Vandaag introduceert AalsmeerVandaag een nieuwe columnist, Rinus Zuidervaart. Hij is cliënt van Dagbesteding Heliomare aan de Zwarteweg. Hier zijn eerste bijdrage.
Onderbroek
Op een ongelegen moment op de verkeerde plek gaat mijn mobiele telefoon over. Dit komt niet zo heel vaak voor, dus zo geroutineerd mogelijk probeer ik het groene telefoontje aan te raken. Op het venster staat dat de afzender onbekend is.
Iemand aan de andere kant steekt rap van wal. Slechts een klein aantal woorden pik ik op. Quiz meegedaan, prijs gewonnen en onderbroek. Ik mag kiezen uit een kwaliteitspectrum variërend van Sloggi tot Björn Borg. Nou doe die laatste maar. Wat voor onderbroekmaat heeft u? Die laatste zin herhaal ik zachtjes met net wat te veel verbaasde gezichten om me heen. “Doe maar een paar keer X en dan een L.”
Gefeliciteerd
Ik word nogmaals gefeliciteeerd. Uw prijs wordt zo spoedig mogelijk naar uw huisadres gestuurd. Het thuisfront was niet enthousiast Ik zag nog geen beren op de weg. Alleen een kekke Björn Borg, waarboven met de goede voornemens van het nieuwe jaar een wasbordje prijkte…
Op een vrijdag belde een meneer van de post aan bij de voordeur. Het pakje was net te groot voor onze brievenbus. Inderdaad onhandige afmeting. Om even een beeld te krijgen: zes van deze doosjes op elkaar kunnen zo min of meer doorgaan voor een schoenendoos. Dat je als volwassen man zo blij kunt zijn met een pakje waarvan je de inhoud al kent.
Stijgende verbazing
Eerst scheurde ik de envelop van het karton. Met stijgende verbazing las ik de eerste regel: 'Hartelijk dank voor uw bestelling van dit kwaliteitsproduct. U hebt hiermee echt een goede keuze gemaakt. Zonder opzegging van deze overeenkomst gaan we er vanuit dat we u over twee maanden wederom blij kunnen maken met een ander kledingstuk uit ons brede assortiment.’
Wat is hier aan de hand? Bestelling? Overeenkomst? Dit is geen cadeau! De kleurloze onderbroek was nog maar kort uit de verpakking toen ik na lang zoeken en keuzemenu’s (‘tik nu uw klantnummer in’) iemand aan de lijn kreeg aan wie ik haarfijn kon uitleggen geen prijs te stellen op deze praktijken en dat Radar's koude douche op een kier staat. Het goedkoop ingehuurde telefoonvulsel was niet onder de indruk.
Griezels
Ondertussen zat ik met een vormloze onderbroek op schoot waarmee ik als door vogelpest besmet omging. Een antwoordnummer wilde ik van deze griezels, want ik ga niet zelf betalen voor de retourzending.
Met antwoordnummer en iets dikker pakketje ronkte ik met scootmobiel plus oudpapier in een stevige wind richting papierbak en brievenbus. Eén windvlaag deed een groot deel van de kranten, folders en mijn pakketje op de stoep belanden. Een vrouw met hoofddooekje hielp me ongevraagd. Ze duwde de hele handel in mijn Jumbotas De onderbroek onderop.
Advies
Nu naar de brievenbus. ‘In verband met het voorkomen van vuurwerkschade in de brievenbus adviseren wij u uw post te brengen naar het dichtstbijzijnde kantoor.’ Op de drempel van 2015. Antartica is wel een tour met één accu. Met rode vlekken en onverantwoord kloppende halsvaten nam ik het pakketje weer mee naar huis. Grom, grom.
Op de dagbesteding waar ik vier dagen per week kom, is een kantoor met secretaresse die wel raad wist met mijn onderbroek…
Rinus Zuidervaart is volgens eigen zeggen “parttime inwoner van deze fraaie gemeente”. Wekelijks vier dagen cliënt van Dagbesteding Heliomare aan de Zwarteweg. Liep hersenletsel op in 2005, waardoor hij “plotsklaps een beperkte medemens” werd. Na deze grote optater toch draad weer opgepakt. Vermaakt zich onder meer met schrijven, van al dan niet waar gebeurde, kleine belevenissen.
2 reacties
TROTS op ‘onze’ Rinus dat hij nu ook al in ‘AalsmeerVandaag’ staat met zijn leuke z.k.v.tjes! (zeer korte verhaaltjes :)) Erg leuk voor je, Rinus… let op mijn woorden… dit zijn je eerste stappen naar… beroemdheid!! 🙂
Met een grijns op mijn gezicht gelezen. Zo herkenbaar!!