ParkeerMeer

Het is algemeen bekend dat de Luchthaven Schiphol meer verdient aan het onroerend goed en het parkeren, dan aan landende en vertrekkende vliegtuigen. 

Parkeren op Schiphol is duur – toch miegelt het er van de terreinen met mooie namen als Cheap Parking, Sun Parking, Xclusive Parking, Ontime Parking, Quick Parking, Budget Parking enzovoort. Het zijn er een stuk of tien, waar het parkeren zo’n 80 tot 90 euro per week kost. Kassa!

Rondom Schiphol zijn inmiddels op goedkopere grond tientallen parkeervelden ingericht, die een tarief rekenen van gemiddeld ongeveer 8 euro per dag. Van Rijsenhout en Rozenburg tot Roelofarendsveen, Hoofddorp en… Aalsmeer. Duizenden en duizenden parkeerplaatsen!

Reken maar uit. Gemiddeld duizend van de 1200 parkeerplaatsen per parkeerterrein bezet, is 8000 euro per dag, maal 360 dagen, is 2.880.000 per jaar. Vanaf elk terrein rijdt dag en nacht een shuttlebusje af-en-aan naar Schiphol – als we die kosten en andere kosten (overig personeel, administratie, afschrijving, grondkosten enz.) hoog schatten op 380.000 euro, dan hou je per parkeerterrein twee-en-half miljoen over. En er zijn meer dan 20 van die terreinen, dus dan kom je al gauw  op 50 miljoen euro. Per jaar.

Geen wonder dat de parkeerbusiness grote investeerders aantrekt. Zoals Dick ‘Dikkie’ Burger uit Beverwijk. In 2013 stond hij 166ste in de Quote-500 met een vermogen van 160 miljoen. Dat zal inmiddels wel wat meer zijn geworden, want zijn ‘participatiemaatschappij’ Scheybeeck is onder meer grootaandeelhouder van Met & Co geworden. Dikkie is algemeen directeur van de onderneming BUKO die groot is geworden met de verhuur en verkoop van containers en tijdelijke kantoorruimte.

‘Het investeringsvehikel Scheybeeck heeft diverse deelnemingen, in onder meer Vos Logistics, IJmond Transportgroep, Zwart Techniek en Smit’s Bouwbedrijf. De omzet bedroeg in 2015 circa 286 miljoen.’ ‘Met & Co,’ zo lezen wij nog meer op internet, ‘verzorgt luchthavenvervoer, crewvervoer, zorg gerelateerd personenvervoer, en zakelijk vervoer. De klantenportefeuille bestaat onder meer uit KLM, Corendon, Emirates, Heliomare en Gemeente Haarlemmermeer. Er werken 300 mensen bij het bedrijf dat opereert vanuit Aalsmeer en Schiphol.’

Want de gemeente Aalsmeer is door de bocht. Heel schijnheilig staat in de Greenpark-nota: ‘De bestendige gedragslijn was om Schipholparkeren uit de gemeente te weren.’ Maar… ‘Er is echter door de prijsstelling van het parkeren op Schiphol zelf een structurele behoefte aan Schipholparkeren in de regio.’ Dus… ‘Vanuit het oogpunt van een doelmatig grondgebruik en vanwege de waarborg van een goede ontsluiting ligt een versoepeling van het standpunt inzake Schipholparkeren voor deze gebieden daarom in de rede.’

Kortom: Schiphol is duur, we kunnen Greenpark aan de straatstenen niet kwijt, dus parkeerasfalt is prima. Vaarwel, Groen Park!

Het wordt tijd om wat verbanden te leggen. We zien dat prijsvechters voor een appel-en-een-ei vliegreizen aanbieden naar populaire vakantiebestemmingen aan de Middellandse Zee. Voor vier-, vijfhonderd euro p.p. per week naar Turkije, Italië en Spanje. ‘All inclusive’. Zie bijvoorbeeld de paginagrote advertenties van Corendon en Stip Reizen (tegenwoordig trouwens van dezelfde eigenaar). Daarbij zien we een groot bord van Corendon op Greenpark verschijnen – en aan de Middenweg is een van de twee parkeerterreinen met 1200 plaatsen speciaal voor Corendon gereserveerd.

Is het dan zo gek om te veronderstellen dat die vliegreizen zo goedkoop zijn, omdat er zo veel aan het parkeren wordt verdiend? ‘Follow the money’…

Het valt ook op dat veel van de goedkope vliegreizen meedogenloos vroege vertrektijden hanteren. Voor de Aalsmeerders is dat niet zo erg, maar wie wat verder weg woont, is verplicht een hotel te nemen.

Ook voor dat probleem komt een oplossing. Op Greenpark is een 500 kamers tellend viersterrenhotel gepland met… 4000 parkeerplaatsen!

Geld stroomt naar die plaatsen waar geld het meeste geld opbrengt. Het stroomt van vliegmaatschappijen naar taxibedrijven naar parkeerterreinen naar hotels naar onroerend-goedinvesteerders naar vakantieparken naar vliegmaatschappijen naar vervoerders naar investeerders naar… Nee, niet naar de gemeente Aalsmeer en de Aalsmeerders.

Hoewel… De omwonenden van Schiphol, die gebukt gaan onder de luchtvervuiling en de geluidshinder, zouden toch enig profijt kunnen hebben van de parkeertsunami. Er rijden tientallen shuttlebusjes dag-en-nacht rond. En er zijn grote delen van deze gemeente die nagenoeg verstoken zijn van openbaar vervoer. Kunnen de busjes daar niet inspringen? Doe eens wat terug voor deze gekwelde gemeente!

Pierre Tuning is journalist. Vele jaren redacteur bij het NOS Journaal. Gerespecteerd raadslid van D66, later PACT, inmiddels geen lid meer. Liefhebber van jazz, steekt dat niet onder stoelen of banken. Polijst zijn teksten. Houdt van een biertje. Eigenwijze kerel.

 

 

5 reacties

  1. ben het in grote lijnen met tuning eens. Wat het hotel betreft
    Een hotel met 500 kamers. We gaan er maar vanuit 2 persoons kamers. Dus 1000 personen per dag. Laten we uitgaan van een bezettingsgraad van 50% Is 500 personen per dag. De Gemeente rekent 1,37 euro per nacht aan toeristen belasting.500 maal 1,37 is 685 euro per dag. maal 365 dagen is 250.025. per jaar. een heffing van bijvoorbeeld 1 euro per week op auto,s die geparkeerd staan in Greenpark .Het is niet alleen de bedrijven die de winst pakken.Dat kleine stukje in greenpark levert bakken met geld op .Misschien reken ik wel verkeerd.Maar volgens mij klopt het wel h de vries

  2. Aalsmeer heeft zichzelf toch helemaal uitgeleverd aan Schiphol? Plannetje hier, plannetje daar, “we vragen Schiphol wel om geld”. Pierre heeft jarenlang de kans gehad dit tegen te houden, ik heb nimmer gevolgd hoe- en of hij zich verweerde tegen deze stinkende, ziekmakende lawaaibuurman, maar nu komt hij toch ook niet veel verder dan “Laat Aalsmeer er wat aan verdienen.” Alsof het daarom gaat.

  3. Geweldige column Pierre. Super. Wij hebben er ook nog een probleem bij: wij worden ’s morgens al vroeg wakker van de koelmotoren van die vrachtwagens op het parkeerterrein tegenover ons. Wij woonden op de Machineweg, maar aangezien die huizen gesloopt zijn en wij nu in de Emmastraat wonen, krijgen wij al die ellende nu over ons heen. Bijna niemand weet denk wat een irritant geluid die koelmotoren maken maar ik kan je verzekeren als dat ’s morgens om 5 uur soms begint en dan even later weer de volgende koelmotoren aangaan daar word je niet vrolijk van, dan zit je op een gegeven moment wel om 6 uur beneden de krant te lezen. Echt ergerlijk.

  4. hoihoi,
    Straks kunnen we niet meer onder de groei van schiphol heen omdat we er economisch van afhankelijk aan het worden zijn.Het is om te huilen hoe we er in worden geluisd.
    Jaren geleden voor gestreden om het niet te laten groeien en we werden uigelachen. Nu moeten we op de blaren zitten.

  5. Pierre Tuning doet hier wat je verwacht dat een gemeenteraadslid doet. Maar daarom niet getreurd, menig raadslid kan hiermee aan de slag. Wie pakt het op?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel