
Diezelfde machteloosheid kwam aan het licht tijdens afgelopen raadsvergadering op 8 december. Een paar vragen van PACT-raadslid Rolleman aan Schipholwethouder Van Duijn toonde aan dat er in al die jaren niets is veranderd. De luchthaven blijft groeien en vraagt net als de oude Waterwolf het Haarlemmermeer om meer en meer van Aalsmeer. Om te beginnen met de uitbreiding van het aantal nachtvluchten van 29000 naar 32000.

De grootste zorg komt echter voort uit het geplande onderhoud aan de Kaagbaan. Deze baan gaat er helemaal uit en wordt opnieuw aangelegd. Dat gaat als alles goed verloopt zeker tien weken duren. Het betekent dat Aalsmeer in de maanden maart, april en mei een doorkijkje krijgt naar de toekomst met al die groeiscenario’s die nu de ronde doen. Een gesloten Kaagbaan betekent simpelweg dat de Zwanenburgbaan en de Aalsmeerbaan zeer intensief gebruikt gaan worden.
Dag en nacht hinder dus en uit de antwoorden van de wethouder bleek dat die extra hinder niet gecompenseerd gaat worden. Het wordt niet extra stil na dat onderhoud. Het betekent dat veel Aalsmeerders in de Schipshel terecht komen wat overlast betreft. Vroeger was dat de noordoostelijke hoek van het Haarlemmermeer waar schepen strandden, ook wel de scheepshel genaamd en nu de basis voor de naam Schiphol.

De wethouder had er twee reacties op. Wat de groeiscenario’s betreft wil Van Duijn een actieagenda gaan opstellen samen met de raad en bewoners van Aalsmeer. Hij verwees daarbij wel naar de afspraken die aan de Alderstafel zijn gemaakt over de zogenaamde 50/50 regeling. 50 Procent groei moet ook 50 procent milieuwinst betekenen. Wat dat betekent werd deze avond niet duidelijk. “Schiphol kan niet zo maar groeien,” zei Van Duijn letterlijk.
Verder trok de wethouder de rekenmethode in twijfel die wordt gehanteerd om de geluidseffecten te berekenen voor nieuwe start- en landingsprocedures. Het is namelijk een andere methode dan die in de rest van de wereld wordt gebruikt. Van Duijn gaf aan dat hij heeft gezegd dat hij de effecten in kaart wil zien ook op basis van die andere rekenmethode. Of dat gaat gebeuren werd ook niet duidelijk.
Veiligheid gaat voor
Bij slecht zicht krijgt de Aalsmeerbaan 5000 starts en 1000 landingen extra te verwerken. Rolleman wilde weten hoe het college daar over denkt. Het antwoord was duidelijk. Veiligheid gaat wat deze wethouder betreft boven alles. “Hinderbeperking dat is wat ons betreft de prioriteit van dit college. Kijk, in de lucht kunnen we weinig bereiken dat zie je ook aan alle voorstellen in de Omgevingsraad Schiphol. En ja, u mag er van uit gaan dat ik aankaart dat de overlast weer op Aalsmeer neerkomt. Daarom zal ik de Schipholdirectie uitnodigen om in een sessie uit te leggen hoe dat zit met die veiligheid en dat geldt ook voor dat onderhoud aan de Kaagbaan.”

Tekst Jan Daalman
Foto's: (boven) illustratief hoe Aalsmeer als 'klein duimpje' het opneemt tegen 'reus' Schiphol, een opstijgende Airbus A360, Robbert-Jan van Duijn afgelopen donderdag in een onderonsje met collega wethouder Gertjan van der Hoeven en portret Rik Rolleman (foto's archief AV en Arjen Vos)
(advertentie)

62
3 reacties
Beste Rik en Erik, Mooi gesproken. Maar kaart dit ook aan bij jullie D66 en VVD vertegenwoordigers in Den Haag, Provincie NH, Provincie ZH en Haarlemmermeer. Hopelijk krijgen zij dan wat meer aandacht voor de mensen in de omgeving van Schiphol.
@ erik abbenhues zo kan ik er nog wel een paar aan toevoegen meer Schipholparkeren voor vakantiegangers Aalsmeer belast , meer woningen voor tijdelijke migranten Aalsmeer belast , meer woningen voor mensen uit de stad Aalsmeer belast , en het fijnstof krijgen we er gratis bij niemand in de Raad die daar vragen over stelt.
Volledig eens met Rick Rolleman. Onderhoud aan de Kaagbaan? Aalsmeer extra belast. Lage wolkenbasis? Aalsmeer extra belast. Meer vluchten op Scvhiphol? Aalsmeer extra belast. Het evenwicht is volledig zoek. Extra geld uit het Schiphol potje voor de Oude veiling lost dit probleem niet echt op!