Pierre’s Pennenstreken: ‘Opheliastraatje’

Tijdelijke rotonde Ophelialaan/Kasteleinweg (Foto archief AV/Arjen Vos

Door: Pierre Tuning. Pennenstreek 405. Het wordt te gek. Ik schrijf zo min mogelijk stukkies over ‘mijn eigen’ of ‘mijn eigen straatje (schoonvegen)’. Maar het wordt te gek. Ik wil het hebben over de ‘laan’ waaraan ik nu bijna veertig jaar woon: de Ophelialaan. En over ‘de Knip’. Want we zijn belazerd. Op de een of andere manier besodemieterd.

Vijf jaar geleden – Pennenstreek 163, op 15 december 2016 – schreef ik wat ‘de Knip’ betekent: ‘de onderbreking van de doorgaande Burgemeester Kasteleinweg tussen de Mensinglaan en Zwarteweg’. En nooit is aan de bewoners van ‘mijn’ Ophelialaan duidelijk gemaakt dat ‘de Knip’ tussen ‘onze straat’ en de Zwarteweg zou worden aangelegd!

Nu zien wij wat het betekent: trucks-met-oplegger denderen langs, doen het huis schudden: schilderijen gaan scheef hangen, er komen scheuren in het 90-jarige fundament, de kruipruimte vult zich met water. Maar – wat veel gevaarlijker is – er wordt nog meer ‘gescheurd’. Als auto’s en motorfietsen met luid geronk in slechts een kwartseconde voorbijrazen, dan rijden ze met meer dan 50 km/h. Eerder het dubbele. ‘Hufters willen graag laten horen dat ze een hufter zijn,’ zeg ik dan.

Het oversteken wordt een hachelijk zaak – zeker voor de bejaarde fietser (deze grijsaard, bijvoorbeeld), of voor (bak)fietsende ouders-met-kinderen. Levensgevaarlijk. En blijvend. Want er is weinig zicht op verbetering. De Ophelialaan blijft de belangrijkste route voor de aanvoer van de winkelcentra in Zuid en Aalsmeer-Dorp. En onze brede, rechte ‘laan’ nodigt uit tot Formule1-gedrag.

Wat te doen? Er is weinig zicht op, dat een kant-en-klare Burg. Kasteleinweg soelaas gaat bieden. Daarom moet (moet!) in ieder geval het volgende gebeuren: 

  • Een 30-km-zone die geldt voor de hele Ophelialaan met zijstraten, goed en streng gecontroleerd door de politie met flitspalen;
  • Een veilige rotonde (ja, waarom niet?) op de plek waar nu nog het busstation Hortensiaplein is – als de bus daar verdwijnt, is er ruimte zat!

Het zijn lapmiddelen, ik weet het. In Aalsmeer dempt men altijd de put als het kalf verdronken is. Daar zijn we aan gewend. Maar dit lijkt voorlopig de enige oplossing. Voorlopig.

 

  

5 reacties

  1. Net als 90% van de Aalsmeerders dacht ik, ze zullen het wel weten. Niet dus.
    Afgezien van de onoverzichtelijke rotondes met busbaan en fietspaden. De “knip” tussen Ophelialaan en Zwarteweg.
    Ben het eens met Henk en de insprekers; een onzalig besluit.
    Het blijft file rijden op o.a. de Stationsweg en andere sluipwegen. Hoezo herstel van het dorpse karakter!

  2. Als de Gemeente Aalsmeer ooit het licht ziet draait ze het onzalige besluit betreft de knik terug en trekt ze de N196 net zoals vroeger vanaf de Ophelialaan tot aan de Zwarteweg weer door.
    De nu ontstane verkeerssituatie is een ramp. Drukke Ophelialaan, drukke Stommeerweg en Stationsweg, drukke Hortensialaan en straks weer een drukke Van Cleefkade. Tel uit je winst…

  3. Hetzelfde probleem bij ‘Hortensialaan tussen Mensinglaan en Zwarteweg.

    Teveel, te hard, te zwaar rijdend verkeer en daarbij ongeveer 200 bussen die onze straat en elkaar in onze straat moeten passeren op 1 enkele rijbaan, waardoor het gevaarlijk is om in deze straat als fietser te fietsen (en dat terwijl er dagelijks zeer veel kinderen en jongeren van en naar school, BSO en sportclubs fietsen). Bij bewoners treden door de trillingen vh verkeer scheuren in muren op.

    Ondanks dat meerdere bewoners bovenstaande situatie al vanaf januari j.l. aankaarten bij de gemeente, lijkt de urgentie daar niet door te dringen en wordt er niet gereageerd of krijgen de bewoners die wel het geluk hebben iemand te spreken te krijgen, medegedeeld dat het een zeer rustige straat betreft en er dus geen maatregelen plaats gaan vinden om de snelheid in deze straat te verlagen van 50km p/u naar 30 km p/u.

    Inmiddels is onze straat een zeer gewilde sluiproute geworden voor het verkeer wat normaliter over de N196 reed en dit nu als de kortste en snelste route beschouwd door de max snelheid van 50km per uur.

    Kennelijk moet er eerst een zwaar ongeval in deze straat gaan plaatsvinden, wil de urgentie zichtbaar worden.

    Inderdaad moet eerst het kalf verdrinken voor men de put dempt. En dat dempen, dat ligt kennelijk nogal moeilijk in de gemeente Aalsmeer. Die zijn beter in ‘smoren’.

    Deze straat

  4. Je kunt je langzamerhand afvragen of Aalsmeer wel zo,n geweldig dorp is zoals velen durven te beweren en zoals vaak te lezen is in een regionale krant. Om maar een paar onderwerpen te noemen: Fort Kudelstaart, Waterfront, Marinapark. Een kleine opsomming slechts. Volgend jaar maart gemeenteraadsverkiezingen. Een uitkomst?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel