‘Als je ziek wordt van Schiphol moet je weg kunnen’

De Vereniging Behoud Woongenot Aalsmeerbaan (BWA) probeert via allerlei kanalen duidelijk te maken dat wonen onder de Aalsmeerbaan onmogelijk wordt als de geplande groei naar 100.000 vliegbewegingen per jaar door gaat. Het betekent honderd extra vluchten op een dag boven de hoofden van bewoners rondom de Aalsmeerbaan. Volgens de vereniging wordt op die manier het beetje woongenot dat er nu nog is naar de filistijnen geholpen. De vereniging probeert daarom via een rechtszaak die groei aan banden te leggen of anders compensatie te vinden voor bewoners rondom de Aalsmeerbaan.
 
De vereniging Behoud Woongenot Aalsmeerbaan is opgericht voor en door bewoners die de negatieve effecten van Schiphol willen indammen. De vereniging heeft nu 450 leden maar kan er zeker nog bij gebruiken. De secretarissen van de vereniging Jan Boomhouwer en Leo Baarse zijn er al jaren en jaren mee bezig. Zij vinden dat er een oplossing gevonden moet worden voor de bewoners. Dat ligt wat hen betreft in het beperken of stilleggen van de groei van Schiphol.
 
Vrijblijvend
“Wij zijn niet tegen Schiphol,” zegt Leo Baarse, “de Kaagbaan en de Polderbaan raken zo langzamerhand wel aan de maximale capaciteit en dan komt voor de Lucht Verkeersleiding Nederland (LVNL) de Aalsmeerbaan om het hoekje kijken. Wat dat betreft mag de LVNL te vrijblijvend kiezen welke banen worden ingezet. Dan wordt er geen rekening met bewoners gehouden. Die keuzes worden gemaakt op basis van veiligheidsregels die strenger zijn dan de internationale normen. Dan is een beetje zijwind al genoeg om uit te wijken naar de Aalsmeerbaan. Wij zeggen gebruik de internationale normen en niet langer die van de LVNL.”
 
Grootste ergernis
“Onder woongenot verstaan we de doodnormale dingen,” zegt Boomhouwer, “gewoon dat je in je tuin kunt zitten zomers, dat de ramen open kunnen en dat je thuis kunt werken. Wat er nu gebeurt, is dat de geluidsoverlast steeds meer geconcentreerd wordt rondom de Aalsmeerbaan terwijl toch echt is afgesproken dat er zo min mogelijk gebruik gemaakt wordt van de Aalsmeerbaan. Het betekent nu dat er bij ons wel veel meer overlast is, maar dat er in totaal nauwelijks meer woningen zijn die geluidshinder hebben. Hierdoor komen de maxima voor het hele gebied rond Schiphol niet in de knel. Dat is nu de praktijk van dat Aldersakkoord. We verwachten dat de Aalsmeerbaan straks 100.000 vluchten per jaar krijgt te verwerken. Het betekent voor ons nog veel minder woonplezier. De grootste ergernis is wel dat het ook onvoorspelbaar geworden is.”
 
Incidenten
Op dit moment loopt er een onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid naar de veiligheid op en rondom de luchthaven. Aanleiding hiervoor is een serie incidenten. Het gaat bijvoorbeeld om het opstijgen van vliegtuigen vanaf een niet vrijgegeven baan, het oversteken of rijden op een baan die in gebruik is voor luchtverkeer en technische problemen. Het is voor de vereniging één van de punten van hoop.
 
“We zijn verder goed geholpen door Martijn van Helvert het CDA en via de Provincie hebben we met PvdA’er Jack Monasch gesproken. Met andere partijen is dat tot nu toe niet gelukt. Ik denk dat de politiek zich er niet aan wil branden. Lokaal kun je niet veel doen behalve dan ons in Den Haag aan tafel te krijgen. Zo hebben we wel gesproken met de nieuwe Schiphol-wethouder Robert Jan van Duijn. Hij zegt dat hij absoluut wat aan de overlast wil doen en dat er een oplossing gevonden moet worden voor de mensen,” vertelt de bevlogen Boomhouwer.
 
Tegen bierkaai
De BWA vindt dat de luchthaven niet meer moet groeien. Er wordt echter nu al gesproken over een groei naar 510.00 vluchten per jaar en dat is nog niet het einde van de ambities van de nationale luchthaven. Volgens de BWA functioneren allerlei systemen zoals de afhandeling van de taxibanen nu al op maximale capaciteit. Ze vindt dat het er dik in zit dat de Aalsmeerbaan naast de Kaagbaan en de Polderbaan, anders dan afgesproken in het Aldersakkoord, ook een nummer één baan wordt. Het betekent volgens hen een enorme aanslag op het woongenot van veel Aalsmeerders.
 
Gecompenseerd
Wat dat betreft zal ook het vliegverkeer van de Zwanenburgbaan flink gaan toenemen. “Wie A zegt moet ook B zeggen,” vinden beide heren, “afspraak is afspraak. Als het aantal vliegbewegingen groeit, dan moet er gecompenseerd worden. Dat zou in het denkmodel over de groei van Schiphol moeten zitten. Kijk, als je gewoon werkt en je bent weg is het nog een ander verhaal. Dat geldt ook voor huurders die kunnen vluchten als ze willen, maar huiseigenaren zitten vast. Als je ziek wordt van Schiphol moet je weg kunnen zonder dat het jezelf geld kost. Er is nu geen enkele adequate regel. Zodra die er is, zijn we alle twee weg.”
 
Groei stil leggen
Het tweede punt waar de BWA’ers hun hoop op hebben gevestigd is de rechter. Via de rechter wil de vereniging proberen de groei van Schiphol stil te leggen. Dat wil de vereniging doen door aan te tonen dat er jarenlang gemanipuleerd is met cijfers door middel van steeds weer andere rekenmodellen. Waar het hen om gaat is om aan te tonen dat de ooit gestelde norm voor ernstige geluidhinder steeds meer verwaterd is onder invloed van de rekenregels. “Als we daar de vinger achter krijgen kunnen we de groei stilleggen. Wat dat betreft is in de loop der jaren gebleken dat actualiseren een gevaarlijk woord is. Als dat woord aan de orde is, moeten we op onze hoede zijn welke rekenmethodes en redeneringen gunstige getallen opleveren voor de luchtvaart.”
 
Voor meer informatie of lid worden: www.aalsmeerbaan.nl.
 
Tekst Jan Daalman
 
Foto's: vliegtuigen boven Aalsmeer, hoeveel geluidoverlast hangt er nog meer boven ons hoofd? (foto's archief AV), Jan Boomhouwer (l) en Leo Baarse. (Foto Jan Daalman)
 
 

 

5 reacties

  1. Niet klagen over de minister, Marga Heijenk! Wij hebben gestemd en de gekozenen onbeperkt mandaat gegeven.
    Dat is een uitvloeisel van de (onze) democratie.

  2. Is het echt waar dat deze belangbehartigers maar 450 leden hebben? Zijn wij Aalsmeerders zo weinig geïnteresseerd in de plannen van onze grote buurman die ons woongenot sterk beïnvloeden. Of denken wij echt dat de minister het beste met ons voor heeft? Wanneer je werkgever je vraagt elke dag langer te werken zonder compensatie doe je dat toch ook niet zomaar? Elke sport heeft spelregels en een scheidsrechter, elke overeenkomst juridische bepalingen en een rechter die uitkomst biedt bij geschillen. Maar Schiphol is net een klein kind dat de spelregels (lees: rekenmethodes) wijzigt en de omwonenden laat uitvechten wie de meeste vlieghinder opvangt. Je hoeft geen tegenstander te zijn van Schiphol om je op zijn minst te laten vertegenwoordigen door mensen die er verstand van hebben en ervoor gaan.. Gauw lid worden dus!

  3. BWA Leo en Jan

    Geheel eens met jullie acties,. Het wonen ook op de Hornweg, onder de Aalsmeerderbaan wordt geleidelijk onmogelijk!!
    Er zullen keuzes gemaakt moeten worden; wonen of vliegen!!

    Jos Brockhoff.

  4. Eerst oude huizen isoleren voordat je een baan extra gaat belasten van en naar het zuiden toe.
    Meer groenbuffers in LIB zones om het fijnstof te absorberen.
    Meer gebruik maken van bestaande luchtwegen ipv uitwaaieren.

  5. Helemaal eens met de kritiek die deze mannen hebben op de ongebreidelde groei behoefte van Schiphol en de overlast die daardoor wordt veroorzaakt in Aalsmeer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel