Pierre’s Pennenstreken: ‘Mallemoerregio’

Rotonde en busbaan Ophelialaan (Foto HOVASZ)

Door: Pierre Tuning. Pennenstreek 420. Buslijn 198 is opgeheven, weg, foetsie, naar z’n mallemoer. De langs alarmbellen en rode stoplichten razende bus die ongehinderd dwars door de rotondes rijdt en ons binnen een kwartier naar Schiphol zou brengen, blijkt in de nieuwe dienstregeling van Connexxion niet meer voor te komen.

De HOVASZ-kater is compleet. De ‘Knip’ valt zwaar tegen; alle verkeer vanuit de richting Uithoorn is volkomen de weg kwijt, overal is overlast, er worden sluipwegen gezocht door het zware verkeer via de Mensinglaan, Hortensialaan, Ophelialaan en Stommeerweg. Waar ging het om? Terugdringen van het doorgaand autoverkeer over de N196 – niet voor niets genoemd naar Burgemeester ‘Aardappel’ Kastelein – ten bate van de Burgemeester Brouwerweg, de N201. Waarvan de Waterwolftunnel vaak gesloten is ‘wegens onderhoud’ en die slecht bereikbaar is vanuit Aalsmeer-Centrum en Zuid. Juist vanwege die vermaledijde ‘Knip’…

Al die overlast zou worden goedgemaakt door het supersnelle Hoogwaardige Openbaar Vervoer. Naar Schiphol. Dachten wij.

Stopera
De regioraad van de Vervoerregio Amsterdam vergadert in de Stopera. Op dinsdagavond, vanaf half zeven. De vergaderingen zijn openbaar. Alle omringende gemeentes zijn vertegenwoordigd; de regio besluit over de concessies, investeringen en dienstregeling van het openbaar vervoer. Geïnteresseerden worden desgevraagd op de hoogte gehouden van wat zich daar afspeelt.

Ik geef toe: door al dat corona-gesodemieter van tegenwoordig heb ik niet zo goed opgelet. Anders had ik in de zomer van 2020 het bericht gezien: ‘Kennisgeving Vervoerplan Amstelland – Meerlanden 2021 vastgesteld’ waarin het zinnetje staat: ‘Lijn 198 Wordt (conform bestek) opgeheven als HOVASZ gereed is’. Dat is mij helaas ontgaan.

Maar ik ben niet de enige. Ook de Nieuwe Meerbode berichtte pas op 15 december 2021: ‘Geen rechtstreekse buslijn Aalsmeer-Schiphol meer!’ En het kan niet anders dan dat ook de twee Aalsmeerse vertegenwoordigers, de edelachtbare heren Erik Abbenhues (VVD) en T.F.M. Verlaan (CDA) alles niet zo goed hebben gevolgd.

Slaperig
Ik kan mij vergissen, maar als ik mij een beeld tracht te vormen van de inbreng van beide heren in de regioraad, dan doemen de twee functionarissen op, die Tom Poes en commissaris Bulle Bas aantroffen in Martin Toonders verhaal De Unistand.

Je kunt ze niet kwalijk nemen dat Uithoorn wèl en Aalsmeer géén tramlijn naar het centrum van Amsterdam voor elkaar heeft gekregen. Want het is een hele opgave voor Erik Duttukker en Tom Soesdoezel om in de namiddag tegen etenstijd – en nog vóór borreltijd! – de reis naar de Stopera te aanvaarden om op tijd ter vergadering te verschijnen.

Erik moet om 17.00 uur het huis uit en dan tien minuten langs de Machineweg lopen, want om 17:12 vertrekt bus 171 richting Bijlmer. Daar om 17:53 bij het Busstation aangekomen, heeft hij tien minuten de tijd om naar het Metrostation Bijlmer ArenA te komen, want Metro 54 vertrekt om 18:02. Die komt om 18:14 aan op het Waterlooplein en dan is het vijf minuten lopen naar de Stopera.

Tom vertrekt om tien vóór vijf om na een kwartier lopen De Rietlanden te bereiken, waar bus 358 om 17:05 vertrekt. De bus komt om 18:02 bij Station Zuid aan, waar je zes minuten de tijd hebt om Metrolijn 52 te bereiken, die om 18:08 vertrekt. Om 18:16 is die bij het Rokin, en dan is het een kwartier lopen naar de Stopera.

Ze zijn allebei anderhalf uur onderweg om de regiovergadering bij te wonen. En dan krijg je ’s avonds laat nog de terugweg… Dat is bijna niet te doen.

Geen wonder dat Aalsmeer er nooit in is geslaagd om in deze gemeente behoorlijk openbaar vervoer te krijgen. Geen wonder dat bus 198 naar Schiphol plotseling is opgeheven. Tom en Erik moeten vergaderen met een doodvermoeiende reis achter de rug. Als het openbaar vervoer beter was geweest, waren ze misschien minder slaperig aangekomen. Of waren ze er gewoon nooit bij? Dat kan ook nog.

6 reacties

  1. We zijn gewoon genaaid. Gelukkig kan de gemeente het nog goed maken met ons. Zet m op!

  2. Ik heb nog even precies gekeken hoe het zat. NH Nieuws van 21 oktober 2020 meldt: ‘Buslijn 342 verdwijnt wel uit de dienstregeling in het nieuwe jaar.
    De vervoerders in onze provincie hebben te maken met een drastische daling van het aantal reizigers. Ferry Hoekstra is raadslid namens GemeenteBelangen in Uithoorn en is lid van de regioraad van de vervoerregio. “In het voorjaar werd al duidelijk dat het aantal reizigers terugliep naar tien procent van wat het normaal was. Dat heeft gigantische financiële gevolgen gehad voor de vervoerders. Het rijk heeft toen toegezegd honderd procent te compenseren als de vervoerders hun normale dienstregeling aanhouden.”
    https://www.nhnieuws.nl/nieuws/274869/wijziging-ov-in-uithoorn-buslijnen-347-en-348-blijven-toch-lijn-342-wordt-geschrapt
    Bus 342 is de verbinding tussen Busstation Uithoorn en Schiphol, VIA DE N196 AALSMEER. Dus lag het voor de hand dat als die route klaar zou zijn, buslijn 198 kon worden opgeheven.
    Nu is bus 342 er (NOG?) niet – maar is het opheffen van bus 198 wél automatisch (‘conform bestek’) doorgegaan.

  3. Je hebt gelijk, Joop. Ik zat te slapen. Misschien omdat ik er zonder meer van uitging dat Connexxion niet zou terugkomen op de belofte die de busmaatschappij in 2017 deed om een concessie (voor 10 jaar!) te krijgen, namelijk: ‘de belofte dat alle kernen van minimaal 10.000 inwoners een directe verbinding met Schiphol krijgen’.
    Het opheffen van buslijn 198: Aalsmeer – Schiphol schendt die belofte.

  4. Ach Pierre, ik denk eigenlijk dat je zelf lag te slapen. De afspraken waren volgens mij al gemaakt voordat Tom en Erik hun taak in de regioraad oppikten. Ik weet nog dat ik naar een bijeenkomst ging waar je je stem kon uitbrengen op de plek waar het nieuwe overstapstation zou komen. De 198 zou worden opgeheven en die zou worden vervangen door een ‘cirkelbus’ die veel vaker zou rijden. Alleen, je moet dan wel overstappen. Het was nog in de tijd van Rik Rolleman, ik weet nog dat ik hem daar tegenkwam en dat het me opviel dat er zo verdomd weinig belangstelling voor was; jou heb ik daar toen niet gezien!

  5. Is dit echt zo? wat een aanfluiting, de bereikbaarheid was al slecht en is nu nog slechter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel