Pierre’s Pennenstreken: ‘Prikgedrang’

Door: Pierre Tuning. Pennenstreek 419. Het leek heel gemakkelijk. Ik las het bericht dat jaargang 1943 aan de beurt is om de derde-, booster- oftewel opfrisprik te halen. De website van de GGD meldt: ‘Zodra uw geboortejaar aan de beurt is, kunt u zonder uitnodiging een afspraak maken. Dit kan online via (met DigiD).

Dat ging op rolletjes. Afspraak per email bevestigd: woensdagavond 18:00 uur in Bovenkerk. Maar dan komt het: ‘Partner mee? Zo werkt het: U kunt alleen telefonisch voor uzelf en uw partner een afspraak maken’. Mijn vrouw is ‘boven de 60’ en haar ‘laatste volledig afgeronde coronavaccinatie is een half jaar geleden’.

Telefonisch
‘De afspraak van uw partner is op dezelfde locatie en op dezelfde dag als uw afspraak.’ Aldus de GGD. Maar… die afspraak moet telefonisch worden gemaakt. En het nummer is zodanig overbelast dat de robotstem zegt dat het geen zin heeft om in de wacht te gaan staan. Dus: verzin een list.

Vanaf 8 uur ’s morgens kan gebeld worden. Daarom de wekker gezet en PRECIES OP ÉÉN SECONDE OVER ACHT vanuit bed het nummer gebeld en meteen een MENS aan de telefoon gekregen, in de persoon van een aardige juffrouw. Die de verplichte vragenriedel begint af te werken: naam, adres, geboortedatum, Burgerservicenummer – ‘ja, uw Patiëntnummer is ook goed’ – naam van partner, geboortedatum… ‘Nee, uw vrouw moet zelf aan te telefoon komen.’

Dus Marijke geroepen, die net van de wc komt. ‘Burgerservicenummer?…’ Dat hebben we in bed niet bij ons. Naar beneden, paspoort halen. Waar staat dat nummer? Achterop de harde kaart. Kleine letters; waar is mijn bril? Nummer opgegeven, personalia, vragenlijst: Koorts? Neusverkoudheid? Hoesten? Enzovoort, enzovoort, weer de hele riedel.

Dan kunnen we eindelijk de afspraak maken. Nee, u kunt niet samen op woensdagavond 18:00 met uw man mee naar Bovenkerk. Dan is het ‘vol’. Nee meneer, zij kan echt niet mee naar uw afspraak. Vol is vol. Er is nog wel plaats voor uw beiden, even kijken, op donderdagmiddag 15:35 in Bovenkerk. Dat moet dan maar.

Voor deze afspraak hebben wij zeker een kwartier aan de telefoon gehangen – met waarschijnlijk zo ongeveer 80 wachtenden achter ons. Overbelast!

Bovenkerk
Op donderdagmiddag drie uur vertrekken wij naar Bovenkerk, waar de route naar de vaccinatieplek goed is aangegeven. Om kwart over drie zijn we er. Ons was ‘voldoende parkeergelegenheid in de directe omgeving’ beloofd. ‘U wordt ter plaatse naar een beschikbare plek verwezen door het aanwezige personeel.’ Nee dus. Niemand. Een rij auto’s. Parkeerplaats vol. Met veel moeite een pas vrijgekomen plekje gevonden. Paraplu in de aanslag, naar de prikplek.

Afzettingslinten zigzaggen de wachtende bejaarden voor de ingang. Aansluiten achterin de rij. Zeker een kwartier in de druilregen, daarna in de windvlagen. Eindelijk binnen, tussen de opdringende priklustigen, leveren wij de ingevulde ‘Vragenlijst over uw gezondheid’ in. Nee, geen koorts, niet neusverkouden, geen hoest, niet zwanger, enzovoort, enzovoort.

Er staan zeker 30, 40 mensen te wachten in de kleine ruimte. Veel met een rollator – ik word er bijna jaloers op, want zij kunnen erop zitten en wij moeten staan. Terwijl wij elke vijf minuten een stap vooruit zetten, lezen wij onder onze voeten de plakletters die waarschuwen dat er ‘anderhalve meter afstand’ moet worden gehouden. Een lachertje in deze GGD-haard van besmetting!

Ruim een uur na de afgesproken tijd worden wij naar onze vaccinatie geleid. Mouw opstropen, de Moderna laten binnenstromen. Wij hadden twee keer Pfizer, maar dat geeft niet.

Wij mogen naar huis. Paraplu vergeten, natuurlijk. Ik denk even terug aan die afspraak voor woensdagavond 18:00 uur, toen Marijke niet mee mocht omdat het ‘vol’ was…

Foto: Pierre Tuning

 

6 reacties

  1. Ook vandaag lange rijen op deze locatie maar als mensen uit Heemstede, Vinkeveen en Alkmaar er voor kiezen om hier naar toe te komen is het vragen om problemen.

  2. Wij zijn in Alphen aan de rijn geweest. Ik om 10.40 uur en Loek om 14.10 uur geen probleem mochten gelijk onze vaccinatie halen. Het was er wel erg druk maar dat was niet erg het ging achter elkaar door. Na afloop een beker koffie of thee. Een grote pluim voor al die mensen die daar alles in goede banen leiden.

  3. ik ben van 1951 heb geen oproep of smsje gehad ben zonder afspraak nar bovenkerk gegaan alwaar ik zo ongeveer weggejaagd werd op zeer onbeschofte manier. Toen naar Schiphol Badhoevendorp aardige mensen prima geprikt zo kan het ook. Na de persconferentie denk ik dat veel mensen niet beseffen dat ze het zelf moeten regelen en dat ze geen oproep krijgen. Kortom corona zall wel lang blijven en nog veel slachtoffers eisen
    N. Lanser

  4. Wij ook in Badhoevedorp.
    Prima geregeld voor mijn man en mij.Parkeren voor de deur en gelijk doorlopenZoals het hoort lijkt mij.Pluim voor locatie Badhoevedorp!

  5. Ook wij hebben er, vorige week woensdag, ruim 1 uur over gedaan om de booster te krijgen onder dezelfde omstandigheden. Schriftelijk een klacht ingediend bij GGD Amsterdam. Vandaag ben ik gebeld. Het probleem is o.a. dat ook mensen zonder afspraak hier geprikt kunnen worden. Ook dat op het landelijk GGD nummer niet bekend is dat het een priklokatie voor Amstelveners is. Dit gaat nu, als ze zich aan hun woord houden, aangepast worden. Inmiddels is ook de RAI weer een XXL lokatie geworden dus verwachten ze minder drukte in Amstelveen.

  6. Wij zijn nu in Badhoevedorp. Zeeën van ruimte om te parkeren. Prima afspraak kunnenmaken voor 2 personen.
    Misschien een beetje geluk gehad?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel