‘Het papieren boek zal nooit verdwijnen’

Constantijn Hoffscholte, sinds 2009 eigenaar van Boekhuis Aalsmeer, kiest voor een ander werkzaam leven. In de afgelopen jaren veranderde er veel voor de als journalist opgeleide Hoffscholte en met de gedachte voor een andere richting in zijn werkzaam leven te kiezen speelde de 38-jarige Aalsmeerder al een tijdje.
“Voor mij is het nu het juiste moment om die stap te zetten,” zegt hij. Net nu uit een rapport blijkt dat het met de boekenbranche weer de goede kant op gaat. Daarom ook: “Ik hoop dat zich iemand meldt die de zaak wil voortzetten.”
 
Het waren destijds zijn in Brussel wonende grootouders die bij hem al jong de kiem legden om voor het beroep van journalist te kiezen. “Mijn grootvader zette mij op het spoor, hij las veel, was breed geïnteresseerd en vond dat ik talent had om de journalistiek in te gaan. Na de middelbare school ben ik eerst een jaar stagiaire geweest bij de Nieuwe Meerbode en daarna heb ik de School voor de Journalistiek doorlopen. In 2004 ben ik voor mezelf begonnen, eerst vanuit huis en later huurde ik een kantoor en kreeg ik parttime medewerkers met Karin de Veij als vaste kracht met wie ik al weer tien jaar werk.”
 
Maar ineens was daar de kans een boekhandel te gaan runnen.
“Ja, ik las begin 2009 dat het Boekhuis dicht zou gaan. Ik heb altijd van boeken gehouden, werkte met mijn kantoor inmiddels voor de winkeliersvereniging en zat zelf in een kantoortje in de Schoolstraat. Ik dacht: het is nu of nooit.”
 
Niet lichtzinning
“Een journalist die een boekhandel gaat runnen is wellicht niet zo voor de hand liggend, maar niet onbegrijpelijk,” licht Hoffscholte toe, “ik ben altijd gek geweest op boeken, op lezen en ik nam die stap niet lichtzinnig. Een eigen boekwinkel, zelf boeken inkopen. Ik besefte dat het leven van een winkelier niet over rozen zou gaan. Het eerste wat ik heb gedaan is de oude naam terugbrengen. De laatste jaren was de naam Boekhuis veranderd in Plantage Boekhandel, een franchiseformule. Maar iedereen noemde het nog steeds Boekhuis, dus was het logisch om dat weer te introduceren toen ik er een zelfstandige winkel van maakte. Voor mij was het een groot avontuur, maar het was ook wel een droom die uitkwam.”
 
Divers aanbod
Hoffscholtes grootmoeder opende met een sprankelend openingswoord acht jaar geleden de winkel. Er kwam al gauw een vaste klantenkring. Maar makkelijk moet het niet zijn geweest. “Aalsmeer is een dorp waar geld wordt verdiend, maar aan het lezen van goede boeken doet men er niet zo graag,” zei eens een bekende hoofdstedelijke boekwinkelier.
 
Hoffscholte: ”Je moet in je winkel een divers aanbod hebben en ook laagdrempelig zijn. Ik moest ook veel leren in het vak.  In het begin kocht ik bijvoorbeeld te weinig boeken in, hadden we te weinig voorraad. Gaandeweg hebben we dat verbeterd.  En ik vond het ook belangrijk dat de winkel een ontmoetingspunt zou worden, met allerlei activiteiten.”
 
Zware jaren
Vooral de jaren 2012/2013 waren moeilijk voor de ondernemers en ook aan Boekhuis Aalsmeer ging die tijd niet zorgeloos voorbij. Hoffscholte daarover: “Het waren zware jaren. De appartementen en winkelruimten om ons heen werden gebouwd, de economische crisis was op zijn hoogtepunt en het was soms moeilijk om het hoofd boven water te houden. Vanaf 2014 kwam daar verbetering in, toen het bouwproject klaar was en de economie stabiliseerde. Wij hadden inmiddels ook een klantenkring opgebouwd. Toen konden we echt weer vooruit kijken.”
 
Evenementen
Aan initiatieven om klanten naar 'zijn' Boekhuis te trekken heeft het Hoffscholte vanaf de overname in 2009 niet ontbroken: “Vanaf het begin heb ik activiteiten ontplooid en diverse evenementen georganiseerd. Dat kon natuurlijk niet zonder de hulp van de vaste medewerkers, Angèle, Marijke, Nanette en Karin. Zij zijn er allemaal vanaf het begin bij betrokken. We werken ook veel samen met onder meer de bibliotheek, basisscholen en KCA. Mooi waren onder andere de lezingen van Adriaan van Dis en Alexander Munninghoff en nog vele anderen, maar ook de succesvolle kleurworkshops samen met Annefie van Itterzon waarmee we zelfs TV Noord-Holland en de Volkskrant haalden.”
 
