Houtenbruggenboktor

“Wij zitten hier in Amstelveen en maken het beleid voor Aalsmeer. Dat klopt. Maar wat bijna niemand weet, is dat de ambtenaren die het beleid voor Amstelveen maken, in Purmerend zitten. En die voor Purmerend, die zitten dus in Uithoorn. Daar is heel goed over nagedacht, dat voorkomt namelijk praatjes over voorkeursbehandeling en willekeur. Vroeger woonden de ambtenaren van Aalsmeer gewoon in Aalsmeer. Kon het dus gebeuren dat je op Koninginnedag met je kinderen spullen stond te verkopen en dat Louis van Nimwegen náást je stond, met kinderen en spullen. En let wel, ik zeg niet dat het gebeurde, maar het had kunnen gebeuren dat er zich dan op zo’n dag dingen afspeelden die niet door de beugel konden. Of het daglicht niet zouden hebben kunnen verdragen. Daarom werken ambtenaren dus niet in hun eigen woonplaats. Ze mogen ook niet naar buiten, ook weer om er voor te zorgen dat ze zo objectief mogelijk blijven. Uiteindelijk is het streven dat over een jaar of tien de ambtenaren er werkelijk geen flauw idee van hebben hoe de plaats waar ze voor werken er uitziet.”
 
Ik was naar Amstelveen gefietst omdat ik nou eindelijk wel eens wilde weten wat er met de Aardbeienbrug gaat gebeuren. Ik heb in mijn leven al zoveel bruggen zien verdwijnen in Aalsmeer (Dorpsstraat, Van Cleeffkade), dat ik me over deze markante brug op De Buurt een beetje zorgen begon te maken. 
 
Nou, mijn zorgen zijn er in Amstelveen niet minder op geworden. “Die Aardbeienbrug is in de loop der jaren een vreselijke bottleneck voor het verkeer geworden. Niet omdat de brug in de loop der jaren smaller is geworden, maar omdat de auto’s van De Buurters in de loop der jaren alleen maar breder worden. Omdat ze van die grote huizen bouwen op De Buurt en daar staat een klein autootje op je erf natuurlijk een beetje lullig. En het vrachtverkeer hè, dat heeft natuurlijk ook enorm veel last van zo’n relikwie uit het verleden.” “En de pramenrace dan?” Ja, die hele pramenrace kon toch eigenlijk ook niet meer, moest ik begrijpen. De praam heeft geen enkele functie meer, of wist ik nog een kweker die zijn spullen met de praam vervoerde? Nou dan! En dan die Penta’s! Hopeloos verouderd, milieutechnisch  gezien een ramp. In de binnenstad van Utrecht en ook in Rotterdam was de Penta al in de ban gedaan. Wist ik dat niet? En dan in Aalsmeer een beetje een oogje dichtknijpen zeker. Met al die toeschouwers aan de waterkant die de giftige dampen in staan te ademen! Als de stichting SPIE nou eens een plan ontwikkelde voor bootjes met elektrische motoren, dát zou in Amstelveen tot opgetogen reacties leiden.
 
De plannen voor de brug, want daar was ik toch voor gekomen? Niks geheim aan, ik was gewoon de eerste die er naar vroeg. “We beginnen met het verwijderen van de houten opbouw. Die gaat naar de opslag om daar te worden onderzocht op de aanwezigheid van de gevreesde houtenbruggenboktor. Dat onderzoek kan wel enkele jaren duren, maar naar alle waarschijnlijkheid is dan inmiddels iedereen toch vergeten in welke opslag de brug is opgeslagen. 
 
Daarop vooruitlopend gaan we medio volgend jaar de brug verbreden, zodat twee BMW’s X5, zo’n beetje de modale auto op de Buurt, elkaar moeiteloos kunnen passeren op voorheen de Aardbeienbrug.”
 
Of ik ook de plannen al wilde zien voor het dempen van de Buurtse Sloot? 
Daar bedankte ik hartelijk voor, ik had inmiddels wel genoeg voor mijn kiezen gekregen. Zou er nog iets aan te doen zijn, aan het behoud van de Aardbeienbrug, vroeg ik de ambtenaar? Als de gemeenteraad van Aalsmeer zich nou heel erg zou inzetten voor de brug, misschien een potje witte verf? Wist ik het dan niet, dat raadsleden ook niet meer buiten komen, alles omwille van de onkreukbaarheid? Nee, dat wist ik niet.
 

Erik van Itterzon is boekhandelaar in Hoofddorp. Wat hem hier in het dorp niet lukte, fikst hij in de grote polder. Literatuurliefhebber pur sang. Brengt desnoods de boeken bij u thuis. Scherpe pen, gedrenkt in relativeringsvermogen en humor. Eigenwijze kerel.

Foto boven: de Aardbeienbrug in vroeger tijden. (foto Beeldbank Noord-Hollands Archief), foto onder: de Aardbeienbrug zonder opbouw (foto/bewerking Arjen Vos)

Lees vorig bericht

Hommage Coq Scheltens in Oude Raadhuis

Lees volgend bericht

Column: Erik van Itterzon


12 Reacties

  • Vandaag, 2 juli, kwamen er twee ambtenaren van Aalsmeer mij thuis vertellen wat er gaat gebeuren. Ongevraagd.
    De keuze valt op Aardbeienbrug weg en bredere weg.
    Wel wezen ze ons op een vergadering, openbaar, van de welstandscommissie, vanmiddag op het gemeentehuis.

    O, wat een schrik: een presentatie met beamer van de plannen. Alle cynisme en achterdocht lijken terecht..
    Nergens is een openheid van zaken gegeven. Of een inspraakmogelijkheid, tot nu toe.
    Deze commissie zal misschien nog iets kunnen inbrengen, zoals
    -een monument moet beschermd worden
    – de brug heeft iconische waarde, arch Berghoef
    – de brug is er al 70 jaar,
    – elke auto kan er nu langs, er is alleen onderhoud nodig
    – het is nieuw inzicht langzaam verkeer meer te bevorderen.
    – snelheidsremming is veilig op een lintachtige weg
    – alleen het platte -geen geld -is geen goed argument.
    – het argument dat er aan toekomstige drukte van meer recreatieverkeer moet worden gedacht is wel erg plat.

    Nels, woont pal voor de brug.

  • Wat een geweldig leuke column is er weer uit jouw schrijversbrein ontsproten. Ik geniet van de zaken die jij al jaren met veel hilariteit aan de kaak stelt.
    Ga zo door!!!

  • Hoi Erik,
    Hahaha….dank voor je reactie. Nu begrijp ik het en kan ik je zorg plaatsen.

  • Louis! Wat een column is, is moeilijk te definiëren. Wel staat vast dat de columnist een grote mate van vrijheid heeft, veel meer dan een journalist. Wat een journalist schrijft moet je kunnen checken, bij een column is dat bepaald geen voorwaarde. Een column moet – volgens mij dan – goed geschreven zijn, mag overal over gaan en moet met een zekere regelmaat verschijnen. Mijn columns voldoen daar aan – volgens mij dan – en dat al sinds 2003, toen nog in de Aalsmeerder Courant.
    Voor deze column ben ik niet naar Amstelveen gefietst, ik heb geen ambtenaar gesproken, alles is van begin tot eind verzonnen. Maar wacht: mijn bezorgdheid over de toekomst van de Aardbeienbrug, die is niet verzonnen. Mijn zorg over de afstand van de ambtenaren tot de Aalsmeerders is niet verzonnen, die is echt. Het gemopper op de vervuilende Penta’s, het voornemen de Buurtse sloot te dempen; mijn fantasie. Al sluit ik bepaald niet uit dat iemand het binnenkort gaat opperen. Het verontrust me, dat veel mensen denken dat dit echt gezegd is, door die ambtenaar in Amstelveen. Het wantrouwen zit dus wel erg diep. Ook verontrustend: ik heb alle raadsleden een mail gestuurd en ze gevraagd mijn ongerustheid over de Aardbeienbrug weg te nemen. Alleen Jelle Buisma (PvdA) heeft die mail beantwoord.
    Verder hoop ik dat de Aardbeienbrug nog vele jaren in goede gezondheid op de Buurt mag blijven staan. En ik hoop dat er snel iemand een oplossing bedenkt voor de Pramenrace (editie 2018), zónder de route te hoeven aanpassen.

  • Hoi Erik, dat was een toffe tijd op de vrijmarkt op (toen nog) Koninginnedag met onze nog zo kleine kinderen (inmiddels 31 en bijna 28 #waarblijftdetijd).
    Uit jouw column blijkt niet wat echt door de ambtenaar is gezegd en wat aan jouw schrijversbrein is ontsproten. Ik vermoed dat een deel van het gezegde uit jouw fantasie voortkomt (d.i. schrijverlijke vrijheid????). Per app of mail ontvang ik dan ook graag de naam van degene die jij hebt gesproken, zodat ik het gezegde kan verifiëren. Dit alles laat onverlet (vreselijke ambtelijke taal) dat – zoals in een reactie al is gezegd – het college van B&W en de gemeenteraad hierin altijd het laatste woord hebben en niet een of meerdere ambtenaren. Verder: ik ben er van overtuigd dat het gemeentebestuur ook begaan is met de historische waarden van ons dorp.
    P.s. deze reactie schrijf ik op persoonlijke titel.

