Pierre’s Pennenstreken: ‘Buurtram’

Tram 25 Langs de Baan

Door: Pierre Tuning (Pennenstreek 493) De meeste Aalsmeerders zullen het nieuws hebben gemist, maar op zaterdag 20 juli is de Uithoornlijn feestelijk geopend. De nieuwe tramlijn 25 verbindt Uithoorn met Amsterdam-Zuid. Onder veel publieke belangstelling betraden burgemeester Pieter Heiliegers en wethouder Jan Hazen de nieuwe haltes in Uithoorn – ‘Aan de Zoom’, ‘Uithoorn Station’ en ‘Uithoorn Centrum’. Nadat zij onder een boog met linten waren gelopen, nodigden zij het publiek uit om eveneens door de feestelijke poort te wandelen en de nieuwe haltes te bewonderen.

Schaamte
Voor zover bekend, waren er geen leden van het Aalsmeerse gemeentebestuur bij het feest aanwezig. Geen raadsleden, geen wethouders, geen burgemeester. Zij zullen zich hebben geschaamd dat onze buurgemeente iets voor elkaar heeft gekregen, waar Aalsmeer het totaal bij heeft laten zitten.

Waar waren onze vertegenwoordigers bij de Vervoerregio Amsterdam – Tom Verlaan (CDA) en Erik Abbenhues (VVD) – toen de actieve Uithoornaren in de Regioraad lobbyden voor deze tramlijn? Er was een kans geweest om op zijn minst een aftakking te verkrijgen van de Uithoornlijn naar het nieuwe Busstation Aalsmeer. Er is zelfs een tunnel gemaakt om de Legmeerdijk ongehinderd te kruisen. Maar dat werd een lullig fietstunneltje…

Onze ‘vertegenwoordigers’ hebben ook zitten te slapen toen op 15 december 2021 de rechtstreekse buslijn Aalsmeer-Schiphol werd opgeheven; lijn 342 heeft maar één jaar bestaan. En Aalsmeer heeft het er weer bij laten zitten.

“Gelukkig hebben wij een vertegenwoordigster in de Vervoerregio die daar iets aan wil doen,” schreef ik anderhalf jaar geleden in AalsmeerVandaag, “in de persoon van CDA-raadslid Thirsa van der Meer. Op de gemeentesite zegt zij: “In 2026 hoop ik bereikt te hebben dat de directe busverbinding vanuit Aalsmeer naar Schiphol weer terug is. Veel mensen gebruikten deze bus om bij de trein te komen en zo naar school of werk te gaan en het is belangrijk dat deze verbinding weer terugkomt.”

Kans verkeken
Nou, dat kun je wel op je buik schrijven, Thirsa! Met het aantreden van dit nieuwe kabinet zijn de kansen op enige verbetering wel verkeken, integendeel. Dit schreef Kustaw Bessems op 27 september 2024 in de Volkskrant:
‘Openbaar vervoer, daar gaat Chris Jansen (PVV) over. En weet je hoe dat eraan toe is? Droevig. En weet je wat Chris Jansen daaraan doet? Geen zak. Dertig procent van de ouderen kan niet met het ov binnen een half uur bij de benodigde zorg komen. In het hele land wordt de toegang tot winkels, scholen en werk al jaren steeds slechter. En in dit postzegelland zijn hele gebieden waar je het niet redt zonder auto.

Het ‘regeerprogramma’ bevat vrome woorden en beleidspap. Meest concreet is uitgerekend een bezuiniging op het ov, in grootstedelijke gebieden. Ze zullen hebben gedacht dat dat te verkopen was met een beetje rancune: het landelijk gebied krijgt het niet beter, maar die verdomde stedelijke elite krijgt het tenminste slechter. Ik verklap u: wij van de elite komen wel waar we zijn moeten. De bezuiniging treft mensen die weinig te besteden hebben, ver van hun werk wonen en elke ochtend moeten verschijnen.

Openbaar vervoer is meer dan een manier om van A naar B te komen. Het zorgt ervoor dat je elkaar ontmoet. Het trekt een land bij elkaar.’

Volgende week wordt een nieuw politiebureau geopend, voor het ‘basisteam Aalsmeer/Uithoorn’ – lees ik op de website van de gemeente Uithoorn. (en in een advertentie op pagina 13 in de Nieuwe Meerbode). ‘Iedereen is op zaterdag 12 oktober vanaf 13.30 uur welkom aan de Koningin Máximalaan, De politie roept tevens op om niet met de auto te komen. Er is geen parkeergelegenheid.’

Met het openbaar vervoer is het bureau ook niet te bereiken…

(Foto’s: Jaap Maars)

 

11 reacties

  1. Opmerkelijk, al die klachten over het Openbaar Vervoer van- en naar Aalsmeer (en Kudelstaart!). Zolang ik columns schrijf, ben ik erover blijven zeiken. En het werd alleen maar slechter. Dat begon al in 2013 met Pennenstreek 2. ‘Sneller overstappen’. In 2015: Pennenstreek 94. ‘Marktwerking’; in 2017: 186. ‘Vervoer’, 203. ‘OV-ontwikkelingen’ en 213. ‘Dag bus’. In 2018: 220. ‘Busweg’, 225. ‘Kieskoorts’ en 238. ‘Raar-net’. In 2019: 280. ‘Oud Verdriet’, 291. ‘Eenzaamheid’, 305. ‘Oh wee OV’ en 312. ‘Ver’. In 2021: 420. ‘Mallemoerregio’. In 2022: 453. ‘Openbaar Verval’ en 458. ‘Bus naar Schiphol’. In 2023: 465. ‘Sliepuitval’ en 473. ‘Halte Foutplein’.
    Wie schrijft die blijft.

  2. @ HPdVries: een buslijn kan afgeschaft worden. Bij een tramhalte is dat wat lastiger. Dus meer garantie.

  3. Zelfs een P&R station bij de kruising met de N 202 kon er niet af.
    Sinds kort is de laatste rechstreekse verbinding met de trein, station Zuid, ook verdwenen.
    Aalsmeer heeft een hele dure busbaan maar geen bus. Laat staan een tram.

  4. Uithoorn is altijd al beter bedeeld geweest. In de jaren 80 en later al. Stond je in Amstelveen op Plein 60 op de bus naar Aalsmeer te wachten passeerden er eerst vijf a zes bussen (lijnen 147 en 170) naar Uithoorn voordat eindelijk eens een bus naar Aalsmeer ging. En het busstation Aalsmeer nu… ergens ver buiten de bebouwde kom. Ja snelle busbaan, mmm… Henk Westbroek zei het jaren geleden al op RTV Utrecht. De bus tien minuten sneller op het NS-station, maar door minder haltes moeten de passagiers een half uur eerder van huis…. En tuurlijk moet er weer een rechtstreekse lijn naar Schiphol komen ( ook voor personeel). Een aantal jaren geleden was er ook geen verbinding met NS-station Hoofddorp. Als ik mij goed herinner heeft Pierre Tuning zich destijds ingespand dat die verbinding tot stand kwam. Dank daarvoor

  5. We mogen in Kudelstaart wel overlast hebben van vliegtuigen maar het gemak van een directe, snelle en goede verbinding met CS Schiphol/ CS Hoofddorp/ CS Bijlmer of CS Zuid is er niet.

  6. Vroeger hadden we een trein, en Maarse en Kroon, een groot busstation met goede verbindingen. En nu? Zeurende politiek dat de Kudelstaarter en Aalsmeerder niet uit hun auto te krijgen zijn…. Gezeik over een door te trekken fietspad, een lantaarnpaal, een zebrapad, maar het grote plaatje… een vrijliggende busbaan, een tramverbinding, een scholengemeenschap….. dat is er niet bij. Straks in het farregat geen parkeerplaatsen, autoonvriendelijk, ik ben benieuwd naar de openbaarvervoerverbindingen….

  7. Mooi gerschreven echter je bent vergeten dat Kudelstaart inmiddels met open met vervoer compleet onbereikbaar is!
    Wat een drama openbaar vervoer in Aalsmeer

  8. Mooi gerschreven echter je bent vergeten dat Kudelstaart inmiddels met open met vervoer compleet onbereikbaar is!
    Wat een droevenis allemaal!

    Aalsmeer en openbaar vervoer

  9. De Aalsmeerder mag zich gelukkig prijzen geen tram te hebben.
    De bereikbaarheidsnorm voor een tramhalte is 500m ten opzichte van een bushalte met 200m. In Uithoorn is het sinds juli dus ver lopen/fietsen naar een tramhalte want de buslijnen zijn weg.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *




 

banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
adv flower art 1
historische tuin
adv NOA tekst
adv veiling KVK
adv komindekas 24 planbezoek
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
adv flower art 1
historische tuin
adv NOA tekst
adv veiling KVK
adv komindekas 24 planbezoek