Het was zijn vuurdoop in de gemeenteraad. De nieuwe wethouder Tom Verlaan (CDA) mocht voor het eerst in de raadzaal een paar minuten officieel het woord voeren. Over Schiphol. En zowaar, het klonk veelbelovend.
Veelbelovend in elk geval voor wie last heeft van het vliegtuiglawaai boven Aalsmeer of zich er zorgen over maakt. Of liever: méér belovend dan de afgelopen jaren. Wat zei de wethouder? Dat Aalsmeer af en toe zal mogen meepraten aan de Alderstafel, het belangrijkste platform voor Schiphol-aangelegenheden.
Toezegging
“Als er specifieke onderwerpen zijn die een gemeente aangaan, zal die in dat incidentele geval direct aan de Alderstafel kunnen aanschuiven,” zei Verlaan. Deze nieuwe constructie is “in principe gehonoreerd aan de Alderstafel.” Al moet het volgens hem nog wel praktisch worden “ingevuld”. Het klonk de raadsleden al als muziek in de oren.
De wethouder had deze “toezegging” gekregen van de Noord-Hollandse gedeputeerde Tjeerd Talsma, die voorzitter is van BRS (Bestuurlijke Regie Schiphol). Dat is het brede bestuurlijke overlegorgaan voor Schiphol, dat aan de Alderstafel is vertegenwoordigd met twee provincies en zes gemeenten.
Vaste vervanger
Een van die gemeenten is Amstelveen, dat tot nu toe evenmin als Aalsmeer aan de Schiphol-onderhandeltafel zat. En Amstelveen, zo betoogde Verlaan, trekt voortaan samen met Uithoorn en Aalsmeer op, “om zo goed mogelijk vooral ook onze belangen te verdedigen.”
Zijn college-wethouder Maaike Veeningen (D66) van Amstelveen wordt de vaste representant van de drie gemeenten aan de Alderstafel. “De kans is erg groot dat ik de vaste vervanging word als zij verhinderd is,” meldde Verlaan.
Appèl op B&W
Het nieuwe college van B&W, zo probeerde de wethouder van Schiphol-zaken duidelijk te maken, wil in elk geval keihard aan de slag om “de Aalsmeerse belangen” onder de aandacht te brengen van personen en partijen die ertoe doen. Dat zal ook moeten, want “als het aan de luchtvaart ligt, gaan we er hier niet op vooruit.”
In een reactie herhaalde Dirk van der Zwaag van de VVD nog maar eens wat vele raadsleden vóór hem hebben geroepen. “Het is jammer dat we niet zelf aan de Alderstafel zitten. Ik doe dan ook een appèl op B&W om er alles aan te doen dat voor elkaar te krijgen. Want de belangen van Aalsmeer zijn heel groot,” aldus het liberale raadslid.
Meer vliegherrie
Feit is dat de vlieghinder sinds eind vorig jaar is toegenomen. De voorganger van Verlaan, Rik Rolleman (PACT), had dat op diverse wijkoverleggen begin dit jaar duidelijk van bewoners kunnen oppikken. Hij was zelf ook wel “een beetje boos” geworden om de extra overlast.
Die was te wijten aan een nieuw gehanteerd systeem, dat “beter” voldoet dan het oude. “Want er zijn 15% minder ernstig gehinderden. Alleen niet bij ons,” lichtte Rolleman in Nieuw Oosteinde toe.
Naar Den Haag
“Als we niet aan de Alderstafel komen, treed ik naar voren en ga ik voorop naar Den Haag,” voegde hij er in De Mikado in een overmoedige bui aan toe. Oftewel, Rik Rolleman waarschuwt Den Haag nog één keer.
Maar… hij is, vier maanden later, geen wethouder meer. Verlaan liet zich een week geleden wijselijk nog niet tot een stoere uitspraak verleiden.
Foto boven: wethouder Tom Verlaan. (foto's archief AV)
6 reacties
Voor de record, ik heb de gemeenteraad en het bestuur van Aalsmeer informatie toegestuurd n.a.v. de heel nuttige informatie van dhr. Lutgerhorst.
Aan Rob Lutgerhorst.
Heel attent uw mail en ik hoop dat velen gehoor geven aan uw oproep. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen, dat ik nooit een klacht heb ingediend bij BAS. Wel een aantal keren bij de voorloper van BAS, maar ik ben gestopt met het indienen van klachten, daar het mijn leven te veel gaat beheersen. Je gaat dan extra opletten: moet ik nu klagen of niet? Het resultaat is dat ik mij dan extra ga ergeren aan het vlieggeluid.
Graag een reactie op Jan Daalman en Jan Tas,
Jan D zegt: maar BAS is dan ook een kindje van moederorganisaties – Schiphol, Luchtverkeersleiding en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Dan weet je gelijk waarom het bij registreren blijft.
Ik zeg: melden en registratie heeft zeker zin omdat in opdracht van de Alderstafel een werkgroep bezig is de overlast van de zogenaamde Zuidhoek (Aalsmeer, Amstelveen en Uithoorn) in kaart te brengen. De werkgroep moet direct na de zomervakantie een rapport uitbrengen en aanbevelingen doen.
In deze werkgroep zitten ook ambtenaren van deze gemeenten alsmede vertegenwoordigers van bewoners die door de colleges B & W zijn benoemd. Ik ben kort geleden gevraagd deel te nemen aan deze werkgroep namens de VGP, een koepelorganisatie voor bewonersvertegenwoordigingen die zich willen inzetten voor het begrenzen van de groei van de luchthaven Schiphol in het dichtstbevolkte deel van Nederland en het terugdringen van vermijdbare vlieghinder.
Mijn advies: juist nu de overlast melden bij BAS (telefoonnummer 020-601 55 55 of de website http:\www.bezoekbas.nl).
Klagen heeft geen zin.
Een burenruzie, een feest met te veel herrie, bouwbedrijven die de openbare weg vastzetten, hangjongeren, een hond zonder riem, muziek die te hard staat, water dat vervuild wordt, een brommer zonder uitlaat, een verbouwing die uit de hand loopt, noem het maar op. Wij als burgers kunnen altijd met onze overheid contact opnemen en die gaat dan handhaven en bekeuringen uitdelen vanwege de overlast. Toch?
Alleen geldt dat niet voor vlieglawaai en verbouwingen op Schiphol. Of zoals BAS (ons eigen Bewoners Aanspreekpunt Schiphol) het verwoordt in een mail: “Omwonenden die Bas bellen of mailen met een klacht, denken of verwachten soms dat Bas direct iets aan hun klacht kan doen. Dat kan Bas echter niet.” Zo ben ik ooit eens naar het politiebureau gegaan om aangifte te doen vanwege de herrie. Ze hebben me alleen maar heel vreemd aangekeken. Tja…
Eigenlijk is het de taak van BAS om ons bewoners tijdig te informeren over de overlast. Nou, dat klopt ook elke keer. Maar BAS is dan ook een kindje van moederorganisaties – Schiphol, Luchtverkeersleiding en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Dan weet je gelijk waarom het bij registreren blijft. In Aalsmeer weten ze dat al veel langer dan in Uithoorn. Ons bestuur en onze gemeenteraad doet er daarom al heel lang niets aan. Ja, desnoods een ballontje hier en een ballonnetje daar, dat dan weer wel. En dan Alders een keer uitnodigen die dan boos weer weggaat omdat er niemand luistert naar zijn gebakken lucht.
Wij hebben onze les wel geleerd. Het is economie, economie en economie terwijl het Ecologie, Economie en Emotie zou kunnen zijn. Nu wordt onze ecologie zo’n geweld aangedaan dat dit veel emoties oplevert, zeker als een paar weken achter elkaar je nachtrust erbij inschiet. Ik word er heel sacherijnig van. Het is Meer, Meer en nog Meer! U weet wel die Crisismaker en het betekent ook meer en meer lawaai en zo erg als de afgelopen periode heb ik in 57 jaar nog niet meegemaakt.
BAS zegt dat klagen wel zin heeft, want dan is in beeld wat er voor hinder wordt ervaren. Ja zeg, ondertussen gaat mijn gezondheid eraan, maar dat is dan wel weer mooi in kaart gebracht. Er is één partij die er iets aan kan doen en dat is de Tweede Kamer. Onze vertegenwoordigers, zou je toch denken. In Groningen weten ze nu ook hoe die vlag erbij staat.
Tja, Leefbaarheid telt, zegt onze overheid op de site van Leefomgeving Schiphol. Nou, ik heb nieuws voor u. Wij zijn uitgeteld!! Op een keer is het genoeg! Gewoon ’s nacht sluiten dat vliegveld. Er zijn genoeg voorbeelden
Ach, wat een gedoe zeg. Ik heb er juist geen problemen mee, het is goed voor de algehele economie in Aalsmeer en omstreken. Denken we daar wel eens aan? En hoe gaan we op vakantie? Nee sorry, laat lekker vliegen… ik verdien er ook m’n boterham mee!!
In het verleden is Aalsmeer ook vertegenwoordigd door Amstelveen; er moesten 80.000 extra vluchten verdeeld worden rondom Schiphol. Amstelveen kreeg nul en Aalsmeer 20.000 extra vluchten.
Ik bedoel maar, een gewaarschuwd mens telt voor twee.