  • Goed zo Eric,
    Wij gaan op de brug zitten hoor om het tegen te houden.
    En oja1., het idiote plan om een boulevard aan te leggen langs de poel tussen de zwarte weg en de mensinglaan terwijl het hele dorp onbegaanbaar is en je er niet normaal kan lopen zo slecht is het plaveisel. Er is zoveel mis en ons gemeente bestuur zit hier niet voor de gemeente maar om zich te profileren voor de tweede kamer. Geen enkele betrokkenheid. en oja 2. schiphol vervuilt iedere dag maar ons wethoudertje is ook al om en laat zich meeslepen. Is waarschijnlijk beter voor zijn toekomstplannen als tweede kamer lid..

  • Gôh Erik, je weet wel wat los te maken bij mensen in dit dorp!!! Goedzo!!!

  • We moeten naar een gekozen burgervader, en niet naar visieloze ambtenaren die niet verder kijken dan hun puntschoenen.

  • meneer Jansen ,zit maar gedeeltelijk op het goede pad.
    bij de lente nota (eerdaags in de gemeenteraad) stelt de raad
    wensenlijstje voor het programma 2019 vast.
    College met ondersteuning werken dit uit ,wat gepresenteerd
    wordt bij de begroting 2019, met wat wel en niet financieel
    mogelijk is. Hier op neemt de raad beslissingen die door
    het college in dat jaar uitgevoerd moeten gaan worden..
    (raad is opdracht gever).
    In het begrotingsjaar controleert de raad of het college
    het goed uitvoert passende binnen het beschikbaar
    gestelde budget.(ambtenaren ondersteunen de opdracht)

  • meneer Jansen ,zit maar gedeeltelijk op het goede pad.
    bij de lente nota (eerdaags in de gemeenteraad) stelt de raad
    wensenlijstje voor het programma 2019 vast.
    College met ondersteuning werken dit uit ,wat gepresenteerd
    wordt bij de begroting 2019, met wat wel en niet financieel
    mogelijk is. Hier op neemt de raad beslissingen die door
    het college in dat jaar uitgevoerd moeten gaan worden..
    (raad is opdracht gever).
    In het begrotingsjaar controleert de raad of het college
    het goed uitvoert passende binnen het beschikbaar
    gestelde budget.(ambtenaren ondersteunen de opdracht)

  • Mijn geboortedorp ligt mij nauw aan het hart. Ik zou dan ook graag mee willen doen aan initiatieven het dorp zijn karakter te laten behouden. Allleen de (gif)pijlen worden op de verkeerde personen gericht. Het beleid wordt nog steeds door onze wethouders in Aalsmeer gemaakt en gecontroleerd door de gekozen gemeenteraad. Ambtenaren moeten dit uitvoeren. Ook al zitten zij in Amstelveen. Dus wannneer de mooie Aarbeienbrug verdwijnt, de pramenrace verboden wordt, dan ligt de verantwoordelijkheid toch echt bij onze gekozen verrtegenwoordigers. Rest mij nog te zeggen dat dit ook geldt voor de onnodige , groenvernietigende 4e (sic) supermarkt.

  • Ik ben van oorsprong geen Aalsmeerder maar kom uit een soort gelijk dorp, wat is het toch tegenwoordig dat er niemand maar dan ook niemand meer betrokken is bij zijn werk, wat is daar mis mee? Als een Gemeente ambtenaar weet wat er in zijn of haar gemeente speelt? Zolang er open kaart gespeeld wordt en er niets in achterkamertjes wordt beslist kun je toch gewoon hart voor je woonplaats hebben,en is een keer uitgaan van de voorkeur of belang van de bewoners in je woonplaats of waar je werkt,het zou menig één sieren om juist wel betrokken te zijn.helaas kunnen we een ambtenaar of raadslid niet ontslaan als burger,wat in het bedrijfsleven leven heel normaal als je niet je werk naar behoren doet,voor jouw 10 andere.het is jammer dat alles wat oud is en voor mensen waarde heeft gewoon weggemaaid wordt, zo dit moest mij even van het hart.

Plaats reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *