Column: ‘Wonderbaarlijke reis langs affiches’

Seringen en affiches in FAM (Foto Arjen Vos)

Door: Hermen de Graaf. Waarschuwing vooraf: deze column is een ongegeneerde promotie voor de huidige tentoonstellingen in het Flower Art Museum – de prachtige waterkelder bij de ook zo prachtige watertoren: Flora Grafica. Er zijn honderd historische bloemenaffiches te zien, plús de resultaten van een eigentijdse ontwerpopdracht, plús seringenschilderijen – foto’s en een gedicht, plús verschillende seringeninstallaties, plús een aangepaste galerie. En dan is er ook nog eens een CataZine verkrijgbaar.

Bloemen zijn kunst en bloemen zijn ook handel, zeker voor Aalsmeer. Om die bloemen en planten te promoten werden en worden sinds eind van de negentiende eeuw onder meer tentoonstellingen georganiseerd en zijn speciale bloemendagen geïntroduceerd. Om die aan te prijzen werden affiches gemaakt, vaak door kunstenaars en grafisch ontwerpers.

De uit Hongarije afkomstige Aalsmeerder ir. A.P. Csizik verzamelde affiches in de periode van 1909 tot 1971. Hij moet hebben ingezien dat de affiches van historisch belang waren en zijn. De honderd affiches geven een fraai tijdsbeeld en een boeiende impressie hoe bloemen door de jaren heen werden gepromoot. En ook hoe allerlei kunststromingen terug te vinden zijn in de grafische weergaven.

Eigentijdse ontwerpopdracht
De organisatoren van Flora Grafica vroegen vier hedendaagse kunstenaars een eigentijds affiche te ontwerpen waarop de tentoonstelling wordt gepromoot. Jesper Krijgsman, Rob de Heer, Maaike Dias Krijtenburg en Saskia Wagenvoort. Het zijn ware kunststukken geworden die een eigen, centrale plek in de tentoonstelling hebben. Bijzonder hieraan is dat bezoekers bij drie van de vier posters, zo noemen we affiches tegenwoordig, via QR-codes het verhaal over het ontstaan op hun telefoon kunnen bekijken.

Jaar van de sering
De voor Aalsmeer typische sering, nergens anders in de wereld wordt deze bloem op zo’n speciale wijze geteeld, vormt als ‘Seringen in de kunst’ het tweede hoofdonderdeel van Flora Grafica. De Aalsmeerse kwekers Fa. Kazemier, Fa. D. Weening en Zn, De Seringen Specialist en Kramer Seringen zorgen ervoor dat er wekelijks verse bloemen zijn te zien (en te ruiken) en Kwekerij Hulsbos stelt seringenstruiken beschikbaar. Verschillende installaties van seringenhout exposeert Elize Eveleens, alsook haar portrettenserie samen met Wilfried Overwater van seringenkwekers van de Uiterweg. Er zijn schilderijen, tekeningen en aquarellen van Aleid Slingerland-Jansen, Anita Walsmit-Sachs en Margriet Honing waarop seringen worden uitgebeeld en foto’s van de Aalsmeerse kunstenaars Monic Persoon en Karin Borgman. Dorpsdichter Jan Daalman brengt met een gedicht zelfs een ode aan de sering en er zijn klassieke schilderijen van Renoir, Monet, Manet, Van Gogh en Gaugin. Met deze accentuering speelt het Flower Art Museum in op het Jaar van de sering, dat is geïnitieerd door de Historische Tuin.

Rondleidingen en arrangementen
De Csizikcollectie heeft ook opgeleverd dat er heel veel kennis over de affiches is verzameld. Dit is gebundeld in het CataZine, een combinatie van catalogus en magazine. Voor €12,50 bent u in het bezit van een schitterend naslagwerk en het is ook een heel mooi cadeau. Het eerste exemplaar is door Mariska de Graaf aangeboden aan Yvonne Wartzdorf, directeur van Bloemenbureau Holland. Deze organisatie schonk de Csizikcollectie aan het Flower Art Museum. “Over bijna elk affiche is wel een verhaal te vertellen,” zei zij erbij.

De ‘Grande Dame van de Aalsmeerse journalistiek’ Leni Paul bevestigde dat toen zij op 11 maart samen met Piet Wapperom van sponsor Stimuflori de tentoonstelling officieel opende. Dat deden zij door de Csizikbeker symbolisch te overhandigen aan curator Karina Tan, namens het team van het Flower Art Museum. De tentoonstelling Flora Grafica is te zien tot en met 4 juni. Daarna is een deel van de collectie te huren, een nieuwe service van het museum.

Toekomst ongewis
“Met veel respect en bewondering heb ik het FAM zich zien ontwikkelen tot een plek tot inspiratie en verbinding. Een uniek gebeuren en nog lang niet volgroeid.” Dat schrijft Joop Kok als commentaar op de column van Pierre Tuning, waar FAMfataal boven staat. Want de toekomst van het Flower Art Museum op de huidige locatie is ongewis omdat de kelder van eigenaar is gewisseld. “En wij willen doorgaan,” kon operationeel directeur Constantijn Hoffscholte de ruim honderd aanwezigen bij de opening melden. Dat het Flower Art Museum zich sinds 2019, zelfs ten tijde van corona, heeft bewezen is wel duidelijk. Met het heldere concept, met om de drie maanden een nieuwe tentoonstelling, zo’n 35 vrijwilligers, al meer dan 150 vrienden, de gestarte collectievorming en vele extra activiteiten en toegevoegde waarde heeft het museum een plek in de samenleving van Aalsmeer en de Nederlandse sierteeltsector.

Hermen de Graaf is communicatieadviseur. Kudelstaarter – en bazuint dat ongegeneerd rond. Man van contacten, vooral in bloemenland. Twittert dat het een lieve lust is. Voormalig CDA-statenlid in provincie Noord-Holland. Jongleert graag met ‘duurzaamheid’ en ‘rentmeesterschap’. Eigenwijze kerel.

Hermen de Graaf

06-53992755

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin