Onvrede omwonenden busbaan nog lang niet weg

Rotonde Zwarteweg/Kasteleinweg

Door: Klaas Leegwater. Zomaar een avondwandeling in de Mensinglaan. Ter hoogte van ‘de knip’ opeens piepende banden en luid getoeter. Een auto gaat vol op de rem vanwege een passerende personenauto op de busbaan. Het zal zeker niet de eerste en ook niet de laatste automobilist zijn die het verbod van rijden op de busbaan negeert of over het hoofd ziet. Een omwonende uit de Gloxiniastraat vertelt dat per dag wel zo’n 150 auto’s per abuis of bewust over de busstrook rijden.

Al in de eerste dagen nadat de busbaan op de Burgemeester Kasteleinweg werd geopend, zo’n zes weken geleden, ging het mis. Talloze automobilisten schoten vanaf rotonde Zwarteweg de busbaan op. Veel kwalijk nemen kon je ze niet, duidelijke borden ontbraken. Gealarmeerd door de vele ‘foutrijders’ werden er door de provincie bij rotonde Zwarteweg binnen 24 uur grote borden geplaatst met het opschrift ‘busbaan’. Heel effectief blijkt het allemaal dus niet, het levert gevaarlijke situaties op.

Rotonde Zwarteweg en busstation Aalsmeer

Spoor bijster
Ook op andere vlakken loopt het nog niet op rolletjes rond het nieuwe tracé, met busbaan, ventwegen, rotondes en niet te vergeten de ‘knip’. Nog steeds ontbreekt duidelijke bewegwijzering waardoor automobilisten vanaf Hoofddorp en Uithoorn het spoor bijster raken ter hoogte van rotonde Zwarteweg of bij ‘de knip’ op de kruising Mensinglaan. De doorgaande Witteweg (fietsstraat met de auto als gast) laten autobestuurders veelal links liggen, zij gebruiken de busbaan of de omliggende wijken als alternatieve route. 

Onvoldoende gehandhaafd
Vooral de Hortensialaan, Ophelialaan en Stommeerweg worden daardoor extra belast. Eind vorig jaar voerde de gemeente een vrachtwagenverbod in voor een aantal straten, is er tijdelijk een 30 kilometerzone ingesteld en verdwenen de lijnbussen uit het straatbeeld. Dat scheelde zeker in de overlast, tevreden zijn de omwonenden echter nog niet. Meest gehoorde klacht is drukte in de spitsuren en constante overschrijding van de toegestane snelheid, handhaving daarop is onvoldoende.

Kruising Hortensialaan/Mensinglaan

Spookrijders
“De 30 kilometer maximum snelheid wordt massaal genegeerd,” zegt Anita Klootwijk, bewoonster in de Hortensialaan, “en er is veel sluipverkeer, dus nog altijd te druk in de straat. Het blijft voor fietsers gevaarlijk.” Klootwijk zegt regelmatig spookrijders te zien: “Automobilisten die vanaf het Heegstrapark en de Mensinglaan linksaf de Hortensialaan willen inslaan richting Zwarteweg nemen de eerste afslag tegen het verkeer in. Ze snappen niet dat de juiste afslag voorbij het groenperkje is. Het is te verwarrend, er staan ook nergens borden.”

Verkeerde deal
Op de Stommeerweg is geen vrachtwagenverbod of een 30 kilometerzone ingesteld. Bewoonster Nel Lanser spuwt hierover haar gal. “Door al het vrachtverkeer gaat de dijk langs de Westeinder naar de gallemiezen, er zitten daar al scheuren in de weg. En het is op de smalle Stommeerweg door het drukke verkeer levensgevaarlijk voor fietsers. De busbaan en die rare knip hadden er nooit moeten komen, gewoon de doorgaande weg moeten behouden. Het is een verkeerde deal geweest van toenmalig wethouder Piet Boom met de Provincie.” 

Stommeerweg

Lanser heeft inmiddels de moed opgegeven dat de verkeerssituatie op de Stommeerweg zal verbeteren. “Ik en andere omwonenden trekken al zo lang aan de bel, maar er gebeurt gewoon niets. We hebben er wel eens aan gedacht om een kuub zand op straat te gooien of een groot autowrak dwars op de weg te zetten, forceren dat er geluisterd wordt. We hebben het maar niet gedaan, want langzamerhand zijn we heel erg moedeloos geworden.”

Ophelialaan

Urgentie
Bewoner Skander Essaim uit de Ophelialaan, die al enige tijd bij de gemeente aandringt op maatregelen, hoopt op een structurele oplossing. “Een goede bewegwijzering voor het verkeer rond de knip en het invoeren van een permanente 30 kilometerzone in de wijken. Ik vind dit echt belangrijk, niemand wil in een straat wonen waar vol gas doorheen wordt gescheurd. Maak er een woongebied van. Ik heb wel het gevoel dat de gemeente onze zorgen deelt, alleen de urgentie lijkt nog steeds te ontbreken. Dat moet snel veranderen.”

Gewond op rotonde
Ook over de nieuwe rotondes op de Burgemeester Kasteleinweg zijn er klachten over veiligheid. Diverse ongevallen hebben er plaatsgevonden. Bijvoorbeeld bij de kruising met de Dorpsstraat raakte in september een fietser gewond na een botsing met een auto. De vrouw moest gewond worden opgenomen in het ziekenhuis. En in december werd op dezelfde rotonde een jeugdige fietser geschept door een auto. De jongen van 12 is ruim een maand later nog herstellende van een beschadigde knieband. 

Rotonde Zwarteweg en ingang naar Witteweg

Linksom, rechtsom
De vader van de jongen reageerde verbolgen in de lokale media. “De herinrichting van de N196 is een gedrocht. De rotondes zijn onveilig, compleet onoverzichtelijk.” Fietsers kunnen linksom of rechtsom de rotondes passeren. “Dit is bewust zo gecreëerd,” vertelde wethouder Van Rijn in een raadsvergadering, “uit onderzoek naar verkeersgedrag blijkt dat fietsers vaak rotondes linksom of rechtsom nemen, met als gevolg onveilige situaties. Dan kun je beter invoeren dat fietsers van twee kanten voorrang krijgen op autoverkeer.”

Verschillende politieke partijen hebben de afgelopen maanden tijdens raadsvergaderingen geprobeerd het college te bewegen tot het snel nemen van maatregelen wat betreft de veiligheid op en rond de Burgemeester Kasteleinweg. Een aantal moties hierover ondertekend door GroenLinks, D66, en Absoluut Aalsmeer haalde zonder de steun van de twee grootste partijen VVD en CDA geen meerderheid. Wethouder Van Rijn ontraadde de moties.

Burgemeester Hoffscholteweg

Gedegen onderzoek
In een van de debatten merkte Van Rijn op dat hij de zorgen van raadsleden en bewoners deelt en aanpassingen niet uitsluit. Voor een gedegen onderzoek hiernaar wil Van Rijn evenwel eerst dat alle werkzaamheden met betrekking tot de hoofdstructuur van het nieuwe tracé zijn afgerond, waaronder de aanleg van de Burgemeester Hoffscholteweg. Inmiddels is er wel een quickscan uitgevoerd dat heeft geleid tot het aanbrengen als attentie symbool van getekende schildpadden op het wegdek in verschillende wijken. Op social media wordt er door inwoners de draak mee gestoken.

Noordvork vertraagd
De aanleg van de Burgemeester Hoffscholteweg, een belangrijke verkeersader (de Noordvork), is vertraagd. De weg zal via de verlengde Molenvlietweg en de Middenweg aansluiten op de nieuwe 201 (dé verkeersroute tussen Hoofddorp en Uithoorn) die is verbonden met een aantal snelwegen. Wanneer is de Burgemeester Hoffscholteweg gereed? Een woordvoerder van Van Rijn : “Alle gronden zijn nog niet beschikbaar. Pas dan is een planning mogelijk en wordt duidelijk of het gerealiseerd kan worden binnen de gereserveerde budgetten.”

Burgemeester Hoffscholteweg in aanleg

Opnieuw op tafel
Niet ondenkbaar is dat de aanleg van de Burgemeester Hoffscholteweg nog een half jaar of langer op zich laat wachten en Van Rijn pas dan het gewenste verkeersonderzoek zal laten uitvoeren voor eventuele aanpassingen. Een aantal partijen zal daar niet op willen wachten. Donderdagavond tijdens de raadsvergadering bij het onderwerp mobiliteitsagenda zal de kwestie verkeersveiligheid op en rond de Burgemeester Kasteleinweg opnieuw op tafel worden gelegd.

Wegwijzers ontbreken
Een niet onbelangrijk detail om alle verkeersstromen rond de busbaan en de knip in goede banen te leiden is een duidelijke bewegwijzering. Die ontbreekt veelal, automobilisten die niet bekend zijn in Aalsmeer raken in verwarring. De gemeente verwijst naar de provincie voor de borden. Een woordvoerder van de provincie laat weten dat plaatsing nog enkele maanden zal duren. “Het bestellen, ontwikkelen, leveren en plaatsen van nieuwe (en aangepaste) borden duurt helaas altijd enige tijd.”

Foto’s Arjen Vos

 

9 reacties

  1. Al zo vaak een klacht ingediend bij de gemeente maar er wordt niks mee gedaan. Om de drempels te vermijden tegenover de flat aan de geraniumstraat, pakken veel auto’s de geraniumstraat achter de flat door en hier worden snelheden van minimaal 80 km gehaald. Ook wordt de rotonde aan de Ophelialaan regelmatig als circuit gebruikt en komen dan met hoge snelheid de Ophelialaan ( winkelgedeelte) binnen gereden. Er passeren dagelijks tot 60 vrachtwagens de Ophelialaan en onnoemlijk veel werkverkeer. Daar is deze straat niet op gemaakt en het veroorzaakt heel veel overlast. Het is werkelijk een gedrocht van een busbaan. De N196 zal nooit een rustige weg worden gewoonweg omdat er teveel bewoners zijn deze kant op. Maar de gemeente heeft wat verzonnen, ze hebben een schildpad op de weg getekend, ja dar zal zeker helpen. Vrienden uit omliggende gemeenten die hier op visite komen en per ongeluk de busbaan pakken, wat zeer begrijpelijk is, hebben een boete van 159,- euro gekregen. Dus de gemeente legt een gedrocht aan waar niemand iets van snapt en dan gaan we bekeuringen uitdelen. De aanleg zal terug verdiend moeten worden kennelijk. Nee gemeente aalsmeer, jullie zitten hier goed fout mee.

  2. Laat dit debacle en de trieste reacties van de verantwoordelijken hiervoor, meewegen in de keuze die u binnenkort gaat maken bij de gemeenteraadsverkiezing.

  3. in 2007 concept in 2008 bestemmingsplan noordvork nu 14 jaar verder en alle grond is nog niet aangekocht bizar de eerste huizen zijn bijna klaar verkeer kan geen kant op.wat er is gebeurd in die 14 jaar. h de vries

  4. Voor de grote verbouwing van de N196 was het een drukke weg.
    Er is gewoon veel behoeft aan!
    Open de doorgaande weg weer tussen de Ophelialaan en de Zwarteweg.
    dat is fijner en veiliger dan al die auto’s in het dorp!

  5. Gemeente en provincie je verlies nemen en niet meer na een kerstborrel absurde plannen goedkeuren.
    Vanaf ophelialaan tot zwarte weg herinrichten met een normale doorgaande weg.
    we zitten toch al 2 jaar in de puinhoop voor iets wat een gedrocht is geworden.Daar kan nog wel een jaar bij.
    De rotondes toch maar via 1 kant passeren daar is geen duur onderzoek verder nodig voor.

  6. Wat dacht je van einde 30 km bord bij hortensialaan op een 30 km zone. Omdat wrgwerkzaamheden stoppen daar. Mensen raken verward dat het daar stopt 30 km maar dat is niet zo

  7. Eigenlijk wilde ik niet meer reageren op de rotondes weer iemand aangereden dat voorspelde ik al zo lang geleden. Simpel; alle weggebruikers van het fietspad verplicht stoppen dus haaientanden op het fietspad zodat ze moeten stoppen voor de auto’s dan ligt de verantwoordelijkheid bij de gebruikers van het fietspad, en zullen de fietsers die zonodig altijd maar voorrang “ nemen” ook eerst wel even nadenken…. Dan hoeven we niet te wachten op borden of zoiets, spuitbus, sjabloon en klaar. Het is wachten op een zeer ernstig ongeluk, en dat mag niet gebeuren!!!

  8. Onze schildpaddenwethouder Van Rijn is wel erg snel op de stormbaan bij het leger.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel