‘Leraar dat word je niet, dat ben je’

Sinds dit schooljaar heeft OBS Kudelstaart een nieuwe directeur, Mark van Leeuwen. Wie is hij en wat zijn zijn ideeën voor de Kudelstaartse openbare basisschool en het onderwijs in het algemeen?

De nu zestigjarige Mark blikt terug op zijn jeugd en zijn carrière in het onderwijs. ”Ik bracht mijn kinderjaren liever buiten voetballend door dan zittend in de schoolbanken. Veel lol maken met vrienden, daar ging het voor mij toen om. Toen het besef kwam dat ik ook geld moest gaan verdienen om leuke dingen te kunnen blijven doen ben ik op zaterdagen gaan werken. Onder andere op de veiling.

Vanaf minuut één enthousiast
Toch realiseerde de van oorsprong ‘Buurter’ zich dat dit ook niet iets voor hem was en heeft hij de Openbare MAVO doorlopen. Daar heeft de schooldecaan hem gewezen op een open dag van de lerarenopleiding (toen nog kweekschool) in Haarlem en vanaf minuut één was hij enthousiast. Hij volgde de Rijks Pedagogische Academie aan de Leidsevaart. “Een geweldige tijd en ook de stages vond ik fantastisch.”

Na het afstuderen was er niet veel werk en begon hij met invallen op verschillende scholen. Later kwam hij terecht op een klein schooltje in Lisserbroek, OBS De Zilvermeeuw. “Ik heb daar in de achttien jaar dat ik daar gewerkt heb een mooie tijd gehad. Ik stond voor de groepen zeven en acht met kleine klasjes. Ik heb veel geleerd van mijn collega’s en de directie, die ik nog regelmatig zie.”

Scholen gericht op inhoud en thema
Mark heeft bewust gekozen voor het openbaar onderwijs. “Ik sta helemaal achter dit principe. Iedereen heeft recht op goed onderwijs en ik vind het zo jammer dat we verschil in scholen moeten hebben in Nederland. De maatschappij wil gelijkheid voor iedereen, waarom dan verschillende scholen met geloofsovertuigingen. Waarom niet gewoon één school?

Begin met die gelijkheid bij de kinderen. Ik respecteer ieder z’n keuze, maar maak scholen voor alle groeperingen maar dan niet op geloof maar meer gericht op inhoud, type onderwijs en thema. Bijvoorbeeld Daltononderwijs of Montessori. Het zou zo maar kunnen zijn dat voor twee kinderen uit één gezin voor het ene kind een ander type onderwijs (klassikaal, thematisch of meer verantwoordelijkheid en zelfstandigheid) beter past dan voor het andere kind.

Alleen als schooldirecteur naar Aalsmeer
De enthousiaste schooldirecteur kocht zijn eerste huis in Kudelstaart, maar sinds vijftien jaar woont hij landelijk in Leimuiden. Een van zijn grote hobby’s is koeien schilderen maar zeker ook handbal. Als trainer, coach en trouwe supporter bij FIQAS Aalsmeer waar hij al heel lang oud OBS-leraar Wim de Boef van kent. “Steeds werd door Wim aan mij gevraagd wanneer ik voor de klas kwam staan in Aalsmeer en Lisserbroek achter me zou laten. Toen ik op een zaterdag de grap maakte dat ik alleen als schooldirecteur naar mijn geboortedorp kwam, zat ik maandag bij OBS-directeur Jan van Veen aan tafel. Wim was voortvarend aan het werk gegaan.”

Jan werd één van Marks mentoren en is toen de opleiding tot schoolleider gaan volgen. “Stiekem keek ik altijd een beetje op tegen Jan en kon me vinden in zijn aanpak. Ik kon alles tegen hem zeggen, heb veel van hem geleerd en we kregen een goede band. Ik kon toen als directeur aan de slag bij OBS de Zuidooster en greep die kans met beide handen aan. Ook daar heb ik een fantastische tijd gehad.”

Moeilijk afscheid Zuidooster
Toen Jan van Veen in 2014 door zijn pensioengerechtigde leeftijd in Kudelstaart ging stoppen, heeft Mark bewust zijn plaats niet overgenomen. “Het was te vroeg om ja te zeggen en om nou het plekje van mijn mentor over te nemen voelde niet goed. Maar toen Karin Penne mij vorig jaar vroeg of ik toch niet wilde overstappen, vond ik de tijd rijp hiervoor. Ik ben inmiddels zestig en na vijftien jaar Zuidooster was ik toe aan een nieuwe uitdaging. Ik wilde voorkomen dat ik op de automatische piloot zou gaan staan.”

Het afscheid op de school in Aalsmeer Oost vond hij moeilijk. “Als nieuwe school waren we flink gegroeid en samen met het team waar ik een goede band mee had, hebben we veel bereikt. Dat laat je toch achter. Al vertrouw ik er volledig op dat ze deze goede weg blijven volgen. Er is sowieso nog veel onderling contact.”  

Warmte en sociale aspect
Wat hem direct opviel aan OBS Kudelstaart is de warmte en het sociale aspect op alle lagen. Bij de collega’s, de kinderen, maar ook onderling met de ouders. “De eerste periode heb ik gebruikt voor de opbouw van de vertrouwensband. De school had een wat roerige tijd achter de rug door de wisselingen in de directie. Ik hecht veel waarde aan samenwerking, vooral ook met de ouders. Die zie ik meer als partners, want we zijn er tenslotte voor hun kinderen. Het vertrouwen en de samenwerking moet groeien.

Daarbij vind ik eerlijkheid en een open gesprek met elkaar aangaan belangrijk en ben daartoe altijd bereid, ook met het team en de kinderen. Overigens ook met andere scholen en zeker met onze buurschool De Antoniusschool. Ik hecht veel waarde aan een goede verstandhouding en samenwerking waar dat mogelijk is. We willen allemaal de kinderen optimaal ontwikkelen en ze een ideale schooltijd meegeven.” Zijn deur staat altijd open en iedereen is welkom voor een gesprek of het maken van een afspraak. “Liever tien keer teveel in gesprek, dan één keer te weinig.”

Ander punt wat hij belangrijk vindt is, zoals eerder aangegeven, het sociale aspect. “We krijgen binnenkort een presentatie over het programma ‘Vreedzame School’ met een sterk antipest protocol. Dat had ik ook ingevoerd bij De Zuidooster. We krijgen ook een presentatie van KIVA en willen kijken welk programma het beste bij ons past. Ik ben ervan overtuigd dat een goed pedagogisch klimaat en het welzijn van kinderen essentieel zijn waardoor de schoolprestaties van de kinderen toenemen.”

Rooskleurige toekomst
“Op de OBS werken goede leerkrachten. Ik ben onder de indruk van de kwaliteit van de leraren. Ik probeer hun talenten en kennis te bundelen en met elkaar hier een goede richting aan te geven.” Hij vergelijkt het altijd met sport. “Als er goede voetballers op een veld staan, maar er geen samenwerking is en het geen team is, dan presteer je niet. Voor iedereen in het team geldt dat we met elkaar voortdurend moeten werken aan de kwaliteit van ons onderwijs. Onszelf altijd blijven bijscholen en werken aan een goede samenwerking met alle betrokkenen. Leerkracht is een prachtig vak. Een vak om trots op te zijn. ‘Leerkracht dat word je niet, dat ben je’. We willen een school zijn waar goed onderwijs wordt geboden, maar ook waar leerkrachten, kinderen en ouders zich prettig voelen en graag komen. Gezien de motivatie en het enthousiasme van goede leerkrachten en het aantal ouders dat zich inzet voor de school heb ik alle vertrouwen in de toekomst. De toekomst voor mij persoonlijk hier, maar zeker ook voor de school zie ik zeer rooskleurig in.”

Tekst: Ilse Zethof, foto's Arjen Vos

(advertentie)

 

 

Eén reactie

  1. als je uit een rood nest komt, zal je nooit vergeten waar je vandaan komt. complimenten voor dit artikel ilse, jij bent al net zo sociaal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *




banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin