Marco van Zijverden: ‘Succes dankzij goede strategie, visie en juiste mensen’

Door: Leni Paul. Toen Marco van Zijverden, net achttien jaar oud, glansrijk slaagde voor  zijn Atheneum aan het Hermann Wesselink College, kwam uiteraard zijn toekomst ter sprake. Opgegroeid in een gezin van hardwerkende ouders in de bloemenwereld raadden beiden hem af om voor een loopbaan in de florale handel te kiezen. “Ga liever medicijnen of rechten studeren,” zo luidde hun advies.

Maar het werden toch de bloemen en de planten. Sinds 1 januari is de nu 58-jarige Aalsmeerder ‘met pensioen’, al is dit een woord dat je, na een uitgebreid en plezierig gesprek in zijn nieuwe werkkamer, niet snel op de opgewekte ondernemer zal plakken. Als voorzitter van de Raad van Advies blijft Van Zijverden bij de Dutch Flower Group betrokken en heeft hij zich sinds enkele weken in een smaakvol ingericht kantoor gevestigd, vlak bij de ingang van het mooie pand tegenover Royal Flora Holland.We blikken met hem terug op zijn glansrijke loopbaan in het bedrijf dat wereldwijd uitbreidde, hem mondiaal bekend maakte en er toe leidde dat momenteel 33 bedrijven onder de Dutch Flower Group vallen.

Hoekje in de CAV
Terug naar de beginjaren waarin de Aalsmeerse kwekerszoon Klaas van Zijverden, vader van Marco, al  op jonge leeftijd in een bescheiden hoekje in de toenmalige CAV zijn bloemenhandel begon. Vader Klaas, die in 2002 plotseling overleed, was een voorbeeld van noeste arbeid en zuinig leven voor Marco en zijn broer en zus. “Maar voor mezelf zag ik geen toekomst in de bloemen, althans in die jaren niet. Ik was op het HWC een nog jonge leerling en ik ben daarna bedrijfskunde gaan studeren in Nijenrode, waar ik ook een van de jongere studenten was. En daarna heb ik een studie bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit gedaan.”

Leren van je fouten
Ging in die jaren het handelsbloed,dat je, nu terugkijkend op je carrière, duidelijk wel bezit, al prikkelen? “Ja, toch wel. Nog op Nijenrode besloot ik bijvoorbeeld met een medestudent kerstbomen te gaan verkopen. We reden in een vrachtauto van OZ naar Brabant, kochten daar 600 bomen en wilden die langs de deur gaan verkopen. Maar, al snel werden we door de lokale politie betrapt, we hadden geen ventvergunning en daar zit je dan met je bomen. Ik heb toen vrienden, familieleden en kennissen gebeld en uiteindelijk zijn we die bomen wel kwijtgeraakt. Ja, je maakt fouten, dat is niet erg, maar je moet er wel van leren. En nooit in paniek raken. Dat heb ik mezelf altijd voorgehouden. Later, op de Erasmus Universiteit heb ik ook nog eens in de kersttijd een handel in kerststukjes opgezet. Die heb ik toen via OZ op de VBA-klokken geveild en daarnaast via directe verkoop goed verkocht. Zo konden we onze jaarlijkse wintersportvakantie betalen.”

Spaarzaam
Als een leidraad valt die middag vaak een trefwoord en dat is spaarzaamheid. “Mijn ouders waren altijd spaarzaam en gooiden het geld niet over de balk. Die eigenschap heb ik ook wel.” Al tijdens zijn studietijd kwam Marco in de gelegenheid met de echte zakenwereld kennis te maken. “Ik kreeg de kans mee te gaan op het Holland Trade Ship, een groot schip dat wereldwijd het Nederlandse bedrijfsleven zou gaan presenteren. Helaas is het schip nooit gaan varen omdat de financiën niet rond kwamen. In die tijd kwam ik in contact met een medewerker van OZ Import uit Zimbabwe. We hebben toen subsidie in Den Haag aangevraagd en gekregen en zo kon ik in Harare terecht om er een haalbaarheidsonderzoek te gaan doen naar bloemenexport vanuit Zimbabwe naar Nederland. Op dit onderzoek ben ik succesvol afgestudeerd aan  de Erasmus en de import vanuit Zimbabwe  heeft zich prima ontwikkeld. Midden jaren ’90 zijn we in Harare samen met een lokale partner een exportbedrijf gestart en weet je dat dat bedrijf, Zimflex, nog steeds bestaat ondanks de moeilijke situatie in Zimbabwe?”

Je had dus eigenlijk al in je studiejaren dankzij je vader daadwerkelijk met de bloemenhandel kennis gemaakt? “Ja, want na Zimbabwe vroeg OZ Export,het familiebedrijf dus, een reorganisatieplan te maken. De enorme daling van de dollar zorgde voor een zorgelijke situatie bij OZ. Na het plan aan mijn vader gepresenteerd te hebben zei hij, prima, maar wil je het zelf ook gaan uitvoeren? Zo gevraagd, zo gedaan. Ik werd mede-directeur van OZ en kreeg de gelegenheid om OZ in 1993 over te nemen.”

Crescendo
Het baarde opzien in de bloemenwereld toen in 1999 de OZ Group en de Van Duijn Groep uit Naaldwijk tot een fusie besloten en verder zouden gaan onder de naam Dutch Flower Group (DFG). De twee familiebedrijven vormden samen een sterke onderneming die gezamenlijk de volledige sierteeltsector beleverde.

The rest is silence zou men kunnen zeggen. Maar ‘silence’ is er nooit geweest in de steeds uitbreidende onderneming. Sinds premier Balkenende in 2007 de nieuwbouw  van OZ Export, onderdeel van de Dutch Flower Group opende, breidde het bedrijf zich succesvol uit en ook voor dat jaar ging het al steeds crescendo door het overnemen van andere exportondernemingen. Momenteel scharen 33 bedrijven in twaalf landen zich wereldwijd onder de DFG Group en zijn er vele memorabele hoogtepunten te noemen waaruit het succesvol opereren van het bedrijf blijkt. De vraag op wat nou de sleutel van het succes is van de onderneming met een miljardenomzet wordt beantwoord met: “Een goede strategie en visie en de juiste mensen op elk niveau. Ik ben een heel sociaal mens maar als mensen niet goed functioneren moeten we toch afscheid van elkaar nemen. Dat is sociaal naar de mensen die wel goed presteren.”

Onderscheidingen
De erelijst van de onderneming is indrukwekkend. Om slechts een greep hieruit te doen: de Anglo Dutch Award for Enterprise van de Ned.-Britse Kamer van Koophandel, eerste plaats in de Hillenraad in 2005, 2006 en 2007, winnaar Tuinbouw Ondernemersprijs 2008 en Ondernemer van het Jaarprijs in 2011. Entrepreneur of the Year en Beste familiebedrijf van Nederland. Ter gelegenheid van het eeuwfeest van Royal Flora Holland in 2011 werd de ondernemer aan koningin Beatrix  voorgesteld. En dan was er op 14 december jongstleden de eervolle onderscheiding, uitgereikt in aanwezigheid van burgemeester Guido Oude Kotte van Aalsmeer, waarna Marco zich Officier in de Orde Van Oranje Nassau mag noemen. “Dat was een enorme verrassing en daar ben ik best wel trots op. Ik kreeg de onderscheiding hier in kantoor uitgereikt. In verband met covid mocht mijn vrouw het lintje opspelden. Heel bijzonder.”

Bereisde Roel aan de Poel
Als je één inwoner van Aalsmeer een ‘bereisde Roel’ zou kunnen noemen is dat Marco van Zijverden. Geboren in Aalsmeer, na de lagere school in Kudelstaart naar de middelbare school in Amstelveen, studeren in Breukelen en Rotterdam doorkruiste hij daarna een groot deel van de wereld. En toch bleef hij altijd wonen in Aalsmeer.

“Ja en ik ben ook niet van plan te verhuizen. Ik woon sinds enkele jaren op een schitterende plek aan de Poel, in een in 1927 door de Aalsmeerse architect Maarse gebouwd huis waarin deze zelf ging wonen. Wij zijn de derde bewoners van dit fijne huis. Ik blijf Aalsmeerder, zet me ook graag in voor  bepaalde evenementen zoals het jaarlijkse spektakel Vuur en Licht. Ik zat jarenlang in het bestuur van de de VGB, de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijproducten. Ook ben ik coach bij NL Groeit, een groep ervaren ondernemers die jonge ondernemers verder op weg helpen in hun persoonlijke ontwikkeling op zakelijk gebied. Momenteel help ik een jonge ondernemer met een Nederlandse theekwekerij, een groothandel in de vis en een ondernemer die een online platform heeft met alles voor de motorrijder. Verder zwem ik graag in de Westeinder, doe aan golfen, fietsen en skiën (op mijn vraag) Misschien nog een functie in de politiek? Nou nee, daar ben ik niet direct bij betrokken. Dat zou me allemaal te lang duren.”

Brexitzorgen
Dat de coronacrisis niet ongemerkt aan de Dutch Flower Group voorbij ging ligt voor de hand. “En dan de Brexit. Daar hebben we, net als veel andere bedrijven en met name zij die naar Engeland, Ierland en Colombia exporteren, best zorgen over gehad. We zullen moeten zien hoe het na de Brexit allemaal gaat verlopen. We hebben 3000 vaste medewerker en 1600 uitzendkrachten.”

Een nieuwe CEO, afkomstig van Ahold staat nu aan het roer. Marco van Zijverden blijft als voorzitter van de Raad van Advies verbonden aan de DFG Group. “Het is de bedoeling dat ik hier nog drie dagen per week aanwezig zal zijn en ik verantwoordelijk ben voor de Afrikaanse bedrijven en voor ons luchtvaartbedrijf Airflo en samen met Jan van Dam voor ons bedrijf.”

DGF-park
En dan lokt er ook nog je functie in de adviesraad bloemen en planten van de zevende Floriade die van 14 april tot 20 september 2022 in Almere zal plaats vinden. “Ik zie echt naar die functie uit. Het thema van deze Floriade is Growing Green Cities. Een groene leefomgeving, daar wil ik me echt voor inzetten. Dat is ook de uitdaging voor de toekomst. Wat dat betreft heb ik ook nog een grote wens voor Aalsmeer. Ik zou heel graag zien dat er ergens in de gemeente een DFG-park wordt aangelegd. Daar wil ik met plezier over nadenken en aan meewerken.”

Foto’s Arjen Vos

Lees vorig bericht

Foto 327: verzin en win

Lees volgend bericht

Stil op straat


Plaats reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *