Door: Klaas Leegwater. In plaats van formeel bezwaar zal gemeente Aalsmeer ferm protest aantekenen bij demissionair minister Van der Wal over het verlenen van een natuurvergunning aan Schiphol waardoor de luchthaven tijdelijk 500.000 starts en landingen mag faciliteren. Dat was donderdagavond de uitkomst van een ingelaste raadsvergadering aangevraagd door Absoluut Aalsmeer (AA). Een motie met die strekking werd door alle partijen opgesteld en automatisch ook gesteund.
Aanvankelijk wilde AA via een andere motie afdwingen dat het college juridisch bezwaar zou maken tegen de in september afgegeven natuurvergunning. Volgens portefeuillehouder Gido Oude Kotte is dit niet mogelijk omdat Aalsmeer geen belanghebbende is. Voorafgaand aan het conceptbesluit aanvraag natuurvergunning Schiphol in 2021 heeft de gemeente bewust geen zienswijze ingediend omdat men destijds in de raad was overeengekomen niet tegen de Staat te procederen. De kans van Aalsmeer op een rol als belanghebbende was verkeken, gaf Oude Kotte daarmee aan.
Natuurverpestvergunning
“Totdat het tegendeel blijkt ga ik ervan uit dat het klopt als het college zegt dat je geen bezwaar en beroep kan aantekenen,” reageerde Ronald Fransen van GroenLinks. Hij adviseerde aan AA om in de motie de woorden ‘formeel bezwaar’ te wijzigen in ‘protest’. “Maar aan de strekking van de motie verandert niets,” ging Fransen verder, “Schiphol krijgt een ‘natuurverpestvergunning’, daar moeten we tegen protesteren. En doe dat op een boze manier, dat is de opdracht die we het college moeten meegeven.”
Na een schorsing werd een nieuwe motie opgesteld met daarin het woord ‘protest’ benadrukt. De handtekeningen van alle partijen werden onder de motie gezet. Portefeuillehouder Gido Oude Kotte verklaarde “klip en klaar achter de motie te staan.” Het gemeentebestuur gaat een pittige brief opstellen die zal worden verstuurd naar het ministerie. Sybrand de Vries van D66 verzocht om de brief kenbaar te maken aan alle gemeenten in het land. “Zodat zij op de hoogte zijn van ons standpunt.”
Gezondheid op 1, 2 en 3
Onlangs ontstonden er door zijn uitspraken twijfels aan waar Oude Kotte in het Schipholdossier precies staat. Gaat bij hem gezondheid van inwoners wel boven het economisch belang? Gisteren in zijn slotwoord wilde Oude Kotte die twijfel wegnemen. “Ik deed een paar weken geleden een beroep op de formele kant, dat was natuurlijk de onjuiste kant. We moeten met elkaar praten over de morele kant. Als je kijkt wat het ministerie doet, ze bedonderen je toch een beetje. Ze vergunnen meer dan is aangevraagd, de motivering rammelt aan alle kanten. En het woord gezondheid voor de bewoners komt er niet in voor.” Afgelopen dinsdag in een commissievergadering over de kwestie Schiphol zei Oude Kotte al: “Gezondheid komt bij mij op plaats 1 ,2 en 3.”
Luchthaven Schiphol kreeg vorige maand van stikstofminister Christianne van der Wal een vergunning waardoor het weer tijdelijk mogelijk is 500.000 starts en landingen te faciliteren. Van der Wal zei dat Schiphol genoeg maatregelen heeft getroffen waardoor de stikstofeffecten zijn verminderd. Bekend is dat Schiphol boeren heeft uitgekocht om stikstofruimte te verwerven. Vanaf november 2024 moet Schiphol terug naar 452.500 vliegbewegingen per jaar.
‘Elke vliegbeweging belasten met 5 euro’
Schiphol heeft een oud plan uit de kast gehaald om het afzetten van passagiers bij de vertrekterminal (‘kiss & ride’) te gaan belasten met vijf euro per fossiele auto. De luchthaven wil zo de stiktofuitstoot naar beneden brengen. Het bracht FlorAalsmeer op het idee om Schiphol door de gemeente te laten belasten met vijf euro voor elke vliegbeweging van en naar de luchthaven. ‘De stikstofreductie die dit oplevert kan door de gemeente gebruikt worden om extra woningen voor onze inwoners te bouwen‘, staat er in de motie van FlorAalsmeer die de partij in de raadsvergadering van 9 november zal inbrengen.
Motie bezwaar vergunning Schiphol
(Foto’s Arjen Vos)
4 reacties
Zal de minister “luisteren” naar dit ferme protest tegen de natuurvergunning? Aalsmeer dat nu toch tegen de besluitvorming in gaat na zoveel jaren meegaan…
Inhoudelijk en formeel dan geen ‘bezwaar’, maar wel een stevig geluid van ‘protest’ richting de minister en alle gemeentes in Nederland. Aalsmeer laat zich horen.
Deze motie van AA wordt breed gedragen door raad en ondersteunt door het college ! Compliment.
Natuurlijk zijn wij als inwoners zeker belanghebbenden. Je zal ze boven je dak hebben vliegen.
Elke poging of motie vanuit het verleden of nu, is geen ´hetzelfde kunstje´ .
Het is de morele plicht van de raad, om aandacht te blijven vragen voor het verminderde vliegen boven Aalsmeer.
Op het einde vertaalde Dhr. Fransen het schipholdebat uitstekend; Morele winst van de hele raad.
Goed lezen Jaap. #FlorAalsmeer
Schiphol bracht ons op het idee, zij halen een plan uit 2018 uit de kast om automobilisten te belasten, de verkeersbewegingen terug te dringen en hierdoor de luchtkwaliteit te verbeteren. Een bizar idee. Maar; beter goed gejat dan slecht bedacht……of is dat het nou juist? Gelukkig kunnen we eea as donderdag verduidelijken.
Met het aanpassen van de motie is afgestapt van de juridisch onjuiste route van bezwaar. Nu maar hopen dat dit protest in Den Haag gehoord wordt.
De nieuwe motie van AB die op 9 november in de Raad komt om Schiphol te belasten voor het vliegen boven Aalsmeer doet mij sterk denken aan v.m. wethouder Jan Piet die dit ook eens probeerde. Overigens herhaalde PACT in 2017 hetzelfde kunstje. Nu probeert Absoluut Aalsmeer het, “l’histoire se repete”.