Het Boekhuis zorgde voor originele gebeurtenissen zoals recent het Star Wars Event en de jaarlijkse Aalsmeerse dictees in Hotel Aalsmeer. Daarnaast is Hoffscholte nauw betrokken bij het dit jaar voor de vierde keer te houden Aalsmeer Flower Festival.
 
Kers op de taart
“Die activiteiten zijn voor mij de kers op de taart. Ik vind dat zelf gewoon enorm leuk. En voor de winkel was het ook belangrijk om zo naam te maken. In deze tijd is de grootste uitdaging voor een winkel om mensen naar je toe te krijgen. De laatste vijftien jaar en dat geldt voor vrijwel elke branche, is er natuurlijk veel veranderd door het online shoppen.”
 
Zijdstraat verschraalt
Dat het aanbod in het achterste deel van de Zijdstraat volgens sommigen zou zijn verschraald, ziet Hoffscholte anders.
“Daar ben ik het niet helemaal mee eens. We hebben hier ook in dit deel van het dorp mooie winkels, zoals Van der Zwaard, Ron Steen, Waning, Stijl en Meer en de Wereldwinkel. Er is nog steeds in Aalsmeer-Centrum een goede keus voor het publiek. En laten we nu niet altijd het negatieve naar voren halen. Ik hou niet zo van klagen, denk dan: ‘doe er liever zelf wat aan, open een winkel of kom hier op zijn minst regelmatig kopen. Ga iets doen, verbeter de wereld, begin bij jezelf.’ Daarom heb ik zelf ook altijd naast het boekenaanbod een keur aan activiteiten ontplooid.”
 
Nieuwe weg
Volgens het uit januari 2016 daterende rapport van de Koninklijke Boekverkopersbond (KBA) is de boekenbranche inmiddels weer op de goede weg. Na slechte tijden en een zekere kaalslag in de branche liet bijzonder hoogleraar Jaap Boter van de Universiteit van Amsterdam onlangs weten dat het met de boekwinkels weer de goede kant op gaat. Toch vindt Hoffscholte het nu tijd om een nieuwe weg in te slaan.
 
“Ik ben inmiddels vader van twee zoontjes, wil daar meer tijd aan besteden. Ik heb nog mijn eigen communicatiebureau, werk als journalist voor het vakblad van de boekenbranche Boekblad en ben ook betrokken bij de organisatie van evenementen in Aalsmeer. Hoe ik verder mijn werkzaam leven ga invullen, ligt nog open. Vast staat dat ik behoefte heb aan een evenwichtiger leven. De balans tussen werk en privé moet in orde zijn.”
 
Prachtig vak
Hoffscholte zegt te hopen dat er een opvolger wordt gevonden en dat iedereen dan nog heel lang in het Boekhuis terecht kan. “Zelf ga ik nog tot medio 2017 door en ik hoop dat er zich dan iemand heeft gemeld die de winkel wil voortzetten. Boeken verkopen is een prachtig vak, het geeft voldoening en het papieren boek zal nooit verdwijnen. Rijk word je er niet van, maar ik heb prachtige jaren gehad, leuke mensen ontmoet en ook veel geleerd. Naast de medewerkers heb ik ook veel hulp gehad van mijn familie en schoonfamilie. Van mijn moeder die altijd prachtige etalages maakt tot aan de opa van mijn vrouw die tot op hoge leeftijd tweemaal per week boeken kwam uitpakken en stickeren.”
 
En pakt hij, na in het verleden enkele boeken te hebben geschreven, de pen in die zin ook weer op?
“Ja, inderdaad, de laatste jaren is het van boeken schrijven niet gekomen, maar ik heb ideeën genoeg en wil daar straks zeker weer tijd voor maken.”.

Tekst Leni Paul

Foto's: Constantijn Hoffscholte in zijn winkel, het Boekhuis van buitenaf en Hoffscholte geflankeerd door medewerksters Angèle Aartman en Marijke Maarse. Foto's Arjen Vos.

2 reacties

  1. Ik ben het met Dick Piet eens en hoop innig dat een zelfde bevlogen man als Constantijn zijn zaak wil overnemen

  2. “Een journalist die een boekhandel gaat runnen is wellicht niet zo voor de hand liggend’, zegt Constantijn. Toch was het journalist Joh. Wesselius die in 1928 Aalsmeers Boekhuis startte. Jammer dat Constantijn er een punt achter zet. Voor hem persoonlijk begrijpelijk, maar voor de middenstand in de Zijdstraat een ‘ramp’. Aalsmeer en zeker het centrum gaat deze jonge, enthousiaste en betrokken boekhandelaar node missen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin