Extra Raad over groei Schiphol tamelijk uniek

Komende donderdagavond is er een speciale raadsvergadering waarin gesproken gaat worden over de groei en hinder van het vliegverkeer. Directe aanleiding is het voorstel van minister Cora van Nieuwenhuizen om Schiphol ruimte te geven verder te groeien tot 540.000 vliegbewegingen per jaar. Initiator voor de vergadering, die onder de noemer ‘actualiteitendebat’ wordt gevoerd, is GroenLinks fractievoorzitter Ronald Fransen.
 
Het inlassen van een extra raadsvergadering is tamelijk uniek, erkent Fransen. “Ik zit vanaf 2002 in de raad maar heb het in die tijd nog nooit meegemaakt. Maar bijna alle partijen waren enthousiast over het idee en schuiven donderdag aan. De VVD zag niet direct de noodzaak van een extra vergadering in maar inhoudelijk is de partij het ermee eens.”
 
Leefbaarheid en veiligheid
Het doel van de vergadering is volgens Fransen dat er een signaal wordt afgegeven aan de minister. “Laten we vooral duidelijk maken dat we het niet zo netjes vinden wat ze van plan is. De ene partij is er misschien iets strikter in dan de andere. Als GroenLinks zien we Schiphol liever krimpen dan groeien. Voor de minister gaat bij die gewenste groei veiligheid voor alles, wij zeggen: leefbaarheid èn veiligheid. We hopen dat we donderdag wat moties kunnen indienen, dat het mooi opgeschreven wordt en we het geheel als statement bij de minister kunnen afgeven.”
 
Nachtvluchten inperken
Ook hoopt Fransen dat de Tweede Kamer bij het vaststellen van de Tweede Luchtvaartnota die er dit jaar nog aankomt en waarin het kabinet richting geeft aan de luchtvaart in de periode 2020 tot 2050, een aantal zaken toetst. Als eerste noemt hij de hinderboekhouding per cluster. Nu is het zo dat wanneer er één nachtvlucht minder wordt uitgevoerd, daarvoor in de plaats tien extra dagvluchten mogen worden ingepland. Verspreid over alle banen. Fransen pleit ervoor die afspraak baangebonden te maken: “Een geschrapte nachtvlucht over de Kaagbaan kan betekenen dat de Aalsmeerbaan er overdag tien extra krijgt. Het liefst zien we dat nachtvluchten helemaal worden ingeperkt. ’s Nachts moet je slapen, dat geldt ook voor de luchthaven.”
 
Last van drie banen
Er moeten ook duidelijke afspraken gemaakt worden voor het gebruik van de Zwanenburgbaan in zuidelijke richting. Als die er niet komen zullen met name Aalsmeer dorp en de Uiterweg last krijgen van drie banen waarop vliegtuigen opstijgen. 
 
Railverkeer
Als derde punt noemt Fransen dat er meer aandacht moet komen voor het railverkeer. “Er gaan jaarlijks 100.000 vluchten vanaf Schiphol naar een bestemming dichterbij dan 700 kilometer. Dat is een afstand die eigenlijk veel beter per trein afgelegd kan worden. Zorg daarom voor voldoende rails, leg een accijns op kerosine of subsidieer de trein.”
 
Schiphol naar zee verhuizen is wat Fransen betreft ook nog geen gesloten boek en als laatste punt noemt hij de uitkomst van het RIVM onderzoek waaruit blijkt dat de gevolgen van ultrafijnstof voor de volksgezondheid niet onderschat moeten worden.
 
Drietrapsraket
Wanneer de vergadering van donderdag geslaagd is?  “We zien deze bijeenkomst als de start van een drietrapsraket; eerst vergaderen we er als raad over, dan hebben we in september een hoorzitting met het RIVM en in oktober hebben we de Tweede Kamer uitgenodigd met een delegatie langs te komen. We hopen ze ervan te kunnen overtuigen dat de leefbaarheid onder hier onder grote druk staat.”
 
Vanavond inspraak
Omdat het donderdag om een officiële raadsvergadering gaat, is er geen ruimte voor inspraak van bewoners of groeperingen. Daarom is er vanavond in het gemeentehuis een bijeenkomst waarbij wèl ingesproken kan worden. De raadsleden hopen dat daar door velen gebruik van gemaakt wordt. “Kom en laat je horen,” aldus de oproep van Fransen. Aanvang 20:00 uur.
 
Tekst Arjen Vos, foto's archief AV
 
(advertentie)
 
 

 

5 reacties

  1. Wat jammer dat ik er niet bij kan zijn, zit in Italië voor werkzaamheden, had graag een tegen-geluid laten horen, er zijn ook gewoon inwoners namelijk die wél belang hebben bij een gestage groei van Schiphol!!

  2. Je hebt secundaire vliegbanen, waaronder de Aalsmeerderbaan en de Zwanenburgbaan. En er zijn twee primaire banen; de Kaagbaan en de vijfde baan. Schiphol gebruikt een blokken systeem, dat binnen een bepaalde tijd, een aantal keer per dag passagiers kunnen overstappen.
    Als er meer vliegtuigen komen kunnen ze niet meer binnen een bepaalde tijd afgehandeld worden door de primaire banen en wordt steeds meer afgeschoven op de secundaire vliegbanen.
    Mijn inziens is de oplossing om de blokken te verbreden,
    dus dat er meer tijd komt om op de primaire banen meer vliegtuigen af te handelen.

  3. Ik wijs even op deze petitie: https://neetegengroeischiphol.petities.nl/
    Kan wat mij betreft niet genoeg getekend en gedeeld worden.
    De kabinetsplannen bieden geen enkele garantie op minder en minder vaak geluidsoverlast. Er zal nog meer stikstof en fijnstof over onze omgeving neerdalen. Stillere vliegtuigen? Alsof 540.000 x 70db over je hoofd heen minder erg is dan 500.000 x 75db. Kortom: tijd om de barricaden op te gaan!

  4. DE BURGER KRIJGT EEN STEM

    IK ZOU ZEGGEN;
    TOT VANAVOND EN LAAT U HOREN

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel