Het duurt nog minstens zes tot twaalf maanden voordat de gemeente de tijdelijk stuk Middenweg kan gaan aanleggen. Dat is de inschatting van wethouder Ad Verburg van verkeer. Dat geeft hij althans aan in een vrijdag verschenen raadsbrief over de verkeersveiligheid op de Middenweg. Dat betekent dat de bewoners van Aalsmeer-Oost opnieuw extra geduld moeten hebben voordat ze de beloofde snelle, directe verbinding met de N201 krijgen.
Het wachten is op een zogenoemde bodemprocedure over de Middenweg-kwestie, waarin de rechter het definitieve oordeel velt. De onlangs door de gemeente verloren rechtszaak was een tussenoordeel. De behandeling van de bodemprocedure vindt volgens Verburg pas plaats wanneer de Raad van State een uitspraak heeft gedaan over een milieutechnisch aspect van de omgevingsvergunning, namelijk de hoogte van de geluidsbelasting van de woning van wegbewoner Hooyman. Voorwaarde voor aanleg straks is wel dat de gemeente gelijk krijgt in de rechtszaak.
Geheimhouding opheffen
De gemeenteraad krijgt binnenkort een voorstel van B&W om de geheimhouding over kwesties rond de verkeersveiligheid van de Middenweg op te heffen. Op 19 februari nog haalde een voorstel over geheimhouding een krappe meerderheid van 12-11 op de raadsvergadering, dankzij de steun van de coalitiepartijen CDA en AB.
Alles rond de Middenweg werd toen geheim verklaard. Uit protest verlieten de drie oppositiepartijen VVD, PACT en HAC bij de stemming de vergadering, zoals dat formeel heet; in de praktijk gingen ze achter hun stoelen staan. “Het voorstel tot geheimhouding is een compleet gedrocht, daar nemen we geen verantwoordelijkheid voor,” stelde Ronald Fransen (PACT) in een stemverklaring.
Second opinion
Nieuw is verder dat Verburg een onafhankelijke deskundige een second opinion laat verrichten over de verkeersveiligheid van het nieuwe Middenweg-tracé. Daarin krijgen de rapporten van adviesbureau Goudappel Coffeng, ingehuurd door de gemeente, en verkeerskundig bureau Vermeer, ingehuurd door Hooyman, een rapportcijfer op het gebied van verkeersveiligheid. De deskundige zal ook de uitspraak van de voorzieningenrechter, die weinig heel liet van de gemeentelijke onderbouwing van de verkeersveiligheid, onder de loep nemen.
Bovendien wil B&W dat deze de huidige verkeerssituatie op de Middenweg erbij betrekt. Die werd door de wethouder in een recente uitzending van Radio Aalsmeer “nu al onveilig” genoemd, met een slag om de arm. Burgemeester en wethouders willen, zo schrijft Verburg, “uiteraard geen enkel risico op het gebied van de verkeersveiligheid nemen”. Vandaar de stap naar een second opinion.
Stoelendans
Opmerkelijk is dat Verburg de brief aan de raadsleden ondertekent. Hij is dan wel verkeerswethouder, maar tot nu toe was het telkens zijn collega van ruimtelijke ordening Gertjan van der Hoeven die in het openbaar de Middenweg 'deed'. Wel zei Van der Hoeven, als het om de toekomstige verkeerssituatie draaide, er steevast netjes bij dat hij mede namens Verburg sprak.
Ook voor de media was Van der Hoeven elke keer aanspreekpunt voor de Middenweg. Over de omgevingsvergunning zal hij in de raadzaal het woord blijven voeren. Verburg doet dat voortaan over verkeerskwesties en het project Green Park Aalsmeer. “Geen wijziging dus,” zegt de gemeente er desgevraagd zelf van.
● Klik hier voor raadsbrief over Middenweg (scrol op landingspagina naar beneden, naar 'Wethouder Ad Verburg', en klik aldaar brief d.d. 5 maart aan)
Foto's: wethouder Ad Verburg; het fietspad en de brug die omgebouwd moeten worden tot een tijdelijk stuk Middenweg. (foto's AV-archief)
2 reacties
Voor de eerstvolgende verkiezingen wordt de partijkeuze wel erg makkelijk: in ieder geval niet CDA of AB. Zulke incapabele volkvertegenwoordigers verdienen niet gekozen te worden. Volg het voorbeeld van Opstelten en Teeven om de democratie nog een beetje geloofwaardig te laten zijn.
Het is geen second opinion maar een 3e/4e opinion. Twee verschillende rechters hebben naar twee opties van de gemeente gekeken en beoordeeld dat de weg onveilig is. Verkeerskundig bureau Vermeer heeft een onderzoek verricht en beoordeeld dat de weg onveilig is. Veilig Verkeer Nederland heeft het rapport van Vermeer beoordeeld en zelf een quickscan uitgevoerd en beoordeeld dat de weg niet veilig is Een politierapport van politie Amstelland geeft in een onderzoek in opdracht van de gemeente aan te twijfelen aan de gegevens van de gemeente en zegt dat de weg bij openstelling onveilig is. Omliggende bedrijven hebben de wethouder aangeschreven dat de situatie nu al zeer gevaarlijk is. Wanneer wordt de gemeente eens wakker? Stop met deze onzin.