Sluiproute…

Maandagmiddag 14.30 uur. Mijn dochter haalt me van Schiphol. We zijn de Aalsmeerderbrug nog niet over of ze zegt: “Ik ga via Kudel en de Vuurlijn, want de hele N201 staat weer eens vast. Ik weet niet wat er aan de hand is, maar dit is niet normaal.” Want dat die weg, en dan vooral het stukje vanaf het kruispunt met de Legmeerdijk tot aan de Irenebrug in Uithoorn, elke vrijdagmiddag vast staat, dat zijn we wel gewend. Dat kunnen we vanuit ons huiskamerraam ook zien. “Daar staan ze weer,” zeggen we dan tegen elkaar. Het is dus een zegen als je hier in de buurt de weg (lees: de sluiproutes) kent. Ook nu brengt het uitkomst. Later lees ik dat er een defect was aan de brug in Uithoorn. Dan loopt de hele boel dus vast.

Maar… nog even volhouden, dan is de nieuwe N201 klaar. Onder het motto ‘het duurt even, maar dat heb je ook wat’ nadert die langzaam z’n voltooiing. In 2006 ging de eerste schop de grond in en in 2014 is ie klaar. Eindelijk geen files meer, geen stoplichten en veel minder ergernis. En Aalsmeer en Uithoorn worden niet langen ‘doorgesneden’. Het is wel een tig-jarenplan geworden, maar dat is de consequentie wanneer je met meer gemeentes te maken hebt.

En dat er grote verschillen zijn tussen verschillende gemeentes is me al lang duidelijk. Zo lang ik me kan herinneren zijn ze in Uithoorn – sorry, momenteel wel mijn woonplaats, maar het is echt zo – gek op ‘autootje pesten’. Was in Aalsmeer de N201 al lang vierbaans, in Uithoorn is dat altijd tegen gehouden. Vandaar de wekelijkse opstopping: richting Hilversum loopt het na de Legmeerdijk vanzelf vast in de flessenhals Uithoorn. Een gemeente waar ze het ook nog eens bedenken om een zebrapad aan te leggen op deze drukke provinciale verkeersader. Bij het gezondheidscentrum ‘De Waterlinie’ hebben zowel voetgangers als fietsers permanent voorrang. Dat dat wel eens tot gevaarlijk situaties leidt mag duidelijk zijn. Wie rekent er nou op een zebrapad op zo’n drukke weg?

Ander voorbeeld: omdat ik regelmatig van Uithoorn naar de Bloemhof moet, gebruik ik ook andere sluiproutes om de N201 te mijden: voorheen via de Randweg naar de Legmeerdijk, later via de Randweg, Poelweg, klein stukje N201 en Legmeerdijk. Want toen de afslag/viaduct over de nieuwe N201 bij de veiling moest worden aangelegd werd het laatste stukje Randweg afgesloten. De Noorddammerweg werd in twee gehakt door de nieuwe weg, dus via die kant kon het ook niet meer. Dikke pech als je naar de Bloemhof moet: omrijden. Zelfs met de fiets. Daar werd iets op gevonden. Er kwam een fietsbrug over de Randweg en de nieuwe N201, zodat de Noorddammerweg befietsbaar bleef.

Dat die fietsbrug foeilelijk is en in onze ogen een flinke vorm van horizonvervuiling (dat is het nadeel van wonen op 8 hoog) was nog tot daar aan toe. Maar om er overheen te komen heb je bijzondere gaven nodig: hij is namelijk zo stijl dat je het fietsend bijna niet redt om boven te komen en er af… heb je ankers nodig om onderaan niet gelanceerd te worden. Niet de allerveiligste manier om van de ene naar de andere kant van de Noorddammerweg te komen.  

Hadden ze dat niet kunnen voorzien bij het goedkeuren van het ontwerp? Blijkbaar niet. En dus… werd naar goed Uithoorns gebruik de automobilist weer de dupe: we konden niet langer ‘sluipen’ richting Poelweg, want de (minimaal bezette) raad besloot heel sneaky tijdens de zomerperiode onder het motto van verkeersveiligheid het stuk Randweg tussen Uithoorn en de Noorddammerweg ook maar af te sluiten. Eerst werd er een bord neergezet, maar daar trok niemand zich iets van aan. Er volgden drastische maatregelen: grote blokken beton versperden de doorgang. Om toch de N201 te vermijden moesten automobilisten nu via Randhoornweg in Legmeer west: een route met welgeteld 10 bochten (in Uithoorn ook wel ‘het circuit’ genoemd) die langs de sportvelden en de brede school loopt. Ja, met al dat extra verkeer daar werd het een stuk veiliger…

Een storm van protest was het gevolg en de gemeenteraad heeft begin dit jaar het besluit teruggedraaid. Natuurlijk werden niet meteen de volgende dag de betonblokken weggehaald. Er moesten procedures worden gevolgd. Maar… net keek ik uit het raam en… zag er weer autootjes rijden. Hoera, we hebben de sluiproute terug!

Als de nieuwe N201 klaar is wordt ie misschien overbodig, maar je weet het nooit. De good old N201 wordt N196, tenminste het stukje tussen de Ringvaart en de Amstel. En wie weet: ooit een ideale, nieuwe sluiproute?   

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *




banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin