Pierre’s Pennenstreken: ‘Fraai’

Door: Pierre Tuning. Pennenstreek 358. Kunstzinnige verfraaiing. Daar gaat het om. De gemeente heeft dat jarenlang vergeten uit te geven: zo’n € 25.000 per jaar. Daardoor is een ‘potje’ opgebouwd van meer dan een ton, dat ‘nooit is uitgegeven,’ zei wethouder Wilma Alink op donderdagavond 8 oktober in de ‘zoom-vergadering’ van de Commissie Maatschappij & Bestuur.

Het was een fraai gezicht: Wilma Alink en acht woordvoerders van de verschillende fracties, allemaal in hun eigen omgeving voor de webcam. Bezitters van een ‘normale’ pc kunnen ze goed zien, maar je vraagt je af hoe dat eruitziet op een smartphone… Wat je ook merkt, is dat het de ‘acteurs’ nogal ontbreekt aan cameraervaring; slecht ‘aangeschoten’ (soms van onderen, wat arrogant overkomt), niet recht in de camera sprekend, met onduidelijke stem aarzelend formulerend – een cursusje misschien? Het is opvallend dat het jongste raadslid, Thirsa van der Meer (20, CDA) hiervan de minste last had. De jeugd is gewend aan het gebruik van nieuwe media.

Aangehaakt
De ‘livestream’ is een 2 uur en 50 minuten durende slijtageslag. Maar degenen die vooral geïnteresseerd zijn in het Project ArtZuid Aalsmeer, krijgen de meeste informatie vanaf 27:20 op de tijdlijn, als wethouder Alink vragen beantwoordt. De opvallendste uitspraken zijn: ‘We zijn al een half jaar, driekwart jaar bezig om dit vorm te geven.’ En ‘Het is een zelfstandig project, puur voor Aalsmeer. Er komen maar twee mensen niet uit Aalsmeer: de projectleider ArtZuid en een professioneel kunstenaar die bekend is met dit soort beelden maken. Het hele veld is hierbij betrokken: Kunstploeg, Kunstkas, Cultuurpunt, Cultuureducatie Aalsmeer, Cultuurfonds… ook de Werkschuit wil graag een bijdrage leveren. Dus in principe zijn al deze kunstverenigingen aangehaakt, zitten in de denktank.’

Voornemens
Hierover is wel iets op te merken. Zo puur Aalsmeers is het niet, als je het project leest: ‘Met ArtZuid in Aalsmeer willen we met de fietsroute een cultureel lint creëren AmsterdamAmstelveen–Aalsmeer.’ [de cursiveringen zijn van mij – PT]

En de ‘betrokkenheid’ van ‘het hele veld’ kwam wel een beetje laat; de ‘stuurgroep’ kwam met een select groepje bijeen (in augustus, september?), om kennis te nemen van het plan – waarin staat: ‘We zijn voornemens onder meer de volgende instellingen en organisaties te vragen om te participeren in het project: De Kunstploeg / Flower Art Museum / Kunstroute Aalsmeer / Kunstkas / Aalsmeer Flower Festival / Floriworld / Historische Tuin Aalsmeer / Amazing Amateurs / De Werkschuit / Huiskamermuseum / Cultuurpunt / KCA / Cultuur Educatie Amstelland / Jeugdfonds Sport & Cultuur / Bibliotheek Amstelland.’

Kunstroute
Een afgerond plan dus (‘We zijn al een half jaar, driekwart jaar bezig…’), waarbij vijftien Aalsmeerse ‘kunstverenigingen’ kunnen ‘aanhaken’. Opvallend is, dat de stichting Kunst & Cultuur Aalsmeer ‘KCA’ als bijna laatste wordt genoemd – en dat de opstellers van het plan (‘We zijn…’) er kennelijk niet van op de hoogte waren dat de ‘Kunstroute Aalsmeer’ ook door KCA wordt georganiseerd. Door vrijwilligers die niet, zoals de ‘projectleider’ en de ‘professioneel kunstenaar’ van ArtZuid, € 85 per uur vragen (‘Projectcoördinatie 150 uur x € 85 = € 12.750’).

Kortom, het project is goedbedoeld en zou veel in beweging kunnen zetten. Maar waarom zijn de vijftien ‘kunstverenigingen’ niet ‘een half jaar, driekwart jaar’ eerder bij het project betrokken? Afgezien van de scholen (die moeten meewerken) en de wijken (waar de kunstactiviteiten plaatsvinden en de beelden geplaatst gaan worden)? Hier is een project gepresenteerd, dat veel te laat en op een uiterst ongelukkig moment (coronacrisis!) aan de man wordt gebracht. Niet zo fraai.

Foto: met de klok mee: Wilma Alink, Judith Keessen, Maaike Vertregt, René Martijn, Marjanne Vleghaar, Nanda Hauet, Sijbrand de Vries, Thirsa van der Meer, Jelle Buisma. (Foto: still uit de zoommeeting)

 

 

 

 

 

 

 

 

6 reacties

  1. Jaap,
    Als je twijfelt aan iemands integriteit of goede bedoelingen, zou ik allereerst iets meer over dat soort lieden zelf te weten willen komen.

    Neem anders de juiste afstand tot elkaar die er voor staat voorgeschreven.

  2. Beste Joop. Ik ben geen kunstkenner maar erger mij aan bepaalde lieden die zichzelf geweldig vinden en graag hun naam overal vermeld zien.

  3. Beste Jaap, met kunst is het net als met sport en muziek, wil je echt iets bijzonders laten zien of horen, dan moet je erop uit en spotten. Talenten zoeken en die proberen over te halen om bij jou ‘op te treden’. Waar denk je dat Pierre zijn jazzmuzikanten vandaan haalt? Niet uit Aalsmeer, hij gaat er op uit of luistert naar een cd en maakt keuzes. Zo deed ik dat ook toen ik een aantal malen verantwoordelijk was voor wat er op de Historische Tuin aan kunst tijdens de kunstroute was te zien. Ik ging er op uit, beeldentuinen en kunstroutes bezoeken, bij kunstenaars langs gaan, bellen met topkunstenaars en hopen dat ze wilde komen. Ik heb afwijzingen gekregen, niet interessant genoeg. Door je aan te sluiten bij ArtZuid stijgt de interesse en kun je betere kunstenaars aantrekken, zo werkt dat Jaap. Maar ja als jij tevreden bent met het Aalsmeerse niveau, dal zal ik je niet bereiken.

  4. Volgens mij hoeft Pierre geen uitstekende kunstenaars meer aan te trekken. Deze zijn er al genoeg in Aalsmeer en bieden bovendien nog gratis hun medewerking aan. Mooier kan het niet worden.

  5. Aalsmeer heeft wat cultureel erfgoed betreft veel te bieden, de Historische Tuin, de alom geprezen Architectuur uit het interbellum en enthousiaste kunst en cultuurliefhebbers en professionals die zich keer op keer inzetten om hun grote liefde uit te dragen. De activiteiten die worden opgezet zijn vooral lokaal bekend en trekken vooral bezoekers uit de omgeving. Wil je als gemeente ook bezoekers van elders trekken, dan biedt ArtZuid die mogelijkheid. Zij beschikt over de expertise en over een inmiddels opgebouwde reputatie en netwerk waar Aalsmeer gebruik van kan maken. De stelling van het CDA dat het project met ArtZuid niet veel meer is dan de Kunstroute, kan ze op geen enkele manier hard maken. ArtZuid geeft de toerist het vertrouwen en het motief om naar Aalsmeer te gaan, niet voor een periode van twee dagen, zo land duurt de kunstroute, maar voor een periode van vier maanden, dat is pas exposure. ArtZuid biedt de mogelijkheid om nieuw publiek aan te boren en om om binnen de kunst en cultuurwereld een begrip te worden, tot ver buiten de gemeentegrenzen. Pak die kans Pierre, stop met dat eeuwige KCA Calimero gedrag, doe wat je kan om KCA activiteiten op dit project aan te sluiten, stimuleer KCA om volgend jaar tijdens de kunstroute goede kunstenaars aan te trekken, het grote publiek wacht.

  6. Gratis
    Pierre bestempeld het als ‘niet fraai’.

    Misschien is een betere omschrijving van dit ArtZuid project tot nu toe, dat het een abstract en nog niet begrepen modern schilderij is , maar wel vol met artistieke mogelijkheden voor Aalsmeer.

    Als langdurig, vanaf 2012, uitvoerend kunstenaar bij Amazing Amateurs, bied ik hierbij ‘gratis’ mijn mede werking aan, om dit ArtZuid mede om te toveren tot een fraai begrijpelijk figuratief schilderij, dat vele jonge en oudere zullen inspireren om met de kunst aan de slag te gaan.

    Laten we weer trots worden op onze kunstminnende dorpsgenoten uit de oude glorie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel