Greenpark; geen park

Komt het ooit nog goed met Greenpark? Het leek allemaal zo mooi. Bedacht als de ultieme plek voor groen gerelateerde ondernemingen die dichtbij de bloemenveiling goed zaken kunnen doen. Maar inmiddels geworden tot een migrainedossier waaraan geen einde lijkt te komen. Het enthousiasme bij de groene ondernemers viel en valt nog steeds tegen, het wegenstelsel is dramatisch en over de invulling wordt voortdurend door allerlei partijen gebakkeleid. Dan was er nog de pech van de crisisjaren. Die droegen ook niet echt bij om het project te laten slagen.
 
Bij het woord 'park' denk ik aan het Seringenpark. Bloemen, bomen, wandelpaden, bankjes, een strak gemaaid grasveld om te picknicken, dat soort dingen. Lekker om door te wandelen, fijn om in te verblijven. Greenpark heeft niets van dat alles. Greenpark is geen park. Het is een wirwar van slecht bedachte wegen, een saaie open vlakte met veel tegenwind waar je niet snel genoeg doorheen kunt fietsen als je er noodgedwongen verzeild raakt. Een verzamelplaats van glimmend blik.
 
Afgelopen dinsdag was de zoveelste hobbel in het bestaan van het terrein. Ditmaal een avond met verontruste omwonenden over de komst van een verblijfplaats voor zogenaamde arbeidsmigranten. De term gastarbeiders is passé, teveel jaren ’70, al is de betekenis natuurlijk hetzelfde.
 
De buurt heeft namelijk argwaan. Is bang dat de hardwerkende Poolse arbeidskrachten hun laagbetaalde inzet gaan aanvullen met het stelen van tuingereedschap en fietsen uit de Aalsmeerse schuurtjes. En als de overlast zo erg wordt dat men wil verhuizen, blijkt de waarde van de huizen in Oost ineens dramatisch te zijn gekelderd door het aanwezige Polenhotel. Ik ben heel benieuwd hoe deze plooi in Greenpark gladgestreken gaat worden.
 
Dan is daar het wegenstelsel. Fietst u wel eens vanaf de Middenweg naar Aalsmeer-Oost? Het is dat het nog zo rustig is op dit traject maar door de vele flauwe bochten is het voor fietsers een levensgevaarlijke route. Door het ontbreken van een vrij liggend fietspad is het gevaar dat een vrachtwagencombinatie al zwenkend een fietser aantikt levensgroot aanwezig.
 
Schijnbaar was het voor de plannenmakers in de eerste ontwerpfase al moeilijk om gewoon een rechte lijn te trekken van Machineweg naar Molenvliet. Parallel aan het rijtje rechte lijnen Oosteinderweg, Aalsmeerderweg, Hornweg en Legmeerdijk. Maar nee, vooruitdenken was kennelijk lastig voor de planologen. En dus werden er woningen toegestaan op plekken waar die allerminst handig waren. Woningen van daar gevestigde ondernemers die er later weer uit onderhandeld moesten worden. Een jammerlijke vorm van kapitaalvernietiging waar de belastingbetaler aan meedokt.
 
Overigens is een van de ‘lastigste’ ondernemers die hier nog woont er nu ook uit met de gemeente, vernamen wij deze week. Daarmee is straks de weg vrij om de Middenweg eindelijk door te trekken van Machineweg naar de nieuwe N201. Dat is dan een lichtpuntje voor zowel gemeente als Oostbewoners die nu toch een stuk om moeten slingeren via de Braziliëlaan.
 
Over de wegen die naar Aalsmeer leiden is al vaker geschreven maar ik kan het niet laten toch ook nog een duit in het zakje te doen. Aalsmeer is namelijk onbereikbaar. Niet voor onszelf, wij kennen de wegen inmiddels wel. Maar wie wel eens gasten van buiten Aalsmeer ontvangt, weet wat een moeite en ergernis die moeten doorstaan met het vinden van ons dorp. De routes zijn onlogisch en slecht bedacht of in het geheel niet aangegeven.
 
Probeer het maar eens. Voor de afslag Aalsmeer-Centrum moet je er op de (nieuwe) N201 bij Greenpark af. Onderaan de afslag wordt je naar links gestuurd, dus richting Molenvliet. Maar vervolgens ontbreekt iedere verdere aanduiding. Gevoelsmatig denk je richting Aalsmeerderweg te moeten, maar daar staat geen bord. Via de Zwarteweg dan maar? Ook daar geen enkele verdere verwijzing. De bezoeker mag het verder helemaal zelf uitzoeken.
 
Dan heb ik het nog niet eens over de slechte bewegwijzering vanaf de diverse snelwegen. En ook niet over de vele tientallen auto’s (busjes) die zich de afgelopen jaren hebben klem hebben gereden onder het viaduct van de Hornweg (indirect ook Greenpark). Nog maar te zwijgen over het Schipholparkeren.
 
Er valt nog veel te verbeteren in en om Aalsmeer.

Arjen Vos hanteert sinds zijn middelbare schooltijd de camera, en later ook pen en toetsenbord. Mede-oprichter en thans hoofdredacteur van AalsmeerVandaag. Altijd geïnteresseerd in mensen. Chaotisch, jongensachtig, vader van vier kinderen.

7 reacties

  1. Mooi geschreven Arjen ,Aalsmeer wordt en is steeds meer een Gemeente waar de uitdrukking voor gaat gelden ,

    ‘Gelukkig hebben we de foto’s nog!’

  2. Dick Lookman, is dat de broer van
    Paul Lookman? Volgens mij woont er helemaal geen familie Lookman in Aalsmeer. Dacht dat je alleen onder je eigen naam mocht reageren…

  3. Prima stuk, Arjen! En Ron weet heus wel dat niet jíj die ondernemer ‘lastig’ vindt, maar dat je bestuurders aanhaalt, die hiermee de enige ondernemer aanduiden, die binnen de originele doelgroep van Greenpark valt en voor het originele Greenparkplan opkomt!

  4. Een column over enkele ernstige sores in Aalsmeer.
    Helder….

  5. Een prima stuk arjan helemaal mee eens
    Ik vind het alleen jammer dat je een ondernemer / inwoner die opkomt voor zijn eigen recht en die daarin diverse malen (4x) door diverse rechters in het gelijk is gesteld als “lastig” bestempeld. Hiermee bescherm je de Gemeente in haar wanbeleid omtrent de inrichting van Greenpark.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel