College zet in op verbetering participatie

De gemeente Aalsmeer voert burgerparticipatie goed uit, maar er zijn ook aanbevelingen tot verbetering. Dit is de voornaamste conclusie van bureau Partners & Pröpper dat het participatiebeleid van de gemeente heeft onderzocht. 
 
Bij burgerparticipatie gaat het om initiatieven van burgers om zelf iets in hun woonomgeving te realiseren. Ze bedenken zelf een oplossing voor onderhoud van groenvoorziening of toezicht op een speeltuin in de wijk.
 
Onderzocht
Robbert-Jan van Duijn, de wethouder die participatie in zijn portefeuille heeft, zegt hierover: “Het college kijkt ook kritisch naar haar eigen beleid en hoe ze haar inwoners hierbij nog beter en actiever kan betrekken. Uit het onderzoek blijkt dat de participatie goed gaat, maar dat er ook verbeterpunten zijn.”
 
Partners en Pröpper heeft afgelopen jaar onderzocht hoe een aantal participatietrajecten de laatste jaren is verlopen. In totaal zijn 19 projecten onderzocht en is bij zes projecten een verdiepingsslag gemaakt. Uit het rapport blijkt dat gemeente Aalsmeer een consistente koers vaart, het beleid actueel is en voldoende richting geeft voor uitvoering.
 
Doelen
Er zijn verbeterpunten waarvoor het bureau een aantal aanbevelingen doet. Zo stelt Partners en Pröpper dat er nog onvoldoende oog is voor de doelen die de gemeente wil realiseren met inzet van participatie. Ook kan de gemeente meer doen aan verwachtingsmanagement en creatievere participatietrajecten inzetten. Daarnaast kan de rol van de gemeenteraad bij participatietrajecten worden verbeterd en moet er meer aandacht komen voor een goede terugkoppeling aan de deelnemers als er een besluit is genomen.
 
Concrete voorbeelden op dit gebied worden door de gemeente niet gegeven.

7 reacties

  1. Heeft het verwachtingsmanagement er ook toe geleid dat bij Bibliotheek Amstelland 17 betaalde krachten worden vervangen door vrijwilligers? De ‘slachtoffers’ van dit weinig sociale beleid hadden deze stap in ieder geval niet verwacht!

  2. Heeft het verwachtingsmanagement er ook toe geleid dat bij Bibliotheek Amstelland 17 betaalde krachten worden vervangen door vrijwilligers? De ‘slachtoffers’ van dit weinig sociale beleid hadden deze stap in ieder geval niet verwacht!

  3. Verwachtingsmanagement wacht ongetwijfeld nog om opgenomen te worden in het woordenboek der Nederlandse taal. Dat het woord wordt opgevoerd in een onderzoek naar participatie ligt voor de hand. Immers, als men heeft ingesproken, deelgenomen aan een klankbordgroep enz. dan verwacht men iets. Mocht blijken dat alle inspanningen ‘boter aan de galg gesmeerd’ waren, dan is er zeker een verwachtingsmanager nodig om een dreigend anarchistische ontsporing weer in goede banen te krijgen.
    Het is maar een mening……..

  4. Het verstandigste dat je kunt zeggen over het theoretische en ongrijpbare begrip ‘algemeen belang’ is dat het wordt gevormd door ‘de grootste gemene deler’ van de individuele belangen. De door Pröpper c.s. voorziene afweging tussen deze schijnbaar tegenstelde begrippen is dus alleen bladvulling.

  5. De nieuwste pennenstreek van Pierre Tuning (zie hieronder) is een goede en realistische weergave van de situatie tussen gemeentebestuur en burgers van Aalsmeer waar het participatie, inspraak en dialoog betreft over beleidsvoornemens.

  6. PENNENSTREEK 167 (auteur: Pierre Tuning)
    Participatie

    ‘De gemeente Aalsmeer voert burgerparticipatie goed uit, maar uiteraard zijn er aanbevelingen tot verbetering. Dat is de voornaamste conclusie van bureau Partners & Pröpper dat het participatiebeleid van de gemeente heeft onderzocht. De raad wilde een evaluatie van het participatiebeleid en ook het college vindt dit belangrijk.’ Wethouder Robbert-Jan van Duijn: “We gaan dit jaar actief aan de slag met de verbeterpunten en de aanbevelingen uit het onderzoek.”
    ‘De gemeente kan meer doen aan verwachtingsmanagement en creatievere participatietrajecten inzetten,’ aldus het bureau. ‘Daarnaast kan de rol van de gemeenteraad bij participatietrajecten worden verbeterd en moet er meer aandacht komen voor een goede terugkoppeling aan de deelnemers als de gemeente een besluit heeft genomen. De gemeente zal uiteindelijk altijd een afweging moeten maken tussen individuele belangen en het algemeen belang.’
    Wat een ergerlijk gelul! Waar gaat dit over? Welke ‘verbeterpunten’? Welke ‘aanbevelingen’? En wat betekent dat klotewoord ‘verwachtingsmanagement’? En dan al die dooddoeners als ‘goede terugkoppeling’ en ‘afweging tussen individuele belangen en het algemeen belang’. De wethouder moet bezig gaan met ‘creatievere participatietrajecten’. Wat zijn dat in vredesnaam?
    Totaal onbegrijpelijk klerkenjargon moet maskeren dat het ‘onderzoek’ nergens over gaat en dat Partners & Pröpper gewoon allerlei gedeelten uit ambtelijke rapporten heeft gekopieerd; ‘Ctr-c Ctr-v’ noemen we dat.
    Wat ik wel weet, is wat er niet door die Pröpperpartners is onderzocht, dat is namelijk de essentie van burgerparticipatie: het ondervragen en aan het woord laten van de burgers zelf. Wat vinden jullie ervan? Wat zou er in jullie straat moeten gebeuren? En in jullie buurt? Waar hebben jullie last van? Waar loop je bij de gemeente tegen een muur aan?
    Dat is pas ‘verwachtingsmanagement’!

  7. Ik kan het toch niet laten.. Wat is in hemelsnaam “verwachtingsmanagement”?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *




 

banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
adv flower art 1
historische tuin
adv NOA tekst
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
adv flower art 1
historische tuin
adv NOA tekst