Keiharde campagne: Wie brengt jou thuis vannacht?

Wie brengt jou thuis vannacht? Alcohol en verkeer: niet doen!! Dat is een door wijkagent Erik van den Brun van Aalsmeer-Centrum en 'gewoon burger' Frank Klaassen spontaan opgezette actie om jongeren in deze feestdagentijd te wijzen op het gevaar van alcohol in het verkeer.

Want niet alleen kerst en nieuwjaar komen eraan, ook de lokaal befaamde Laatste Werkdag, ditmaal op dinsdag 30 december. Met name op die door en door Aalsmeerse feestdag – voor de horeca een van de beste dagen in het jaar, zo niet dé omzettopper – vloeit de drank onvoorstelbaar rijkelijk, en is een waarschuwing wel op zijn plaats.

De clou van de keiharde campagne is helder. De uiterste consequentie als je te veel drank op hebt en je in het verkeer begeeft, is dat je dat met de dood moet bekopen. Het plastische beeld op de Aalsmeerse foto is door Klaassen opgepikt in Schotland, waar de politieafdeling Ayrshire eerder deze maand het campagne-idee lanceerde.

Krachtige boodschap
“De boodschap is krachtig en zet mensen aan het denken,” weet Van den Brun. Hij en Klaassen wisten snel mensen warm te krijgen om iets mee in scène te zetten. Want behalve een politiewagen was er meer nodig: een taxi, een ambulance, een lijkwagen en een fotograaf.

Hun plan was de actie breder uit te rollen. Dat was echter onmogelijk op een zo korte termijn, vlak voor de feestdagen. “Maar de politievoorlichting staat erachter,” meldt Van den Brun. “Ze vinden het een topidee en ook geweldig dat wij ermee aan de slag zijn gegaan.”

Reacties overweldigend
De reacties uit het hele land sinds de lancering op 17 december zijn volgens Erik van den Brun overweldigend geweest. Op de Facebook-pagina 112Vandaag heeft het bericht over de Aalsmeerse actie inmiddels bijna 19.000 likes. Er staan ruim 1000 reacties op en het is bijna 7000 gedeeld. “Ik hoop dat het later een landelijke campagne wordt. Dat zou best kunnen als ik zie wat het nu al betekent,” aldus de wijkagent.

En juicht de Schotse politie, die op de hoogte is gesteld, het toe dat Aalsmeer haar idee heeft overgenomen en een eigen invulling heeft gegeven? Jazeker! “DRINK DRIVE CAMPAIGN GOES GLOBAL,” noteerde de afdeling Ayrshire dit weekend blij op Facebook. Oftewel, de alcoholcampagne gaat de wereld over.

Foto's: boven de campagnefoto, gemaakt door Kick Spaargaren; op de andere foto Erik van den Brun (links) en Frank Klaassen.

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin