Van der Hoeven eens precies hoe de vork in de steel zit: “Als wethouder praten we niet individueel rechtstreeks met iedereen.” Daar zijn ambtenaren en deskundigen voor.
Privékwestie
Hoe dan ook, de wethouder wilde niks kwijt over de inhoud van de onderhandelingen, laat staan over bedragen die al dan niet over de tafel zouden zijn gegaan. “Daar praten we niet in het openbaar over. Dat is een privékwestie.”
Het interpellatiedebat, aan het eind van de raadsvergadering 19 juni, verliep vrij geruisloos. De wethouder vertelde braaf, de raadsleden stelden globale vragen. Net zomin als bij de mogelijke geldperikelen rond het nieuwe voetbalcomplex ging het er hier stevig aan toe.
Martijn furieus
Er was één opstootje, en dat kwam op naam van René Martijn. De AB'er ergerde zich aan de in zijn ogen suggestieve Bram Heijstek (HAC), die de gemeente er op de HAC-Facebookpagina van beticht “vieze spelletjes” te spelen. Daaronder schaarde Heijstek ook de kwestie Hooyman.
“Dan moet u dat ook hier durven zeggen, én met bewijzen komen. Anders raakt het ons allemaal, ambtenaren, college en raad. Dan wordt de politiek geschaad,” stelde Martijn ongekend fel. “U past één ding: excuses aanbieden.”
Beschamend
Dat deed Heijstek niet. Integendeel, de HAC'er pareerde de opmerking met de bekentenis dat hij beschikte over “beschamend” mailverkeer van ambtenaren in de zaak Hooyman. “Dát vind ik niet kunnen.”
Op verzoek van burgemeester Jobke Vonk heeft Heijstek de mailberichten inmiddels verzonden aan de gemeente alsook aan de pers. In een begeleidend woordje vraagt hij zich af “of de gemeente tot het gaatje gaat om haar doel te bereiken”. Volgens Heijstek zijn er “signalen dat dit geen incident is”. In zijn ogen is hier sprake van het “onder druk zetten van de burger om maar mee te werken aan onteigening”.
Foto's: vanuit verschillende gezichtspunten een beeld van het verlengde van de Middenweg, grotendeels fietspad nu, dat omgebouwd wordt tot een volwaardige weg om Oost en N201 te verbinden; ook te zien is het huis van Hooyman (foto's Arjen Vos); portretten van René Martijn (AB, rechts) en Bram Heijstek (HAC) (foto's Patrick Spaander)