Esther Hovers is een van de vier jonge kunstenaars die op dit moment exposeren in het Oude Raadhuis aan de Dorpsstraat. Met haar afstudeerproject False Positives won ze al verschillende prijzen. Haar fotografiewerk gaat over bewakingssystemen die zijn geprogrammeerd om afwijkend gedrag in de openbare ruimte te registreren. Zelf zegt ze daarover dat haar onderwerp op een pijnlijke manier actueel is geworden door de terreurdreiging in de wereld.
Esther Hovers studeerde in 2015 af aan de Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. In haar werk richt ze zich op de relatie tussen mens en architectuur. Over het waarom van haar thema vertelt ze het volgende vanuit haar tijdelijke atelier in Berlijn: “Ik heb een fascinatie voor de stad. Ik hou van de drukte en dat er veel om me heen gebeurt. Het is een soort haat-liefde waarbij ik me bezig heb gehouden met de vraag hoe en of alles in goede banen te leiden is aan de hand van bewaking en controle. We zijn met ons allen toch wel een beetje paranoia geworden. Veiligheid creëren is nogal belangrijk geworden. Het is eigenlijk heel bizar omdat het vooroordelen in de hand kan werken.”
Die vooroordelen zouden ontstaan omdat de intelligente systemen registreren op basis van een achttal basishoudingen van mensen. Wie daar door gedrag buiten valt, valt op. En dat is precies wat er in het werk van Hovers te zien is. Haar werk is gebaseerd op feiten maar ze schept tegelijkertijd ruimte voor verbeelding bij kijker en maker, zo staat in een juryrapport te lezen.
Waarom fotografie?
“Het is nooit zo’n bewuste keuze geweest. Ik wilde altijd wel naar de kunstacademie en volgens mijn moeder heb ik altijd veel getekend. Dat doe ik nog wel want niet alles werkt met fotografie. Sommige dingen werken beter in bewegend beeld of in een tekening. Ik ben wel specifiek fotografie gaan studeren omdat ik de techniek wilde leren. Ik heb altijd de drang om te maken gehad. Met mijn afstudeerproject is dat in het derde jaar al begonnen met wandelen en observeren door de stad. Mijn werk gaat vaak over de stad. Het duurt vaak lang voordat ik weet wat ik wil. Met dit project en deze foto’s staat de menselijke ervaring in openbare ruimte centraal. “
Waar ben je nu mee bezig?
“In mijn werk is het thema macht iets dat steeds terugkomt. Macht fascineert me omdat je bij allerlei vormen van macht niet door hebt dat het er is. Alles bestaat uit bepaalde structuren en oefenen invloed uit op het individu. Ik vraag me af of het individu nog invloed heeft op die structuren. Dat is iets dat ik aan het onderzoeken ben. Daarbij zoek ik in het alledaagse dat vaak veel extremer is dan het ‘grote’.”
Foto: KCA
(advertentie)