Krimp Schipholvluchten, ‘eerst zien, dan geloven’

Door: Klaas Leegwater. Betrokkenen in Aalsmeer hebben met enig voorbehoud gereageerd op de mogelijke krimp van het aantal vluchten vanaf Schiphol. “Eerst zien, dan geloven.” Gisteren lekte uit dat het kabinet werkt aan ingrijpende maatregelen om 10 procent minder vliegbewegingen te realiseren. Dit omdat de luchthaven niet voldoet aan de eisen van geluidsoverlast, stikstof en fijnstof. Het aantal toegestane vluchten zou van 500.000 naar 450.000 per jaar gaan. Minister Harbers heeft de plannen nog niet bevestigd. 

Jan Boomhouwer van Stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV), in april 2020 opgericht door drie Aalsmeerse bewonersorganisaties, reageert gereserveerd op het kabinetsvoornemen. “Ik wil het eerst op papier zien. En zelfs dan ben je er in Schipholzaken nog niet zeker van dat het ook zo gaat gebeuren. Er wordt altijd naar wisselgeld gezocht. Lelystad? Rotterdam? Andere dingen? Oftewel: wachten tot minister Harbers de complete puzzel klaar heeft.”

‘Fantastisch als het klopt’
Fractieleider Ronald Fransen van GroenLinks heeft ook nog scepsis: “Het is natuurlijk fantastisch als dit nieuws klopt. Maar eerst zien, dan geloven. Het zou voor de eerste keer in de geschiedenis zijn dat de overheid deze beweging maakt, dat zou geweldig zijn. De gemeente moet nu niet blij gaan achteroverleunen, volop de druk erop houden. Dat elk geval de HUB-functie van Schiphol verdwijnt, want daar hebben we niets aan. Tussen de 250.000 en 300.000 vliegbewegingen is meer dan genoeg.”

Wethouder Bart Kabout (CDA) merkt op “erg blij te zijn dat het kabinet nu kennelijk eindelijk een koerswijziging maakt. Ook voor het bouwen van woningen kan dit betere perspectieven bieden.” De gemeente pleit al jaren voor een vermindering van hinder (met name geluidsoverlast en luchtverontreiniging), en dat een flinke krimp van het aantal vluchten noodzakelijk is. 

“Wij zullen de plannen uiteraard kritisch blijven volgen, zoals op hoe de banen ingezet zullen worden met het nieuwe plafond, zeker ook in de nacht en in de randen van de nacht,” aldus Kabout die over twee weken het Schipholdossier overdraagt aan nieuwe wethouder Dick Kuin, mits benoemd en geïnstalleerd.

Procedure
Stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder besloot vorig jaar de staat voor de rechter te dagen waarbij men zich in een civiele procedure baseert op het Europees verdrag voor de rechten van de mens, dat stelt dat overheden burgers moeten beschermen en het recht op ongestoord wonen garandeert. “Jarenlang bij bestuursrechters procederen tegen de groei van Schiphol heeft tot nu niets opgeleverd, vandaar nu deze weg,” vertelde Boomhouwer eerder tegen Het Parool. De dagvaardiging is in voorbereiding.

GroenLinks-leider Fransen, die zich in de raad al jaren manifesteert als fel pleitbezorger van minder vluchten, ziet het mogelijke kabinetsbesluit als een erkenning voor de stichting RBV. “Een mooie opsteker voor de procedure die ze voeren tegen de Staat. Zodra het onderwerp in de raad wordt behandeld zullen we opnieuw met een motie voorstellen stichting RBV financieel te ondersteunen.” Vorig jaar haalde het voorstel van GroenLinks geen meederheid in de raad, CDA en VVD stemden tegen. 

Lobbyist
In het gisteren gepubliceerde concept raadsakkoord, niet ondertekend door GroenLinks en PvdA, staat dat de gemeenteraad opnieuw zal inzetten op vermindering van het aantal vluchten. ‘We staan schouder aan schouder als het gaat om de discussie rond wonen en vliegen. De inzet is minder vluchten over Aalsmeers grondgebied vanwege (ultra)fijnstof en geluid.’ Tevens  wordt geopperd om een lobbyist aan te stellen. En het creëren van een ‘directe relatie op bestuurs- en directieniveau met Schiphol en de Luchtverkeersleiding Nederland‘.

Verantwoordelijk minister Harbers wilde in het openbaar nog niet ingaan op de uitgelekte krimpcijfers. Hij zegt tegen de NOS dat hij bezig is met het vergaren van informatie en dat hij daarna met een plan naar buiten komt. “Ik ben bezig met alle puzzelstukjes bij elkaar brengen,” aldus de minister, “er is nog geen kabinetsbesluit en dat is klaar als het klaar is.”

De inkrimping komt bovenop de uitvallende vluchten waar Schiphol momenteel mee kampt vanwege het personeelstekort. De laatste maanden is het boven Aalsmeer al een stuk rustiger met vliegverkeer door sluiting van de Aalsmeerbaan vanwege onderhoudswerkzaamheden tot half juli. De vliegtuigen maken in deze periode gebruik van de Buitenveldertbaan, de Zwanenburgbaan, de Schiphol-Oostbaan en de Kaagbaan.  

Foto’s archief AV/Arjen Vos

Eén reactie

  1. Natuurlijk eerst zien en dan geloven. Als ze ernstige vervuiling en herrie veroorzaakt naar omwonenden kan de regering niets anders .Gaat ten kosten van de werkgelegenheid.Hoeveel banen gaan er verdwijnen door de boeren.Nu ook nog ernstige fijnstof vervuilingen.Er wordt in ieder geval gesproken over krimp. een mijlpaal. Henk de vries

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel